به گزارش سیتنا، اگرچه بیش از 10 روز از حملات سایبری گسترده به زیرساختهای بانکی کشور میگذرد، اما همچنان اختلالات جدی در ارائه خدمات غیرحضوری بانکهای سپه و پاسارگاد وجود دارد.
در حالی که بانک سپه اعلام کرده مشکل ارائه خدمات کارتهای نقدی برطرف شده و امکان خرید از طریق پایانههای فروش برای مشتریان فراهم است، خدمات اینترنتبانک و موبایلبانک این بانک هنوز به حالت عادی بازنگشتهاند. مشتریان از روز جمعه پیامکی حاوی رمز اول جدید دریافت کردهاند، اما بانک در اطلاعیهای تأکید کرده که زمان دسترسی مجدد به خدمات غیرحضوری از طریق اینترنتبانک و همراهبانک متعاقباً اعلام خواهد شد.
اگرچه بانک پاسارگاد اعلام کرده که بخش عمدهای از اختلالات خدمات این بانک رفع شده، اما همچنان امکان استفاده از اینترنتبانک پاسارگاد فراهم نیست. در همین حال، همچنان محدودیتهایی در دریافت وجه نقد از خودپردازهای این بانک وجود دارد و برخی خدمات بانکی بهطور کامل در دسترس نیستند. پیش از بازگشت نسبی خدمات اینترنتی، امکان انتقال وجه در فروشگاهها و خرید از طریق کارتخوانها به حالت عادی بازگشته بود.
این حملات، با هدف قرار دادن زیرساختهای حیاتی بانکی، نه تنها موجب اختلال در دسترسی مردم به خدمات بانکی شد، بلکه سطح آمادگی و تابآوری دیجیتال سیستم بانکی کشور را زیر سؤال برد. کارشناسان امنیت سایبری معتقدند تکرار چنین حملاتی میتواند اعتماد عمومی به خدمات غیرحضوری بانکی را تضعیف کرده و خسارات گستردهای در پی داشته باشد.
در حالی که هنوز اطلاعات دقیقی از ابعاد فنی این حمله و نحوه نفوذ مهاجمان منتشر نشده، انتظار میرود نهادهای نظارتی و امنیت سایبری ضمن بررسی دقیق، با شفافسازی و اطلاعرسانی مؤثر، از تکرار چنین رخدادهایی جلوگیری کنند.
انتهای پیام
گزارش از سارا استوار