"ضیایی پرور" در گفت‎وگو با سیتنا:

تبلیغ و ترویج کتابخوانی، مهمترین نقش شبکه‌های اجتماعی در حوزه‎ی مخاطبان است

تبلیغ و ترویج کتابخوانی، مهمترین نقش شبکه‌های اجتماعی در حوزه‎ی مخاطبان است
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اعلام کرد: افزایش سرانه‎ی کتابخوانی در کشور، با استفاده‎ی بهینه از شبکه‌های اجتماعی امکان پذیر است.

دکتر "حمید ضیایی‌پرور" در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، با تاکید بر بستر مناسب در فضای مجازی برای رشد کتاب‌خوانی در کشور، گفت: شبکه‌های اجتماعی با قابلیتی که دارند، تسهیل کننده و توزیع کننده‎ی کتاب و همچنین محتوای متنی علمی به شمار می‌روند.
وی رواج استفاده از شبکه‌های اجتماعی را رخداد رسانه‌ای مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: باید یادآور شد که شبکه‌های اجتماعی قابل استفاده در تلفن همراه و pc یا لپ تاپ هستند.
ضیایی‌پرور با اشاره به گسترش و تولید اپلیکیشن‌های مفید و متنوع در فضای ارتباطات جهان امروز، اذعان داشت: اپلیکیشن‌های تلفن همراه به عنوان یک ابزار مفید و کارآمد در استفاده از شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.
این مدرس روزنامه‌نگاری با تاکید بر فرصت موجود برای تولید محتوا در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، تاکید کرد: شبکه‌های اجتماعی حتی در تلفن همراه نیز فرصت و زمینه‎ی مناسب برای انتقال دانش، علم و غیره را به صورت مولتی مدیا، متن، صوت، تصویر و به طور کلی مبادله‎ی اطلاعات فراهم می‌کنند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، در همین راستا افزود: اگر این مبنا در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، یک اتفاق مهم در حوزه‎ی توزیع و بازنشر کتاب رخ داده است که تسهیل کننده و توزیع کننده‎ی کتاب و محتوای متنی علمی به شمار می‌رود.
ضیایی‌پرور گسترش کتابخانه‌های دیجیتال و دسترسی آزاد به کتاب در فضای تحت وب را پتانسیل مناسبی برای افزایش سرانه‎ی مطالعه در کشور تلقی کرد و گفت: علاوه بر جذابیت استفاده‎ی کاربران در حوزه‎ی تحت وب، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، کتابخانه‌های دیجیتال و کتابخانه‌های آنلاین می‌تواند به افزایش سرانه‎ی مطالعه و کتابخوانی منجر شود، که با اتخاذ این رویه، کتاب و مطالعه محور مبادله‎ی اطلاعات می‎شود.
این پژوهشگر فضای مجازی در ادامه‎ی گفت‎وگو با سیتنا، به ایجاد شبکه‌های اجتماعی بین نویسندگان اشاره کرد و افزود: با ورود تلفن‌های همراه هوشمند و توجه به شبکه‎های اجتماعی، فرصتی برای نویسندگان فراهم شد که در حین نوشتن و یا با فاصله کوتاهی بعد از امتشار کتاب، از بازخورد و نظرات خوانندگان و مخاطبان بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از رمان نویسان در شبکه‌های مجازی در نیمه‌های داستان از این طریق به ادامه‎ی نوشتن می‌پردازند.
ضیایی‌پرور با ارزیابی مثبت از فضای تعاملی موجود در شبکه‌های اجتماعی، تصریح کرد: شبکه‎های اجتماعی، علاوه بر ایجاد فرصت نوشتن مشترک چند محقق یا پژوهشگر از نقاط دور، کسب ایده‎ی داستان با روش‌های بازخورد سریع نظرات خوانندگان را فراهم می‌کنند.
وی در در پایان تاکید کرد: تبلیغ و ترویج کتابخوانی، مهمترین نقش شبکه‌های اجتماعی در حوزه‎ی مخاطبان است که طبق آمارهای جدید نیز استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به دلیل انتقال اطلاعات و متون خوانده شده، جزء سرانه مطالعه قرار می‌‌دهند.

انتهای پیام


Source URL: https://www.citna.ir/news/18056/تبلیغ-و-ترویج-کتابخوانی،-مهمترین-نقش-شبکه‌های-اجتماعی-در-حوزه‎ی-مخاطبان-است