کد مطلب: 

273792

ادعاهای گوگل پلی در مورد روبیکا، آغاز جنگ گوگل آمریکایی در فضای مجازی است

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران با تاکید بر اینکه موارد ادعایی گوگل پلی در مورد روبیکا، بسیار واهی است، اعلام کرد که جنگ از طرف گوگل آمریکایی در فضای مجازی شروع شده است و در راستای جلوگیری آمریکا از تدوین قوانین برای مشارکت کشورهای دیگر به جز خود آمریکا در مباحث اینترنتی است.
ادعاهای گوگل پلی در مورد روبیکا، آغاز جنگ گوگل آمریکایی در فضای مجازی است

دکتر سیدمرتضی موسویان، مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اقدام اخیر گوگل پلی در ارسال اخطار برای کاربران روبیکا، گفت: این حرکت قابل تامل است و بر اساس قانون مصوب اتحادیه اروپا (GDPR)، در 25 می 2018 کشورهای عضو این اتحادیه موظف شدند این قانون را در قوانین ملی خود در نظر گیرند.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای، اظهار کرد: در همین حال فیسبوک توسط آلمان جریمه سنگین شد و «مرکل» صراحتا اعلام کرد که فیسبوک ما را محاصره کرده است و «مکرون» و «ترزا می» نیز هم همین ادعا با همین محتوا را اعلام کردند.

وی ادامه داد: متهم اصلی در ورود به حریم خصوصی شهروندان اروپایی فیسبوک است و یکی از کسب و کارهای آن تجزیه و تحلیل داده‌های شخصی و فروش آن هاست و هنگام عضویت این اجازه را می‌گیرد که به اطلاعات کاربر ورود کنند و حتی این اطلاعات را در اختیار نهادهای امنیتی قرار می‌دهد و این شبکه اجتماعی گسترده با توجه به محکومیت خود هنوز هم پابرجاست.

موسویان، خاطرنشان کرد: اتهام‌ها به زیرساخت‌های داخلی ما با توجه به ارائه سرویس‌های رایگان که جلوتر از شبکه‌های اجتماعی بیگانه است، اتهامی واهی است و این حدس را می‌زنند که مردم به سمت این پلتفرم‌ها روی آوردند و چاره کار را در این دیدند که بگویند این زیرساخت‌ها در حال جمع آوری اطلاعات مردم هستند.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای، اظهار کرد: مردم باید بدانند در جامعه الحاقی و جاری تعریف حریم خصوصی تغییر می‌کند و در این نوع جامعه همه چیز در دسترس است؛ فرض کنید اسنپ آدرس مبدا و مقصد شما را نداند، پس چگونه خدمات ارائه دهد؟

وی، تاکید کرد: این مواردی که [توسط گوگل پلی در مورد روبیکا] ادعا شده بسیار واهی است و قابل اعتنا نیست و جنگی است که شروع شده و انتظار نمی‌رفت که این جنگ از طرف گوگل که متعلق به امریکاست به این زودی شروع شود و این امر جلوگیری امریکا از تدوین قوانین برای مشارکت کشورهای دیگر به جز خود امریکا در بحث اینترنت است.

موسویان، افزود: بعد از پرتاب اولین ماهواره شوروی، ما شاهد قانون گذاری در حوزه فضا از طرف امریکا بودیم و این کشور اجازه نداده که انحصار قانون گذاری در حوزه اینترنت در اختیار دیگران قرار گیرد. نشست 2005 تونس که رئیس سازمان ملل هم حضور داشت، نمایندگان کشورهای مختلف آماده این بودند که این حاکمیت به دست سازمان ملل بیفتد، اما به دست امریکا افتاد و این خواسته محقق نشد. بنابراین باید کشورهای دیگر بدانند که امریکا یک طرفه عمل می‌کند و از این انحصار سوءاستفاده می‌کند.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای، اظهار کرد: از نظر فنی دسترسی این زیرساخت‌ها به اطلاعات مردم شبیه هم است و کاربران می‌توانند با مراجعه به گوشی خود، دسترسی‌ها را مدیریت کنند.

انتهای پیام

گفت و گو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.6 (10 رای)
سیتنا 1
2022-10-31 11:08

افزودن دیدگاه جدید