کد مطلب: 

254801

برگزاری نمایشگاه تجهیزات بومی در زیرساخت های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات تدبیر ارزشمندی بود

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: برگزاری نمایشگاه تجهیزات بومی در زیرساخت های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات تدبیر ارزشمندی بوده و نمایشگاه نیز در سطح بالایی برگزار شده است.
برگزاری نمایشگاه تجهیزات بومی در زیرساخت های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات تدبیر ارزشمندی بود

به گزارش سیتنا، دکتر ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز سوم اسفندماه در بازدید از نمایشگاه "معرفی دستاوردهای بومی سازی زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات" گفت: برگزاری نمایشگاه تجهیزات بومی در زیرساخت های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات تدبیر ارزشمندی بوده و نمایشگاه نیز در سطح بالایی برگزار شده است.

وی افزود: ما در رویداد قبل شاهد برگزاری زیرساخت های ارتباطی بودیم که بیشتر ناظر بر تجهیزات سخت افزاری بود ولی با توجه به نگرش امروز دنیا به حوزه ICT و حرکت به سمت زیرساخت های فناوری اطلاعات، امروز شاهد برگزاری این نمایشگاه در حوزه زیرساخت های فناوری اطلاعات هستیم.

دکتر هاشمی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه از پروژه ابررایانه سیمرغ نیز دیدن کرد و گفت: تولید زیرساخت پردازشی سیمرغ جهت گیری درستی بود و با نگاه دقیقی اتفاق افتاد. امیدواریم با به بار نشستن این سامانه بتوانیم بستر پردازشی را در حوزه رندرینگ، گرافیک، انیمیشن و هوش مصنوعی در کشور شاهد باشیم. امروزه از ظرفیت هوش مصنوعی با نگاه بهبود بهره بری و ارتقا کیفیت انجام کار در همه حوزه ها استفاده می شود، امیدواریم ابر رایانه سمیرغ نیز کمک شایانی به شکل گیری و تسهیل استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در کشور داشته باشد.

وی در بازدید از پروژه های امنیتی گفت: به تناسب شگل گیری زیرساخت های ارتباطی و تجهیزات سخت افزاری، آن چیزی که در لایه های بالایی شکل می گیرد ، بحث ارائه سرویس ها و خدمات و نهایتا تولید محتوا است. آنچه در تولید محتوا الزام آور است صیانت از داده هاست. در حال حاضر در بخش خصوصی این رویکرد وجود دارد و بازار تامین امنیت داده ایجاد شده است. هر چه داده های بیشتری تولید کنیم طبیعتا نوع حملات بر بستر شبکه و ویروس ها و بد افزارها و باج افزارها بیشتر شده تا داده ها را از بین ببرند و عملیات خرابکارانه رخ دهد، بنابراین سازمان ها به صورت جدی نیاز دارند از مشاوره تا محصول از ظرفیت ها استفاده نمایند و در این نمایشگاه کاملا مشخص است که حرکتی در این خصوص اتفاق افتاده است.   

وی ادامه داد: محصول دیگر ارائه شده در این نمایشگاه که قابل توجه می باشد ابزار مانیتورینگ شبکه است که نیروهای دانشی ما در کشور ، محصولات خوبی را در این خصوص تولید کرده اند تا بتوانیم به صورت برخط و با استفاده از ظرفیت محصولات حوزه فناوری به صورت بومی پایش عملکرد شبکه را انجام دهیم و نهایتا هدف این است که سرویس کیفی تر و مناسب تری را متناسب با نیاز کاربر در اختارش قرار دهیم. باور ما این است که اگر ما به کاربر و مصرف کننده نهایی که عملا نود پایانی زنجیره ارزش است توجه نماییم حتما اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد چرا که  هدف همه اتفاقاتی که در زیرساخت های ارتباطی و فناوری شبکه ملی اطلاعات در حال شکل گیری است نهایتا ارائه خدمت موثرتر و با کیفیت بیشتتر به کاربران خواهد بود.

هاشمی گفت: ظرفیت DNS هم که در نمایشگاه رونمایی شد از اتفاقات خوب و ارزشمندی است که رقم خورد.

وی افزود: ما شاهد شکل گیری و تولید سخت افزار ها و زیرساخت های ارتباطی بوده ایم و در این نمایشگاه شاهد این هستیم که حوزه زیرساخت های فناوری اطلاعات در کشور هم تحولات خوبی را داشته اند که همه در راستای اهداف شبکه ملی اطلاعات، سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در کشور قرار می گیرد.

هاشمی در خصوص نقش پژوهشگاه در حوزه ICT  کشور گفت: بحث R&D در بومی سازی محصولات بحث مهمی است. نقدی که به تولید سنتی داریم این است که کار را خوب شروع می کنیم ولی در ادامه کار با کیفیت مناسب دنبال نمی شود. این مسئله نشان دهنده نیاز به توجه بیشتر به  R&D است. البته باید مراقب باشیم که این بازار به صورت انحصاری قرار نگیرد و فضای رقابت را باز نگه داریم و با این کار به تولید کیفی در داخل کشور کمک کنیم. نقدی که وجود دارد این است که فضا به سمت انحصار رفته است و در نتیجه به حوزه های R&D  درسطح تجهیزات و خدمات توجه نمی شود . R&D پرهزینه است بنابراین تولید کننده ای که بازار تضمینی دارد به بحث تحقیق و توسعه نخواهد پرداخت و این باعث می شود کیفیت محصولات و خدمات به تدریج پایین آید و بعد از مدتی عدم رضایت مشتری را رقم زند. باور ما این است که پژوهشگاه ICT به عنوان حوزه تحقیقاتی نقش بسیار کلیدی و محوری ایفا می کند. ما خوب شروع می کنیم اما باید توجه کنیم که اهمیت ادامه و مراقبت از کار کمتر از شروع کار نیست. لذا در اینجا نقش پژوهشگاه محوری و کلیدی است. و با مراقبت دوستان شاهد رشد و بالندگی زیرساخت های فناوری اطلاعات در شبکه ملی اطلاعات  کشور خواهیم بود.

وی در خصوص پیشرفت های اخیر پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه ورود مناسبی در انقلاب صنعتی چهارم داشته است. امروزه ارزش داده بر کسی پوشیده نیست. ورود مناسبی که پژوهشگاه در بحث داده و حوزه فکر افزاری و سامانه های نرم افزاری داشته است ورود اثر بخش، دقیق و متناسب با نیازهای موجود است. به عنوان مثال تاسیس، راه اندازی و فعال کردن مرکز هوش مصنوعی در همین راستا قرار می گیرد. یک زمانی گفته می شد فاوا مهمتر است یا نفت، در صورتیکه در حال حاضر اگر نگاه مختصری بر آمار داشته باشیم نشان می دهد که مجموع درآمد ۱۰ کشور استخراج کننده طلا از صنعت استخراج طلا، کمتر از یک شرکت حوزه فناوری در دنیا است و این به این معنا است که حتی طلا با تمام ارزشی که دارد توان رقابت با حوزه فاوا را ندارد. دقیق تر که نگاه کنیم می بینیم که بحث داده و سامانه های نرم افزاری و خدمات نقش کلیدی در حوزه فاوا ایفا می کنند. ورود به سامانه سیمرغ، مرکز هوش مصنوعی و همینطور سامانه ذکاوت اقدامات قابل تقدیر و جهت گیری مناسبی است که در پژوهشگاه اتفاق افتاده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2021-02-21 18:19

افزودن دیدگاه جدید