به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات مدیریت این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه برنامه هفتم: ساماندهی و الکترونیکی کردن مزایدههای قوهقضائیه (بند الف ماده ۱۰۸)» بیان میکند که قوهقضائیه اصلیترین متولی ساماندهی نظامات حقوقی و قضائی در کشور است، لذا ارتقای فرآیند الزام به ایفای تعهدات در جهت بهبود ضمانت اجرای قراردادها و ایجاد پیشبینی پذیری در فضای حقوقی و کسبوکار از اهم وظایف دستگاه قضائی کشور است.
در این گزارش آمده است که فرایند برگزاری مزایده یکی از فرایندها و ابزارهای تحقق ایفای تعهدات و وصول مطالبات، در اجرای احکام محاکم حقوقی و کیفری و دوایر اجرای ثبت است. به این صورت که اگر تاجری که حکم ورشکستگی آن صادر شده باشد یا چنانچه شخصی بهموجب حکم دادگاه، محکوم به پرداخت مالی شود و از اجرای آن خودداری نماید، اموال شخص محکوم یا بدهکار توقیف و برای فروش به مزایده گذاشته میشود و عواید حاصل از آن در اختیار شخص طلبکار یا محکوم له قرار میگیرد.
این گزارش ادامه میدهد که بنابراین هر چه فرآیند مزایده کارآمدتر باشد، فرآیند الزام به ایفای تعهدات و وصول مطالبات کارآمدتر خواهد بود و ناکارآمدی در فرآیند مذکور منجر به عدم فروش مال یا فروش مال به قیمت پایین و سبب زیان محکومله یا طلبکار، محکومعلیه یا سایر ذینفعان خواهد شد. از دیگر نتایج ضعفهای موجود در فرآیند مزایده، اطاله در احقاق حقوق مردم و ایجاد بار کاری مضاعف در قوهقضائیه است.
این گزارش توضیح میدهد که در حال حاضر، سالانه بیش از ۷۰ هزار مزایده در قوهقضائیه و سازمان ثبتاسناد و املاک کشور بهصورت حضوری و غیرالکترونیک برگزار میشود. در این فرایند پس از توقیف مال و تعیین تاریخ مزایده، آگهی مزایده در محل شعبه برگزار کننده مزایده (و همچنین در سایت انتشار آگهی قوهقضائیه که این مورد بهدلیل ضعفهای فراوان مورد توجه مردم قرار ندارد) و همچنین در محل مال الصاق میشود. در ادامه مزایده بهصورت حضوری و در محل شعبه اجرای احکام (در مورد مزایدههای قوهقضائیه) یا دوایر اجراییه ثبت (در مورد مزایدههای سازمان ثبتاسناد و املاک کشور) برگزار میشود.
این گزارش ادامه میدهد که از مهمترین آسیبهای این شکل از فرآیند مزایده میتوان به موارد این اشاره کرد؛ اطلاعرسانی ناقص و شرکت تعداد محدودی از افراد در مزایده، محدود شدن تعداد افراد در مزایده بهدلیل الزام به شرکت حضوری در مزایده، امکان وقوع فساد در فرایند برگزاری مزایده بهصورت حضوری، درگیری و مشغولیت کارکنان دستگاه قضائی، اتلاف وقت و هزینه و کاهش جذابیت مزایدههای قوهقضائیه برای مردم بهدلیل شرکت حضوری در مزایده، افزایش مراجعات حضوری مردم به شعب قضائی و کاهش توان خدمترسانی شعب مذکور به مردم.
در این گزارش بیان میشود که با وجود اینکه طی سالهای اخیر امکان برگزاری الکترونیکی مزایدههای بخش عمومی (دولتی و غیردولتی) کشور در بستر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) ایجاد شدهاست، اما بهدلیل فقدان قوانین لازم و همچنین طراحی متفاوت سامانه ستاد نسبت به فرایند مزایده تعیین شده در قانون اجرای احکام مدنی، هنوز مزایدههای شعب اجرای احکام و اجراییه ثبت بهصورت حضوری برگزار میشوند. بنابراین ضرورت دارد علاوه بر تدوین و تصویب قوانین الزامآور در این زمینه، بستر سامانه ستاد نیز با رعایت ملاحظات «بهبود بستر اطلاعرسانی»، «رفع محدودیتهای شرکت در مزایده»، «دریافت و پرداختهای موجود در فرآیند مزایده و احراز آنها بهصورت الکترونیکی»، «ایجاد شفافیت اطلاعاتی در فرآیند مزایده و کاهش عدم تقارن اطلاعات» و «تمهید امکان ارائه تضامین مختلف برای شرکت در مزایده» بازطراحی شده و مورد استفاده قرار گیرد.
در این گزارش آمده است که این مهم در بند الف ماده ۱۰۸ لایحه برنامه هفتم توسعه بیان شدهاست. در این گزارش پس از بیان ضرورت و اهمیت این موضوع، پیشنهاد میگردد عین بند الف ماده ۱۰۸ لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.
انتهای پیام