دکتر محمدمحسن صدر، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در گفت و گو با خبرنگار سیتنا پیرامون شیوه تعامل وزارت ارتباطات با پلتفرمهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال نظیر اسنپ، دیجیکالا و تپسی توضیحاتی ارائه داد.
صدر در رابطه پلتفرم های خدمات، افزود: وزارت ارتباطات در حوزه پلتفرمهای خدماترسان بیشتر نقش حمایتی ایفا میکند؛ چرا که این پلتفرمها در بستر فناوری اطلاعات و در چارچوب توسعه اقتصاد دیجیتال فعالیت میکنند و ما وظیفه خود میدانیم در مسیر توسعه کسبوکار آنها، بهویژه در بخش زیرساخت، همراهی و حمایت لازم را داشته باشیم.
وی بیان کرد: این پلتفرمها، هر یک در حوزه تخصصی خود ناظر بخشی دارند. بهطور مثال، در مورد اسنپ یا تپسی که در حوزه حملونقل فعالیت میکنند، نهادهای ناظر بخشی مانند وزارت کشور یا شهرداریها بر عملکرد آنها نظارت دارند. در حوزههایی مانند تجارت الکترونیکی نیز نظارت بر عهده وزارت صمت است.
معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر نقش وزارت ارتباطات در هماهنگی و حمایت از این پلتفرمها اظهار داشت:از آنجا که این خدمات بر بستر فناوری اطلاعات ارائه میشود، در صورتی که چالش یا موضوعی میان پلتفرمها و نهادهای مختلف به وجود بیاید، ما به عنوان وزارت ارتباطات برای حلوفصل موضوع ورود میکنیم و تسهیلگر تعامل میان آنها هستیم.
صدر همچنین به موضوع رسیدگی به شکایات مردمی اشاره کرد و گفت:اگر شکایتی از سوی مردم درباره این پلتفرمها به ما برسد، حتماً آن را بررسی میکنیم. با مدیران پلتفرمها صحبت میکنیم و پیگیری لازم را انجام میدهیم تا رضایت مردم تأمین شود. این موضوع را بخشی از وظیفه ذاتی خود در راستای حفظ کیفیت خدمات دیجیتال میدانیم.
وی در پایان تأکید کرد: در کنار نظارتهای بخشی که توسط سایر دستگاهها انجام میشود، وزارت ارتباطات با رویکرد حمایت، توسعه زیرساخت، شفافسازی و تسهیل ارتباطات، نقشی کلیدی در پیشبرد پلتفرمهای اقتصاد دیجیتال ایفا میکند.
خبرنگار: سارا استوار
تصویربردار: سهند بیژن نیا