کد مطلب: 

274558

مدیر فمتا: مافیای اقتصادی و جریان نفوذ مانع مسدودسازی فیلترشکن‌ها می‌شوند

مدیر موسسه فمتا، گفت: از نظر فنی، مسدود کردن فیلترشکن ها امکان پذیر و در بسیار از کشورها تجربه شده است، اما مافیای اقتصادی و جریان نفوذ داخلی دو مانع ادامه مسدودسازی فیلترشکن ها هستند و سود نجومی که از طریق فیلترشکن ها نصیب برخی بنگاه های اقتصادی می‌شود باعث شده تا در برابر مسدود کردن کامل فیلترشکن ها مقاومت کنند.
مدیر فمتا: مافیای اقتصادی و جریان نفوذ مانع مسدودسازی فیلترشکن‌ها می‌شوند

به گزارش سیتنا، هفتمین نشست بصیرت افزایی طلاب جامعه الزهرا (س) قم با بررسی ابعاد مدیریت فضای مجازی، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین کرباسی، مدیر موسسه فمتا (فضای مجازی تراز انقلاب اسلامی) برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین کرباسی با اشاره به اینکه در جریان اغتشاشات ۹۰ درصد فیلترشکن ها از کار افتاد، گفت: از نظر فنی، مسدود کردن فیلتر شکن ها امکان پذیر و در بسیار از کشورها تجربه شده است.

وی مافیای اقتصادی و جریان نفوذ داخلی را دو مانع ادامه مسدودسازی فیلتر شکن ها دانست و ادامه داد: سود نجومی که از طریق فیلترشکن ها نصیب برخی بنگاه های اقتصادی می شود باعث شده تا در برابر مسدود کردن کامل فیلترشکن ها مقاومت کنند.

مدیر موسسه فمتا اظهار داشت: وقتی از فیلتر شکن استفاده شود مصرف اینترنت دو برابر می شود، از سوی دیگر پهنای باندی که دولت از شرکت های خارجی می خرد تا به دست مصرف کننده برسد حدود ۲۵ برابر افزایش قیمت پیدا می کند و در این میان شرکت ها و واسطه ها سودهای نجومی به جیب می زنند.

سود نجومی که از طریق فیلترشکن ها نصیب برخی بنگاه های اقتصادی می شود باعث شده تا در برابر مسدود کردن کامل فیلترشکن ها مقاومت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در اسفند ۱۴۰۰ رییس شرکت زیرساخت و معاون وزیر گفته بود ۲۰ درصد پهنای باند داخلی و ۸۰ درصد آن بین المللی است که از مصرف بین المللی حدود ۷۰ درصدش صرف اینستاگرام و واتساپ می شود.

حجت الاسلام والمسلمین کرباسی افزود: رییس شرکت زیرساخت در جریان اغتشاشات اخیر خبر داد که حجم ترافیک خارجی به نصف کاهش پیدا کرده و پهنای باند داخلی حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است. با یک محاسبه می توان فهمید همراه اول و ایرانسل در دوماه گذشته حدود ۷۵۰ میلیارد تومان سودشان کم شده است، از این رو مجموعه شرکت هایی که سودشان کم می شود با مسدودسازی فیلترشکن و برنامه های اینستاگرام و واتساپ مخالفند.

وی ملی شدن صنعت پیام رسان ها در ایام کنونی را اتفاق مبارکی دانست و گفت: این دستاورد اگر به نتیجه برسد اهمیتش به مراتب از فناوری هسته ای و موشکی بیشتر است، چون پیام رسان ها کاملا با حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و امنیت ارتباط گسترده دارند.

مدیر موسسه فمتا جریان نفوذ را از مخالفان ملی شدن پیام رسان ها معرفی کرد و اظهار داشت: اینها در سال ۹۷ هم با شگرد گام به گام باعث شکست فیلترینگ تلگرام شدند. تلگرام در تاریخ ۸ اردیبهشت ۹۷ با حکم قضایی فیلتر شد، در این حکم آمده بود دسترسی به تلگرام مسدود و هرگونه دسترسی به آن نیز باید مسدود شود. ولی دو هفته بعد تلگرام طلایی و هات گرام رونمایی شد و جریان نفوذ با مذاکره با رییس وقت قوه قضاییه دو ماه وقت گرفتند تا پیام رسان های داخلی تقویت و مردم کم کم به پیام رسان های داخلی منتقل شوند، ولی این زمان، دوماه دوماه تمدید شد و با اختصاص ۲۰۰ سرور به هاتگرام و تلگرام طلایی و تنها ۱۰ سرور به پیام رسان های داخلی، فیلتر تلگرام عملا با شکست مواجه شد.

وی ادامه داد: همان جریان امروز دوباره در حال تکرار شدن است. برای همین مسدود سازی فیلترشکن ها رها شده و جالب آنکه در بین مردم شبهه می کنند که فیلتر کردن جواب نمی دهد، در حالی که دست های پشت پرده مانع استمرار فیلتر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین کرباسی خاطرنشان کرد: شبهه دیگری که این روزها مطرح می شود بحث اینترنت ماهواره ای است، افزون بر هزینه بالای دسترسی به این نوع اینترنت، بر اساس آنچه شرکت استارلینک اعلام کرده برای پوشش پایدار اینترنت ماهواره ای حدود ۴۰ هزار ماهواره باید در مدار زمین مستقر شود که اکنون تنها ۲ هزار ماهواره برای اینکار در مدار قرار گرفته است، از این رو در کوتاه مدت تامین این تعداد ماهواره اصلا امکان پذیر نیست، ضمن اینکه روسیه و چین هم در مقابل این کار اعلام موضع کرده اند. پس در عمل این شبهه مانند همان شبهه ای است که در دهه ۷۰ و در برابر قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره گفته شد تا چند سال آینده با آنتن های معمولی می توان شبکه های ماهواره ای را دریافت کرد ولی این مساله هیچگاه محقق نشد.

وی شبهه پراکنی های اینچنینی را برای تاثیرگذاری روی تصمیم گیران و تصمیم سازان و به اشتباه انداختن آنها دانست و گفت: در همان دهه ۷۰ رهبری به مسئولان فرمودند به فرض که چنین شود، شما بروید توان فنی تان را افزایش دهید تا بتوانید جلوی آن را بگیرید.

مدیر موسسه فمتا در پایان گفت: جریان نفوذ در پی آن است که کشور زیر سلطه رسانه ای دشمن باشد. از این رو باید با همه توان در برابر آن مقابله کرد و این حصر رسانه ای را شکست.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2022-11-23 13:45

افزودن دیدگاه جدید