به گزارش خبرنگار سیتنا، لندتک از دو واژهی Lend به معنای قرض دادن، و Technology به معنای فناوری ساخته شده است و یک نوآوری فناورانه در فرایند وامدهی است؛ در واقع لندتک استفاده از فناوریهای جدید برای جذب و انتقال سرمایهی وامدهندگان به سمت متقاضیان وام، از طریق یک پلتفرم دیجیتال است.
با استفاده از لندتک، افراد به صورت فردبهفرد در یک پلتفرم امن، به مبادله وام میان وامدهندگان و متقاضیان وام، میپردازند. متقاضیان وام میتوانند مردم عادی و یا کسب و کارهای کوچک و بزرگ باشند.
هر کدام از پلتفرمهای دیجیتال لندتک، از مدلهای متفاوت تجاری استفاده میکنند؛ با این حال روند کلی کار به شکلی ثابت باقی میماند؛ به عبارت ساده، پلتفرمهای لندتک به عنوان واسطهای میان طرفین وام عمل میکنند. این شرکتها درآمد خود را از طریق اخذ هزینهی مبدا از وامگیرنده، و هزینهی سرویس وام از وامدهنده کسب میکنند.
این پلتفرمها ممکن است از جهاتی با یکدیگر متفاوت باشند؛ برای مثال، برخی پلتفرمها مانند Avant و SoFi، فقط به افراد و موسسات واجد شرایط وام میدهند؛ اما برخی دیگر مانند LendingClub و Upstart به همهی افراد، در صورت داشتن حداقل اعتبار، وام ارائه میدهند.
هوش مصنوعی با بهکارگیری الگوریتمهای پیچیده، امکان شناسایی و تحلیل رفتارهای تعداد زیادی از وام گیرندگان را دارد. این تکنولوژی در مقایسه با نیروی انسانی این عمل را با سرعت و دقت بیشتری انجام میدهد. از آن جایی که در لندتک هم از هوش مصنوعی استفاده میشود، مزیت این تکنولوژی برای کاربران چندین برابر میشود. چرا که سرعت و دقت استفاده از سرویسهای لندتک میتواند راحتی را برای هر کاربری ایجاد کند.
بسیاری از شرکتها که در زمینه لندتک فعالیت میکنند از هوش مصنوعی در کنار نیروی انسانی استفاده میکنند. یعنی در لندتک از هوش مصنوعی برای اعتبارسنجی تعداد زیادی از مصرفکنندگان و انتخاب مشتریان با سابقه اعتباری مناسب، استفاده میگردد.
لندتکها مانند هر صنعت مالی دیگری، دارای ریسکهایی هستند. از جمله ریسکهای لندتک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
برای کاهش ریسکهای لندتک، مقرراتی برای این صنعت وضع شده است. این مقررات در کشورهای مختلف متفاوت است، اما به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:
در همین راستا علیرضا بزرگمهری، رئیس هیات مدیره شرکت سیف کارت رفاه در گفتوگو با خبرنگار سیتنا پیرامون نقش لندتکها و فینتکها در حوزه فناوری مالی و اقتصاد دیجیتال، اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال بدون وجود لندتکها و فینتکها قابل ارائه و گسترش نیست، به این دلیل که بخشهای مرکزی اقتصادی کشور مانند وزارتخانهها، بانکها، بورس و بیمه به علت ساختار دولتی که دارند، اولا نمیتوانند چابک باشند، دوما در حوزه مارکتینگ مسلط نیستند، بدین معنا که در بانکهای دولتی میتوانید مشاهده کنید که حتی ارتباط با ارباب رجوع را نیز به خوبی برقرار نمیکنند، به همین دلیل بدون وجود لندتکها و فینتکها چه از بعد فناوریهای نوین و چابک سازی و چه از بعد ارتباط با مشتری و ارتباط با بازار ضعف خواهند داشت.
وی، ادامه داد: ویژگی اقتصاد دیجیتال این است که فرصتها را پس از شناسایی به سرعت محقق کند، در سیستمهایی که در کنار سایر بخش های اقتصاد دیجیتال وجود دارد، چنین سرعتی وجود ندارد، به عنوان مثال اگر بلوبانک قرار بود در خود بانک سامان صورت گیرد، تا 10 سال دیگر نیز به این نقطه نمیرسید.
انتهای پیام
خبرنگار: فرزانه احمدی منش