گزارشی از خدمات ارائهشده توسط مرکز ماهر در سال ۱۳۹۹ که شامل ۶۴۴۴ مورد خدمت است، در گرافهای زیر قابل مشاهده است. خدمات ارائهشده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگیشده توسط مرکز، بخشهای دریافتکننده این خدمات و نحوه مطلع شدن مرکز از این رخدادها است.
طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایتهای خارجی، شناسایی آسیبپذیری، فیشینگ سایتهای داخلی، گزارشهای خبری، افشای اطلاعات، دیفیس سایت، درخواست مشاوره، درخواست ارزیابی، باجافزار و منع سرویس داخلی و خارجی بوده است.
![[node:title]](https://www.citna.ir/sites/default/files/styles/content/public/images/body/1_108.jpg?itok=xrbGfeut)
نحوه مطلع شدن مرکز ماهر از رخداد نیز در نمودار زیر آمده که نشان میدهد بیشترین آمار از طریق مراجع بینالمللی به این مرکز رسیده است.
![[node:title]](https://www.citna.ir/sites/default/files/styles/content/public/images/body/2_79.jpg?itok=SQl9xtgZ)
بیشترین اطلاعرسانی از طریق منابع داخلی به ترتیب از گزارش آپاها، سامانه دانا، کارشناسان مرکز ماهر، افزونه ضدفیشینگ، گزارش مردمیسامانه هوشیار، سامانه تله بدافزار، گزارش بخش خصوصی گزارش نهادهای حاکمیتی و سامانه بینا رسیده است.
![[node:title]](https://www.citna.ir/sites/default/files/styles/content/public/images/body/3_68.jpg?itok=0y5TFeE-)
همچنین بخشهای دریافتکننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاههای حاکمیتی و بانکها و موسسات مالی میشود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.
![[node:title]](https://www.citna.ir/sites/default/files/styles/content/public/images/body/4_45.jpg?itok=yGiHamr7)
در نمودار بخشهای حاکمیتی دریافتکننده خدمات از مرکز ماهر هم وزارت ارتباطات و فناوری و وزارت عتف درصدر و به دنبال آن وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد و امور دارایی قرار دارد و آمار سایر بخشها در نمودار زیر آمده است.
![[node:title]](https://www.citna.ir/sites/default/files/styles/content/public/images/body/5_28.jpg?itok=4Zczyj9Y)
انتهای پیام