به گزارش خبرنگار سیتنا، در روزهای اخیر، شمار زیادی از دارندگان تلویزیونهای برند اسنوا و دوو با اختلالی گسترده در عملکرد دستگاههای خود مواجه شدهاند. طبق اعلام کاربران، این اختلال پس از نمایش پیامی مبنی بر «بهروزرسانی سیستم» آغاز شده و در ادامه، دستگاهها بهطور کامل از کار افتاده و حتی روشن نمیشوند. این اتفاق موجب نگرانی گسترده در میان مصرفکنندگان شده است.
گزارشهای دریافتی از سوی کاربران نشان میدهد که تلویزیونهای مذکور بدون هشدار قبلی، ناگهان تصویری سیاه نمایش دادهاند. بلافاصله پس از آن پیامی با مضمون «در حال بهروزرسانی سیستم» ظاهر شده و پس از چند لحظه، دستگاهها خاموش شده و دیگر روشن نشدهاند. اقدامات اولیه همچون ریست، قطع و وصل برق یا تلاش برای بازیابی نیز بینتیجه بوده است.

مصرفکنندگان تلاش کردند از طریق شماره پشتیبانی ۱۶۹۹ یا سایر روشهای خدمات پس از فروش موضوع را پیگیری کنند، اما خطوط پاسخگویی یا اشغال بوده یا بهطور کامل از دسترس خارج شدهاند. این مسئله، سردرگمی و نارضایتی را در میان خریداران افزایش داده و به گسترش شایعات و نگرانیها دامن زده است.

در نبود اطلاعیه رسمی، فرضیههای مختلفی در فضای رسانهای و شبکههای اجتماعی مطرح شده است. برخی کارشناسان حوزه فناوری احتمال میدهند تلویزیونها قربانی حمله سایبری شده باشند که از طریق بهروزرسانی سیستمعامل، منجر به قفل شدن دستگاهها شده است. فرضیهای دیگر، به اختلاف مالی میان گروه انتخاب (نماینده برندهای اسنوا و دوو در ایران) و شرکت چینی طرف قرارداد اشاره دارد. طبق برخی شنیدهها، طرف چینی به دلیل عدم انجام تعهدات مالی از سوی طرف ایرانی، با ارسال یک بهروزرسانی اجباری، عملکرد تلویزیونها را در ایران مختل کرده است. لازم به ذکر است که این ادعاها تاکنون از سوی منابع رسمی تأیید یا تکذیب نشدهاند.

در میانه بحران، روز دوشنبه ۶ مردادماه ۱۴۰۴، محمدرضا دیانی، بنیانگذار گروه انتخاب، با صدور حکمی، محمدیاسر طیبنیا را بهعنوان مدیرعامل جدید گروه توسعه سرمایهگذاری انتخاب منصوب کرد. طیبنیا پیش از این از مدیران ارشد گروه فولاد مبارکه بوده است. این تغییر مدیریتی در شرایطی صورت گرفته که شرکت تحت فشار رسانهای و افکار عمومی برای پاسخگویی به بحران بهوجودآمده قرار دارد.
در همین رابطه، محمدیاسر طیبنیا در گفتوگویی کوتاه با خبرنگار سیتنا درباره علت اختلال گفت: «همکاران در حال آمادهسازی اطلاعیهای هستند که پاسخ تمام سوالات در آن اعلام خواهد شد؛ لذا منتظر بمانید تا این اطلاعیه تا ظهر امروز (سهشنبه ۷ مردادماه) منتشر شود.»

در شرایط فعلی، کاربران نگران وضعیت تلویزیونهای خود و احتمال بروز خسارات جدیتر هستند. کارشناسان معتقدند در صورت اثبات وجود اختلال عمدی یا ضعف امنیتی سیستمها، شرکت عرضهکننده باید نسبت به جبران خسارت و بازگرداندن خدمات اقدام فوری انجام دهد. همچنین ضرورت دارد اطلاعیهای رسمی و شفاف پیرامون علت این اتفاق و راهکارهای رفع آن منتشر شود.
انتهای پیام
گزارش از سارا استوار