کد مطلب: 

276311

فعال حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای: فیلتر کردن گوگل پلی، صنعت بازی را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است

مدیرعامل یک شرکت دانش‎ بنیان فعال در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای، کفت: فیلتر کردن گوگل پلی صنعت بازی را با چالش‌های بسیاری رو به رو کرده است. این محدودیت‌ها هم برای سازنده بازی ملموس است و هم تجربه کاربری بازی کننده دچار افت ملموس شده است. در عین حال، فیلتر کردن گوگل پلی باعث افزایش تعداد کاربران استورهای داخلی نشده است.
فعال حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای: فیلتر کردن گوگل پلی، صنعت بازی را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است

به گزارش خبرنگار سیتنا، اخیرا کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات به پیامد فیلتر شدن گوگل پلی اشاره کرده و در مورد اینکه این روند می‌تواند به مرگ بازی‌سازی در ایران و مهاجرت نیروهای فعال در این حوزه منجر شود، هشدار داده است.

در بخشی از این نامه آمده است: گوگل‌پلی نه تنها به دلیل تعداد کاربر بالا مورد توجه بازی‌سازان ایرانی و جهان است، بلکه ارائه خدمات و ابزارهای بسیار حرفه‌ای، دقیق و جامع آن یکی از دلایل تاکید ما بر رفع محدودیت آن است. ابزارها و خدمات گوگل‌پلی امکان شناخت بهتر مخاطب، بهینه‌سازی محصول، کاهش هزینه تبلیغات و آنالیز و بررسی دقیق‌تر مخاطبان را در اختیار ما قرار می‌دهد که مشابه آن را در مارکت‌های داخلی از جمله کافه بازار و مایکت نمی‌توان یافت. کافه بازار در مقاله‌ای شرح داده است که جایگزینی گوگل پلی با کافه بازار یا هر مارکت داخلی دیگری غیر ممکن است. یکی از کارکردهای دیگر گوگل پلی معرفی بازی‌های ساخت ایران به ناشران جهانی و ایجاد فرصت‌های تجاری نشر بین المللی آنها ست. با این اقدام عملا راه ارتباطی بین صنعت بازی سازی ایران با جهان قطع شده و بالطبع پتانسیل بالای ارز آوری در این صنعت از بین رفته است.

فیلتر کردن گوگل پلی صنعت بازی را با چالش‌های بسیاری رو به رو کرده است

در همین حال سیاوش عابدی، فعال حوزه بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با سیتنا پیرامون پیامدهای فیلترینگ گوگل پلی برای صنعت بازی ایران، گفت: فیلتر کردن گوگل پلی صنعت بازی را با چالش‌های بسیاری رو به رو کرده است. این محدودیت‌ها هم برای سازنده بازی ملموس است و هم تجربه کاربری بازی کننده دچار افت ملموس شده است.

فیلتر کردن گوگل پلی باعث افزایش کاربران استورهای داخلی نشده است

مدیرعامل شرکت دانش‎ بنیان بانی ارتباط ماهان (بانیکو استدیو)، ادامه داد: استورهای داخلی، جایگزین خوبی برای گوگل پلی نیستند و بر اساس آمارهای ماهیانه، فیلتر کردن گوگل پلی باعث افزایش کاربران آنها نشده است.

فیلتر شدن گوگل پلی، توسعه دهنده‌های بازی را با مشکلات جدی مواجه کرده است

وی، خاطرنشان کرد: یکی از ارکان اصلی بازی سازی، توسعه دهنده‌ها هستند؛ بدین معنا که آنها به دنبال جستجو و فضای آزاد هستند و با فیلتر شدن گوگل پلی این امکان دیگر وجود ندارد.

عابدی، افزود: اگر توسعه‌دهنده‌ای چند بازی داشته باشد و خواهان معرفی و ارائه آن‌ها به جهان باشد، با فیلتر گوگل پلی رزومه‌های بین‌المللی خود را از دست می‌دهد و به دنبال آن ارزآوری، صادرات و درآمد کاهش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد، بنابراین تجارت این حوزه به خطر می‌افتد و از طرف دیگر توسعه‌دهندگانی که خواستار فعالیت در عرصه بین‌المللی هستند، دیگر این امکان برایشان میسر نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت دانش‎ بنیان بانی ارتباط ماهان، گفت: استورهای داخلی به هیچ عنوان با گوگل پلی قابل مقایسه نیستند، این اپلیکیشن با دقت بالا برنامه مورد نیاز کاربر را تشخیص و پیشنهاد می‌دهد که استورهای داخلی از این قابلیت برخوردار نیستند.

ابزارهای گوگل پلی به هیچ عنوان در استورهای داخلی یافت نمی‌شوند

وی، بیان کرد: در تصمیم‌گیری برای فیلتر گوگل پلی، برخورداری ما از استور داخلی نقش داشته است و در نهایت استورهای خارجی فیلتر شدند، اما در حال حاضر زمانی که افراد وارد استورهای داخلی می‌شوند، با تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های خارجی برخورد می‌کنند که نقطه ضعفی برای مارکت های داخلی محسوب می‌شود. در همین حال، ابزارهای گوگل پلی به هیچ عنوان در نمونه‌های داخلی یافت نمی‌شوند.

مدیرعامل شرکت دانش ‎بنیان بانی ارتباط ماهان به سیتنا گفت: در گوگل پلی ناشر با رعایت پارامترهایی و بهبود ASO، به طور خودکار نصب بیشتری دریافت خواهد کرد که به معنای نصب رایگان است که هیچ کدام از استورهای  داخلی چنین قابلیتی را ندارند و در عوض با دریافت مبالغی این کار را انجام می‌دهند که در اینجا هزینه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و ممکن است برای شرکت‌های بزرگ، بار منفی داشته باشد و در مقابل شرکت‌های کوچک و نوپا را به تعطیلی بکشاند و چرخه اشتغال را نیز دچار اختلال کند.

در استورهای داخلی به محصول بومی توجه زیادی نمی‌شود

وی، تاکید کرد: در استورهای داخلی به محصول بومی توجه زیادی نمی‌شود و محصولات خارجی در اول لیست مشاهده می‌شوند و همین موضوع هزینه نصب بازی را برای ناشرین افزایش می‌دهد.

هزینه نصب در استورهای داخلی بسیار بالاتر از گوگل پلی است

عابدی، توضیح داد: در استورها روال به این صورت است که فرد باید بابت درآمد، 15 درصد تا سقف یک میلیارد و 30 درصد برای بالاتر از یک میلیارد را به استورها پرداخت کند. تولیدکنندگان بازی برای کاربران ایرانی در گوگل پلی به دلیل نبودن درگاه پرداخت بین المللی، پرداخت را به صورت درگاه بانکی انجام می‌دهند که هزینه آن در نهایت یک درصد است و در کنار آن از امکانات مناسب گوگل پلی هم استفاده می‌شود، اما در استورهای داخلی با کمترین امکانات، هزینه 15 درصد است که این درصد متناسب با هزینه نصب و سایر امکانات مارکت داخلی نیست.

این فعال حوزه بازی‌های رایانه‌ای، تشریح کرد: اختلالات اینترنتی اخیر بر روی عملکرد کاربران ما به شدت تاثیرگذار بوده است و در چنین شرایطی که استفاده مردم از فیلترشکن افزایش یافته، افراد به محض اتصال به فیلترشکن‌ها تمایلی برای خاموش کردن آن ندارند و حتی اپلیکیشن‌های بومی که سرورهای آنها داخلی است را نیز با فیلترشکن وارد می‌شوند و از آنجایی که فیلترشکن‌ها کیفیت ارتباطی مناسبی ندارند، تجربه کاربری لطمه جدی می‌بیند و در نهایت با وجود افزایش تعداد کاربر و افزایش فعالیت آنها، درآمد متناسب افزایش نمی‌یابد.

گسترش فیلترشکن‌ها مشکلات جدی برای توسعه‌دهندگان بازی ‌داشته است

وی، در پایان افزود: در بدترین حالت این‌گونه است که کاربر، جذب شده و بازی خود را انجام داده و اکنون در مرحله خرید است، اما چون فیلترشکن روشن بوده در فرایند خرید دچار اختلال می‌شود و پول از حساب فرد کسر می‌شود و به سرور بازی اعلام نمی‌شود و کاربر این موضوع را به عنوان امتیاز منفی برای بازی در نظر می‌گیرد، لذا پشتیبانی سنگین، درآمد کمتر و کاهش تعداد کاربران را برای توسعه‌دهنده بازی ‌در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.7 (27 رای)
سیتنا 1
2023-01-14 14:22

افزودن دیدگاه جدید