کد مطلب: 

274323

زارعیان: وقتی مفهوم هوش مصنوعی جا بیفتد، می‌توان از مزایای آن بهره برد

معاون تجاری و مشتریان شرکت مخابرات ایران، گفت: سازوکارهای روابط‌عمومی باید مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد شود و درحال حاضر اینکه بتوانیم در هر واحد روابط‌عمومی شخصی را به عنوان متخصص هوش مصنوعی بگذاریم امکان‌پذیر نخواهد بود، پس باید این مفهوم جا بیفتد، سپس می‌توان از مزایای آن بهره برد.
داوود زارعیان

به گزارش سیتنا، دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط‌ عمومی اعلام کرد: دکتر داوود زارعیان در گفت‌وگویی با تاکید بر لزوم به روز بودن واحدهای روابط‌عمومی بیان کرد: باید بدانیم برای توسعه و استفاده از آن نیاز به دانش حرفه‌ای است و نباید انتظار داشته باشیم که روابط‌عمومی‌ها در درون خودشان تحولات جدیو سریع داشته باشند.

عضو کمیته علمی پانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک افزود: با توجه به توسعه فضای مجازی اگر روابط‌عمومی‌ها بخواهند همان روال گذشته را در سازمان مورد استفاده قرار بدهند از بسیاری از کارها جا می‌مانند، وقتشان گرفته می‌شود و شاید نتوانند آن طور که باید به مسئولیت‌های خود رسیدگی کنند. در اینجا منظور از روال گذشته نیز روابط‌عمومی سنتی نیست بلکه همین روابط‌عمومی الکترونیک هم با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته می‌تواند قدیمی شده باشد.

او در ادامه صحبت‌های خود به کارکردهای هوش مصنوعی در روابط‌عمومی اشاره کرد و افزود: فعالیت در حوزه روابط‌ عمومی آمیخته با هنر است. یکی از قابلیت‌های هوش‌مصنوعی نیز در فضای هنر و تصویر است. این قابلیت‌ می‌تواند ساختار فعالیت روابط‌عمومی را ارتقا دهد و هنر در روابط‌عمومی را بهتر و جالب‌تر به نمایش بگذارد. بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند کمک بسیار خوبی برای روابط‌عمومی‌ها باشد.

معاون تجاری و مشتریان شرکت مخابرات ایران ادامه داد: کمک به هوشمندسازی در بحث ارتباطات مردمی از دیگر ویژگی‌های هوش مصنوعی است. ما واحد کوچک آن را در پیام‌رسان‌ها می‌بینیم که به صورت خودکار پاسخ مخاطب را می‌دهد و احساس خوبی برای کسی که پیامی را ارسال می‌کند به وجود می‌آورد.در مراکز تماس به ویژه در سازمان‌هایی که تعداد تماس‌های بسیاری دریافت می‌کنند، پاسخگویی هوشمند می‌تواند تاثیرات بسیاری داشته باشد و باعث سرعت در پاسخگویی، کاهش نیروی انسانی و صرفه‌جویی در سایر خدمات لُجستیک شود. در این زمینه هم تعداد محدودی از سازمان‌ها توانسته‌اند این کار را انجام دهند که البته موجب شد صرفه‌جویی خوبی ایجاد شود.

زارعیان به دیگر ویژگی‌های حضور هوش مصنوعی در روابط‌عمومی اشاره کرد و گفت: در سایر بخش‌های روابط‌عمومی به ویژه فضای مجازی و ارتباط با رسانه‌ها هوش مصنوعی می‌تواند کمک روابط‌عمومی باشد و روابط‌عمومی را از حالت انفعال خارج کند و مخاطب هم البته خبر داشته باشد که پاسخ‌دهنده هوش مصنوعی است. از سیستم پاسخگویی خودکار درابتدا GMAIL استفاده کرد و سپس دیگر نرم افزارها آن را اضافه کردند. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده نه چندان دور تمام نرم افزارها از این ویژگی بهره ببرند.

او اضافه کرد: تبدیل گفتار به نوشتار از دیگر ویژگی‌های هوش مصنوعی است. در واقع در واحدهای روابط‌عمومی روزانه اطلاعات بسیاری باید نوشته، ارسال و منتشر شود و هوش مصنوعی باعث بالارفتن سرعت و صرفه‌جویی می‌شود. بنابراین ساماندهی صفحات وب مثل رتبه‌بندی، کنارهم گذاشتن عکس‌ها، طرح‌ها و پوسترها از دیگر کارکردهای هوش مصنوعی است. در نهایت هوش مصنوعی سرعت بازخورد و انتشار را بالا می‌برد و باعث پویایی و ارتقا واحد روابط‌عمومی می‌شود.

در سایر بخش‌های روابط‌عمومی به ویژه فضای مجازی و ارتباط با رسانه‌ها هوش مصنوعی می‌تواند کمک روابط‌عمومی باشد و روابط‌عمومی را از حالت انفعال خارج کند.

معاون تجاری و مشتریان شرکت مخابرات ایران درباره اینکه آیا هوش مصنوعی می‌تواند جای نیروی انسانی را بگیرد، توضیح می‌دهد: امروزه هوش مصنوعی در اغلب کارها و بخش‌ها حضور دارد اما در شرایط کنونی نمی‌توان درباره این موضوع صحبت کرد که آیا هوش مصنوعی می‌تواند یک اپراتور باشد یا خیر، به نظر هنوز راه هست تا به این موقعیت برسیم. وقتی در حال حاضر خدمات پایه و ابتدایی را می‌بینیم که پیشرفت کرده‌‎اند، بنابراین شاید دور از ذهن نباشد که این اتفاق رقم بخورد.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران پیرامون شرایط ایران و استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکارها توضیح داد: در ایران از فناوری‌های ارتباطی و نوین در بسیاری از بخش‌ها استفاده می‌کنیم اما هنوز این چرخه کامل نشده است. این امر دلایل متعددی دارد که در سطح اشتغال، بیکاری، آموزشی و فرهنگی هم تاثیرگذار است اما به نظر می‌رسد در آینده، روابط‌عمومی‌ها و سازمان‌ها از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد. درواقع باید بدانیم برای توسعه و استفاده از هوش مصنوعی نیاز به دانش حرفه‌ای این رشته است اما نباید انتظار داشته باشیم که روابط‌عمومی‌ها در درون خودشان تحولات جدی داشته باشند. من معتقدم وقتی هوش مصنوعی در ساختار اداری سازمانی و آموزشی و حتی صنعت خودروسازی می‌تواند رشد کند، بنابراین می‌تواند بقیه بخش‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

او با بیان اینکه «وقتی مفهوم روابط‌عمومی الکترونیک مطرح شد، کاربرد ارتباطات نوین بسیار کم بود» بیان کرد: به مرور زمان روابط‌عمومی در این حوزه نیز رشد کرد و استفاده از آن متداول شد. بنابراین باید گفت حتما روابط‌عمومی در استفاده از هوش مصنوعی نیز پیشگام خواهد بود. ارائه خدمات تخصصی در بخش‌های مختلف می‌تواند بسیار موثر باشد و دانش هوش مصنوعی در کشور در حال رشد است و باید به این سمت برویم که فرهنگ استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های نویننیز مرسوم و کاربردی شود.

زارعیان در پایان درباره ایجاد سازوکارهای روابط‌عمومی مبتنی بر هوش مصنوعی توضیح داد: روابط‌عمومی‌ها باید از این دانش و امکان بهره ببرند. اگر ما بتوانیم مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی را به سمت استفاده از فناوری‌های نوین ببریم موفق خواهیم بود اما درحال حاضر اینکه بتوانیم در هر واحد روابط‌عمومی شخصی را به عنوان متخصص هوش مصنوعی بگذاریم امکان‌پذیر نخواهد بود. پس باید این مفاهیم در روابط‌عمومی جا بیفتد و ادبیات آن ساری و جاری شود، سپس می‌توان از مزایای آن بهره برد.

پانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با موضوع اصلی «هوش مصنوعی، انسان طبیعی و روابط‌عمومی فراگیر» بهمن ۱۴۰۱ در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه‌های ارتباطات، روابط‌عمومی، جامعه اطلاعاتی و هوش مصنوعی می‌توانند تا تاریخ ۳۰آذرماه ۱۴۰۱، نسبت به ارسال مقاله خود به آدرس الکترونیکیinfo@prconference.ir اقدام کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-11-16 10:02

افزودن دیدگاه جدید