کد مطلب: 

275539

باستانی: وزارت ارتباطات در حوزه‌ی پهنای باند و سرعت اینترنت، تصمیم گیر نیست/ نقش وزیر ارتباطات در سیاستگذاری حوزه‌ی ICT حائز اهمیت است

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم، معتقد است: وزارت ارتباطات در شرایط غیرنرمال، هیچ دوره‌ای در حوزه‌ی پهنای باند و سرعت اینترنت تصمیم گیر نبوده است، اما در شرایط نرمال اینکه پهنای باند چه میزان باشد و به کسب‌وکارها اطمینان خاطر دهد، بر عهده این وزارخانه است و اینکه وزیر از چه موضع و نگاهی به این مقوله ورود کند تا سیاستگذاری حوزه‌ی ICT را انجام دهد حائز اهمیت است.
باستانی: وزارت ارتباطات در حوزه‌ی پهنای باند و سرعت اینترنت، تصمیم گیر نیست!

دکتر سعید باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در ارزیابی کیفیت و سرعت فعلی اینترنت، گفت: وزارت ارتباطات در طول سالیان گذشته تغییراتی داشته است که از وزارت پست، تلگرف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات تبدیل شد. برخی بخش‌ها از این ساختار جدا شدند و اتفاقاتی همچون واگذاری حوزه مخابرات و اپراتورها در داخل این وزارتخانه اتفاق افتاد. شرکت مخابرات هم با تمام تاسیسات خود واگذار شد و عملا وزارت ارتباطات به سازمانی رگولاتوری تبدیل شد که تا اینجای داستان خوب بود.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: عمده کار وزارت ارتباطات، رگولاتوری است و از طریق شرکت زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات این کار را انجام می‌دهد. شرکت ارتباطات زیرساخت قرار بود زیرساخت‌هایی را فراهم کند، اما در حال حاضر این کار دست شرکت‌های بخش خصوصی افتاده است و سازمان تنظیم هم قرار بود بین اپراتورها و ICT (ارتباطات و فناوری اطلاعات) رگولاتوری انجام دهد.

وی، اظهار کرد: قرار بود در حوزه زیرساخت، تکنولوژی‌های جدیدی که تجاری نشدند را دولت انجام دهد و پس از تجاری سازی به دست بخش خصوصی بیافتد. اما در قسمتی که مشکل ایجاد می‌شود این است که این وزارتخانه در بسیاری از موارد تصمیم گیر نیست، مثلا جای دیگری تعیین می‌کند پهنای باند چه میزان باشد یا دسترسی به اینترنت چقدر باشد؛ بنابراین اگر قرار باشد وزارت ارتباطات زیرساخت را انجام دهد، باید کنشگری خاصی در نظر بگیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه به سیتنا، گفت: وزارت ارتباطات به مرور زمان وظیفه تصمیم گیری را از دست داد و الان نمی‌تواند بگوید چرا سرعت اینترنت به این‌گونه است. این وزارتخانه عملا بخشی از ساختار کلی ICT را در دست دارد که همچون اتوبان سازی است و اگر تمام این وظایف به دست وزارت ارتباطات بیافتد، می‌توان گفت که چرا سرعت اینترنت به اینگونه است.

باستانی، خاطرنشان کرد: برخی شوراهای بزرگ‌تر، حاکم در کشور هستند و با توجه به شرایط روز تصمیم می‌گیرند که در مورد بحث اینترنت این تصمیم را هیچ زمانی به دست وزارت ارتباطات نمی‌دهند و نهادهای بالادستی تعیین کننده هستند که چه زمانی اینترنت قطع شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم، گفت: بخش بزرگی از این تصمیم گیری باید دست وزارت ارتباطات باشد. زمانی که اتوبانی را درست می‌کنید و مردم بر اساس آن با ماشین خود وارد می‌شوند، همچون کسب و کار اینترنتی که برنامه ای می‌چیند و وارد این اتوبان می‌شود، یک دفعه در مسیر اتوبان به مسیر باریک تری می‌رسند که توقع آن را ندارند؛ چراکه برنامه خود را بر اساس برناهای ابتدایی چیده‌اند و با تغییر برنامه ضربه می‌خورند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وزارت ارتباطات در شرایط غیرنرمال هیچ زمانی تصمیم گیر نیست، اما در شرایط نرمال اینکه پهنای باند چه میزان باشد و به کسب و کارها اطمینان خاطر دهد، بر عهده این وزارخانه است و اینکه وزیر از چه موضع و نگاهی به این مقوله ورود کند تا سیاستگذاری حوزه ICT را انجام دهد حائز اهمیت است.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2022-12-24 12:16

افزودن دیدگاه جدید