کد مطلب: 

296

انجمن ISPها: زیرساخت تخلف کرده/ زیرساخت: شانتاژ رسانه‌ای نکنید

انجمن ISPها: زیرساخت تخلف کرده/ زیرساخت: شانتاژ رسانه‌ای نکنید

در پی برگزاری مزایده تعیین پیمانکاران تبادل ترافیک بین الملل توسط شرکت ‌زیرساخت، انجمن شرکت‌های اینترنتی با صدور بیانیه ای خطاب به کمیسیون معاملات شرکت ارتباطات زیرساخت ضمن برشمردن مواردی که به ادعای انجمن، تخلفات شرکت ارتباطات زیرساخت نامیده شده است، از آن شرکت درخواست کرد تا در مهلت قانونی مقرر نسبت به رفع تخلف اقدام نماید که این بیانیه طی روزهای گذشته در زسانه ها انعکاس یافت. اکنون بخوانید گزارش خبرگزاری فارس را از ریشه این کشمکش از گذشته تا به امروز.

 

 به گزارش سیتنا، موضوع کشمکش و اختلاف شرکت ارتباطات زیرساخت و انجمن ارائه دهندگان خدمات اینترنتی، موضوع ریشه‌داری است که از اسفند سال 86 و با انتشار آگهی مزایده تلفن اینترنتی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت آغاز شد.در آن زمان، این مزایده با معرفی 3 شرکت‌ تراشه سبز، پیشگامان کویر یزد و ضحی کیش به عنوان پیمانکاران تلفن‌اینترنتی برگزار شد؛ اما این پایان ماجرا نبود.

کشمکش‌ها، با قطع لینک‌های ارتباطی 114 شرکت اوریجینیت‌کار ادامه یافت و در ادامه این اختلاف‌ها، وزیر ارتباطات دولت نهم رفت و حل و فصل چند ضرب‌الاجل و فوریت‌ اواخر وزارت خود را به عنوان دست‌گرمی برای وزیر جدید، به جا گذاشت.اما امروز، ادامه این اختلاف‌ها در قالب جدیدی سر باز کرده است.

 

اعلام 5 پیمانکار تبادل ترافیک بین الملل توسط شرکت زیرساخت

 

پس از برگزاری مجدد مزایده تعیین پیمانکاران تبادل ترافیک بین الملل از سوی زیرساخت، در روز بیستم شهریور، نتایج این مزایده توسط شرکت زیرساخت اعلام شد.

بر اساس این گزارش، شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که در این مزایده 19 شرکت اسناد را خریداری کرده‌اند و 12 شرکت پیشنهاد قیمت دادند که در نهایت پنج شرکت واجد شرایط به عنوان پیمانکاران تبادل ترافیک بین الملل، انتخاب شدند.

به این ترتیب شرکت‌های آریا رسانه تدبیر (شاتل)، شرکت توسعه ارتباطات پارس، تراشه سبز، پارس ارتباط و پیشگامان کویر یزد به عنوان شرکت‌های واجد شرایط برای تبادل ترافیک بین الملل زیرساخت معرفی شدند.

همچنین براساس اسناد مزایده، قرار داد شرکت ارتباطات زیرساخت با این شرکت‌ها یک ساله و قابل تمدید تا دو سال خواهد بود.

 

انجمن شرکت‌های اینترنتی با استناد به تخلفات شرکت زیرساخت، خواستار لغو مزایده شد

 

پس از اعلام برندگان 5 پیمانکار تبادل ترافیک بین الملل توسط شرکت زیرساخت، انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران، با اعتقاد به ارتکاب تخلفاتی از سوی شرکت زیرساخت، با صدور اطلاعیه‌ای خواستار ابطال و یا رفع تخلف در برگزاری مزایده شرکت زیرساخت در بخش خدمات تلفن اینترنتی شد.

بر اساس این گزارش، در این بیانیه، انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران، خطاب به کمیسیون معاملات شرکت ارتباطات زیرساخت، موارد تخلف این شرکت را در تغییر شرایط مزایده تبادل ترافیک وارده بین الملل، برشمرده است که تخلفات مورد اشاره از سوی انجمن، تا اندازه‌ای جالب است.

همچنین انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران، از شرکت زیرساخت خواسته که در مهلت قانونی مقرر نسبت به رفع تخلف اقدام کند؛ در غیر این صورت انجمن ناگزیر به انعکاس موضوع به مراجع ذیربط در جهت ابطال مزایده خواهد بود.

ادله انجمن شرکتی‌های اینترنتی از این قرار است که شرکت ارتباطات زیرساخت در تاریخ 27/2/90 طی آگهی شماره 3/90 با موضوع " تبادل بخشی از ترافیکvoip وارده بین الملل" از شرکت هایی که دارای مجوز فعالیت در زمینهict از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی باشند درخواست کرد که تا بر اساس شرایط مندرج در اسناد اعلامی در مزایده تبادل ترافیک وارده بین الملل شرکت نمایند.

 

اعمال تغییرات جزیی در زمان فروش اسناد مزایده توسط زیرساخت

 

اگر چه شرکت ارتباطات زیرساخت در مقطع فروش اسناد، نسبت به اعمال برخی تغییرات جزیی در اسناد مذکور اقدام نمود، اما با توجه به ابلاغ آن، قبل از پایان مهلت تحویل مدارک، بسیاری از شرکت‌های متقاضی با وجود تاثیر تغییرات در رتبه بندی نهایی، بدون اعتراض نسبت به تطبیق خود با شرایط جدید اقدام کردند.

بر این اساس، پس از تحویل اسناد مزایده، شرکت زیرساخت در دو مرحله، ابتدا نسبت به تغییر جدول امتیازات فنی و بازرگانی و سپس در اقدامی تعجب برانگیز، طی نامه ای در آخرین ساعات آخرین روز ماه رمضان و با قید محرمانه به جمع محدود مزایده گرانی که بر مبنای موضوع اولیه مزایده مدارک خود را به زیرساخت تحویل داده بودند، تغییر اساسی موضوع مزایده ترافیک وارده و انضمام موضوع جدید "ترافیک صادرهorigination" به آن را اعلام نمود.

همچینین در بیانیه این انجمن آمده است که ارایه خدماتvoip صادره(origination) در حال حاضر توسط بیش از 100 شرکت دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت می گیرد و بازنگری در ضوابط ارایه خدماتvoip یک سویه صادره در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و تحت چهارچوب‌ها و دستورالعمل‌های تنظیمی شورای عالی رقابت پایان نیافته است.

بنابراین، اتخاذ رویکرد یکجانبه و خلاف توافقات صنفی با شرکت ارتباطات زیرساخت در منضم نمودن موضوع کسب و کار 100 شرکت دارای پروانه سازمان تنظیم مقررات به مزایده پیمانکاران ترافیک وارده آن هم به صورت ضربتی، اعلام نشده و مخفیانه نتیجه ای جز اختلال در فضای رقابتی حوزه کسب و کار شرکتهای مذکور و تضییع فرصتهای اشتغال ایجاد شده در سطح کشور ندارد.

انجمن به عنوان نکته دوم در بیانیه خود یادآور شده که: بر اساس بند 8 از ماده 14 اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت، تصمیم گیری درخصوص تعرفه‌های خدمات، برای ارایه به مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان تنظیم مقررات و شورای عالی رقابت، در صلاحیت مجمع عمومی شرکت زیرساخت است.

 

اضافه‌شدن ترافیک صادره به مزایده ترافیک وارده بین‌‌الملل

 

همچنیین در این بیانیه تاکید شده که تمامی شرکت‌های فعال در بخش خصوصی بر اساس مفاد آگهی شماره 3/90 با موضوع " تبادل بخشی از ترافیکvoip وارده بین الملل" در سطح جراید ، نسبت به مطالعه اسناد و انجام مطالعات تدوین طرح تجاری مبتنی بر اسناد و موضوع اعلام شده مزایده و انتخاب شرکای تجاری خود، نسبت به حضور در مزایده تبادل ترافیک وارده(termination) بین الملل وارده اقدام کرده‌اند.

صرف نظر از موضع صنف در مخالفت اصولی با برگزاری مزایده جهت ترافیک صادره(origination)، که بیش از 100 شرکت دارای پروانه، بیش از یک دهه در این حوزه فعالیت می کنند، این انجمن، همچون بسیاری کارشناسان صاحب نظر در حوزه اقتصاد ارتباطات، اقدام آن شرکت در تغییر موضوع و شرایط مزایده پس از تحویل اسناد را به منزله روشی برای تقویت و حمایت غیر منصفانه و عمدی از برخی از شرکت‌ها در قبال برخی دیگر تلقی می کند.

چه اینکه در صورت اعلام علنی هدف نهایی مزایده از همان ابتدا شرکت‌‌های متقاضی می‌توانستند با تدوین طرح تجاری متفاوت و انتخاب شرکای مناسب در کنسرسیوم در شرایط برتری در رقابت حضور یابند و فرضیه اعمال تغییرات عمدی برای حمایت از برندگان از پیش تعیین شده، را ابطال کنند.

 

لغو مزایده یا ارجاع به بازرسی قانونی

 

بر این اساس، انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران از شرکت زیرساخت در خواست کرده که در مهلت قانونی اعلام شده در شرایط اولیه مزایده مذکور، با در نظر گرفتن آسیب‌های ناشی از این اقدام به حقوق مصرف کنندگان، تهدید فضای اشتغال و رقابت فعالان اقتصادی مجاز حوزهvoip، نسبت به ابطال مزایده و یا لغو تمامی تغییراتی که پس از تحویل اسناد در مزایده تبادل ترافیک وارده بین الملل اعمال شده است (به خصوص بازگشت به موضوع اعلام شده اولیه مزایده که "تبادل ترافیک وارده( termination) بین الملل است) اقدام کند؛ در غیر این صورت انجمن ناگزیر به انعکاس موضوع به مراجع ذیربط در جهت ابطال مزایده خواهد بود.

 

پاسخ‌‌های زیرساخت: زیرساخت بهvoip کاران دید مثبت دارد؛ شانتاژ رسانه‌ای نکنید

 

به گزارش سیتنا، به فاصله کمتر از یک روز از صدور این بیانیه، شرکت ارتباطات زیرساخت با رد ادله‌ انجمن شرکت‌های اینترنتی، تخلفات نسبت داده شده به این شرکت را غیرواقعی عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: باتوجه به اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت، این شرکت تنها متولی حاکمیتیvoip و دروازه بین المللی انتقال ترافیک بین المللی در کشور است.

 

مجوز فعالیت اوریجینیشن‌کاران، از اعتبار ساقط است

 

محمود خسروی اظهار داشت: درسال‌های گذشته، تعدادی شرکت از ادارات دیتای شرکت‌های مخابراتی استانی، مجوز فعالیت یک ساله جهت فعالیتvoip به صورتorigination را اخذ کرده‌اند و سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که این شرکت‌ها می‌توانند تا اطلاع ثانوی و تا زمان ساماندهی فعالیتvoip توسط شرکت زیرساخت، به فعالیت خود ادامه دهند که بنابراین مجوزهای داده شده درشرایط کنونی از حیز انتفاع خارج است.

 

چوب وقت‌گذرانی تعاونی‌های تفتان و تلفا بر سر دیگران

 

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه با حمایت شرکت زیرساخت و با هماهنگی مراجع ذی صلاح دو شرکت تعاونی تفتان وتلفا تشکیل یافت، افزود: مقرر شد که بدون تشریفات مزایده این دو شرکت به عنوان پیمانکار شرکت زیرساخت فعالیت کنند؛ اما این شرکت‌ها یک سال ونیم وقت شرکت زیرساخت راتلف کردند و تاکنون بیش ازده‌ها جلسه رایزنی و هماهنگی با آنها برگزارشد و به نتیجه نهایی نرسید.

 

قرار بر انتخاب 7 پیمانکار بود؛ اما 5 شرکت واجد شرایط بودند

 

وی تصریح کرد:علی رغم دید مثبت شرکت زیرساخت نسبت به تقاضاهای آنها، این شرکت‌ها از امضاء قرارداد سرباز زدند و همواره شانتاژ رسانه‌ای را تنها راه حل باقی مانده فرض کردند.

وی ادامه داد: در مزایده‌ای که در خصوصvoip برگزارشد، 19شرکت، اسناد را خریداری و 12 شرکت با قبولی شرایط، اسناد مورد نیاز را ارائه کردند؛ دراین میان کمیته فنی و بازرگانی در شرکت تشکیل شد؛ این کمیته در نظر داشت که 7 شرکت به عنوان پیمانکار تبادل ترافیک بین الملل انتخاب شوند، اما با بررسی‌های صورت گرفته،5 شرکت توانستند در مزایده رتبه آوردند.

خسروی همچنین تاکید کرده که زیرساخت از همکاری با تعاونی‌های تلفا وتفتان درصورت پذیرفتن شرایط زیرساخت استقبال می کند.

 

به گزارش سیتنا، اگر چه محمود خسروی در پاسخ‌های خود به نکات متعددی اشاره کرده، اما در خصوص برخی موارد از جمله "اعمال برخی تغییرات جزیی در زمان فروش اسناد"، "تغییر جدول امتیازات فنی و بازرگانی" و "تغییر اساسی موضوع مزایده از ترافیک وارده به ترافیک وارده و ترافیک صادره" صحبتی نکرده است.

این در حالی است که موضوع مهم مورد نظر انجمن شرکت‌های اینترنتی نیز تغییر موضوع مزایده، پس از انتشار رسمی در جراید، از ترافیک وارده به ترافیک وارده و صادره است.

 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-09-13 12:26

افزودن دیدگاه جدید