گزارش آگهی/ تأخیر پرواز تبدیل به امری شده که تقریباً همه مسافران در سفرهای هوایی با آن چالش دارند؛ اما همیشه راهی هست که بتوان از این تأخیرها مطلع شد تا بتوانید در بازهی زمانی به کاری مهم رسیدگی کنیم. علاوهبرآن بهازای تأخیر طولانی پرواز، مسافران حقوقی دارند که اغلب از آن بیاطلاع هستند. در این مقاله با راهکارهایی برای اطلاع از تأخیر پرواز و راهنمای حقوق مسافر آشنا خواهیم شد.
اغلب مسافرانی که بلیط هواپیما رزرو میکنند تجربه تأخیر پرواز را دارند. همانطور که میدانید چه پرواز تأخیر داشته باشد و چه سر وقت اعلام شده حرکت کند، گیت پرواز 20 دقیقه مانده به ساعت درج شده روی بلیط، بسته میشود و در سفرهای خارجی تقریباً 30 تا 45 دقیقه پیش از پرواز گیت بسته میشود؛ پس نمیتوانیم بنا به تأخیر، دیرتر در فرودگاه حاضر شویم اما میتوانیم کتاب یا لپتاپ خود را برداریم و در فرودگاه به کارهایمان برسیم.
در ادامه نحوه اطلاع از تأخیر در پروازهای داخلی و خارجی را برایتان شرح دادهایم.
تمام پروازهایی که در فرودگاههای داخل کشور برنامهریزی و انجام میشوند، در این سایت نمایش داده میشود و با داشتن اطلاعات، امکان بررسی وضعیت پرواز برایتان فراهم شده است. با مراجعه به این سایت و انتخاب فرودگاه مبدأ یا مقصد، از لیست پروازهای خروجی (در فرودگاه مبدأ) یا پروازهای ورودی (در فرودگاه مقصد) از آخرین تأخیر مطلع خواهید شد.
اگر بلیط خود را آنلاین رزرو کردهاید، در پروفایل کاربری خود بخشی را مشاهده میکنید که وضعیت پرواز را به شما نشان میدهد؛ معمولاً تأخیر پرواز در آن بخش نمایش داده میشود.
ایرلاینها پروازهایی که تأخیر داشته باشد را در سایت خود اعلام میکنند؛ همچنین آنها موظفاند به تمام فروشندگان آنلاین و حضوری (شرکتهای خدمات گردشگری و مسافرتی) تأخیر پرواز را اعلام تا آنها به مسافران اطلاع دهند.
هنگام رزرو بلیط هواپیما از مسافران شماره تماس دریافت میشود تا در صورت بروز هر گونه تغییر در برنامه سفر، آنها را فوراً مطلع سازند؛ در نتیجه میتوانید پیامک و ایمیل خود را بررسی کنید تا از تأخیر و تعجیل پرواز خود مطلع شوید.
اگر با شماره 119 اطلاعات فرودگاه تماس بگیرید، با اعلام شمارهپرواز و نام ایرلاین، آخرین تغییرات در مورد وضعیت پرواز به شما اعلام میشود.
اگر در فرودگاه حضور دارید و میخواهید از زمان دقیق پرواز مطلع شوید، باید به تابلو اعلانات فرودگاه مراجعه کنید تا زمان دقیق پرواز و میزان تأخیر را چک کنید. در واقع این راه سادهترین روش ممکن برای بررسی میزان تأخیر پرواز است.
اگر راهی سفری خارجی هستید با چککردن سایت flightradar24 از دقیقترین وضعیت پروازهای خارجی مطلع خواهید شد. در این سایت مبدأ، مقصد، شرکت هواپیمایی و مسیر حرکت آن نمایش داده میشود. همچنین میتوانید از تمام پروازهای موجود در سراسر جهان اطلاع پیدا کنید!

تاخیر پرواز در واقع تاخیر در زمان حرکت هواپیما از ساعت اعلام شده در بلیط هواپیما است. معمولا پیش از پرواز بررسی های لازم روی هواپیما صورت می گیرد تا با آمادگی کامل پرواز کند و در صورت نقص فنی، مانع از پرواز شوند. در نتیجه انجام این فرایند زمانبر است و گاهی منجر به تاخیر پرواز میشود.
عوامل زیادی در تأخیر پرواز تأثیر دارند. از نقص فنی هواپیما گرفته تا دیر رسیدن کادر پرواز و یا مسافری که بار مشکوک همراه دارد. در ادامه به برخی از دلایل تأخیر پرواز میپردازیم.
تأخیر عملیاتی پرواز مربوط به دیر رسیدن مسافران، دیر رسیدن محموله و بار مسافران قبلی، بار مشکوک مسافران، پذیرایی از مسافران در پروسه تأخیر پرواز (در ادامه مطلب میخوانیم که ایرلاینها موظفاند در پروسه تأخیر پرواز از مسافران پذیرایی داشته باشند) و مواردی ازاینقبیل میشود.
از آن جا که هواپیماها در ایران عمر بالایی دارند و قطعات جدید بهسختی وارد کشور میشود، ناوگان هوایی قدیمی است و نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی دارد. در نتیجه بخشی از تأخیر پرواز مربوط به نقص فنی است که اغلب در پروازها دیده میشود. اگر نقص فنی هواپیما برطرف نشود، ایرلاین پرواز را کنسل و معمولاً پرواز جایگزین به مسافران پیشنهاد میکند.
از دیگر مسائلی که تأثیر مستقیم روی پرواز و تأخیر آن دارد، مشکلات جوی نظیر رعدوبرق، مه، تگرگ و.. است. در چنین شرایطی امکان پرواز با دید مناسب نیست و جان مسافران به خطر میافتد. در نتیجه تا بهترشدن هوا، پرواز انجام نمیشود.
ازآنجاکه مهماندارها نقش مهمی در بهبود تجربهی سفر مسافران دارند، اگر کادر پرواز تکمیل نباشد و دیر برسند، پرواز با تأخیر انجام میشود.
ردهبندی تأخیر پرواز شامل موارد زیر است:
هنگامی که پروازی با تأخیر انجام میشود مسافران حق اعتراض دارند و ایرلاین باید در قبال این موضوع، وظایفی را انجام دهد. البته انجام وظایف و پذیرایی باید بهگونهای انجام شود که خود عاملی برای تأخیر بیشتر نباشد. معمولاً وقتی 80 دقیقه از تأخیر میگذرد، پذیرایی طولانی جایز نیست.
این تأخیر تبدیل به امری عادی و مرسوم بین مسافران و ایرلاینها شده و اگر کمتر از 60 دقیقه تأخیر در پرواز باشد، مسافران اعتراض زیادی به این موضوع ندارند. اگر چه که تمام پروازها باید سر زمان تعیین شده حرکت کنند اما 15 تا 45 دقیقه تأخیر عادی است!
اگر پروازی کمتر از 2 ساعت تأخیر داشته باشد، ایرلاین موظف به اطلاعرسانی بهموقع به مسافران است و باید ضمن عذرخواهی، پذیرایی نوشیدنی و یک میانوعده سبک بهرایگان از مسافران داشته باشد.
اگر پرواز بیش از 2 ساعت و کمتر از 5 ساعت تأخیر داشته باشد، ایرلاین ضمن اطلاعرسانی بهموقع و عذرخواهی از مسافران، باید پذیرایی رایگان انجام دهد و اگر مسافری مایل به کنسلکردن بلیط خود باشد، باید جریمه تأخیر را به او بپردازد. درصورتیکه مسافری پرواز معادل از ایرلاین بخواهد، شرکت هواپیمایی باید معادل 30% هزینه بلیط را به او بپردازد و پرواز جایگزین را برای او ارائه دهد.
درصورتیکه پرواز بیش از 5 ساعت تأخیر داشته باشد، ایرلاین موظف است علاوه بر اسکان مسافران، جریمه بلیط را به مسافر برگرداند و در صورت درخواست مسافر پرواز جدید در همان مقصد را به قیمت بلیط پرواز قبل برای او ارائه دهد. گاهی غرامتها بیش از این میشود که بسته به قوانین شرکت هواپیمایی کل کشور است.
برخی ایرلاینها برای جبران تأخیر بیش از 5 ساعت پرواز، دسترسی به سالنهای تشریفاتی را برای مسافران فراهم و انواع پذیراییهای نوع 1 و 2 را برای او آماده میکنند.
جمعبندی مطالب
در این مقاله به بررسی روش اطلاع از تأخیر پرواز، دلایل تأخیر پرواز و حقوق مسافر در این مورد پرداختیم. همیشه میتوانید پیش از رسیدن به فرودگاه از کوچکترین تغییرات در پرواز خود مطلع شوید، تنها کافی است به سایت اطلاعات پرواز کشوری مراجعه و شمارهپرواز خود را وارد نمایید.
انتهای پیام