بررسی وضعیت ارائه‎ی خدمات تلفن ثابت در کشور

بررسی وضعیت ارائه‎ی خدمات تلفن ثابت در کشور

مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی، ضمن بررسی وضعیت ارائه خدمات تلفن ثابت در کشور، بر سوء مدیریت در شرکت های مخابرات استانی، وجود تبعیضی ناخواسته و غیرعمدی در کشور و ضعف مراجع نظارت کننده بر بخش تاکید کرد.

 

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری سیتنا، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری های نوین مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: از آنجا که تلفن ثابت، تلفن همگانی و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات شهری و روستایی، زیرساخت‎های اساسی برای ارتباطات دهک های پایین درآمدی و اقشار آسیب پذیر به حساب می آیند، دولت موظف است برنامه های تعهد ارائه خدمات عام و دسترسی عموم مردم در هر استان و در کل کشور را معین و به تامین منابع مالی و تعیین مجری، اجرای آنها را عملی سازد.

در ادامه‎ی این گزارش آمده است: وجود بیش از چهار میلیون منصوبه مازاد و عدم توانایی شرکت های مخابرات استانی برای اجابت 200 هزار تقاضای جدید و نوسانات شدید کنونی در ضریب نفوذ های استانی تلفن ثابت، کمبود تلفن همگانی و اتصال پرسرعت کابلی نسبت به میانگین های کشوری آنها، نشان از نوعی سوء مدیریت در شرکت های استانی مخابرات، وجود تبعیضی ناخواسته و غیرعمدی در کشور و ضعف مراجع نظارت کننده بر بخش دارد.

 

در ادامه‎ی این گزارش خاطرنشان شده است: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باید استانداردهایی را در زمینه اعلام ماهیانه تقاضاهای اجابت نشده برای دریافت اشتراک تلفن ثابت و دسترسی به اینترنت، حداکثر مدت زمان توقف تقاضای اجابت نشده در لیست انتظار دریافت اشتراک جدید صوتی و داده ای و جرائم عدول از استانداردو حداکثر زمان توقف در لیست انتظار را تدوین و تصویب کند و آنها را به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ کند. همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید موظف به ارائه گزارش ماهیانه و سالیانه ، از وضعیت کیفیت و کمیت خدمات اپراتورها به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و کمیسیون های مجلس شورای اسلامی شود.

در پایان پیشنهاد شده است؛ بدیهی است که برای رسیدن به افزایش ضریب نفوذ خدمات تلفن ثابت از 36 درصد کنونی به درصدهای بالاتر ، انجام اقدامات زیر ضروری است:

• کیفیت خدمات تلفن ثابت ارتقا یابد،
• تعرفه ها و حق اشتراک اولیه برای مناطق کمتر توسعه یافته ، تعدیل شود،
• خدمات افزودنی بیشتری ارائه شود،
• بر تعداد خدمات ارزش افزوده اضافه شود،
• مدیریت روابط مشتری ایجاد یا کارآمد شود،
• از اطلاع رسانی، تبلیغات و بازاریابی فعال استفاده شود،
• اولویت های توسعه ای به استان هایی داده شود که ضریب نفوذ کنونی شان، زیر میانگین کشوری است.

انتهای پیام

 


Source URL: https://www.citna.ir/news/13739/بررسی-وضعیت-ارائه‎ی-خدمات-تلفن-ثابت-در-کشور