به گزارش سیتنا به نقل از Phys، پژوهشگران در مارس ۲۰۲۳ مطالعهای را روی ۱۶۰ دانشجوی ۱۸ تا ۲۴ ساله مقطع لیسانس انجام دادند تا میزان استفاده آنان از ابزارهای هوش مصنوعی در درسهای خود را بررسی کنند. نتایج این تحقیق در ژورنال The Internet and Higher Education منتشر شده است.
۳۲ درصد از شرکتکنندگان اعلام کردند که تمایل دارند در انجام تکالیف خود از ابزارهایی مانند ChatGPT استفاده کنند. در مقابل، ۱۵ درصد از دانشجویان بیان کردند که در گذشته به ندرت از این ابزارها بهرهبردهاند.
جالب توجه است که هیچیک از شاخصهای رفتار آکادمیک نتوانستند بهطور دقیق استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را در انجام تکالیف درسی کشف کنند.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که دانشجویان بیعلاقه به درس بیشتر از دانشجویان علاقهمند از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف استفاده میکنند.
در این میان، پژوهشگران میگویند که علاقه به رشته تحصیلی، مهمترین عامل بازدارنده استفاده از هوش مصنوعی در انجام تکالیف است.
بر همین حال، دانشجویانی که از ریسک لو رفتن یا مجازاتهای تقلب آگاه هستند، کمتر از هوش مصنوعی استفاده میکنند.
استفاده از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف میتواند نگرانیهای متعددی را به وجود آورد، از جمله:
برای مقابله با این مشکل، راهحلهای مختلفی وجود دارد، از جمله:
انتهای پیام