کد مطلب: 

273759

معاون وزیر صمت: اصلاح و بهبود فرایند الکترونیکی در سامانه کاداستر معادن در دستور کار است

معاون معادن وزارت صمت گفت: مهم ترین رویکرد معاونت معدنی وزارت صمت اصلاح و بهبود فرایند الکترونیکی در سامانه کاداستر معادن است تا وضعیت اطلاعات معادن را به سطح قابل قبول برسانیم.
 رضا محتشمی پور

به گزارش خبرنگار سیتنا، نشست خبری رضا محتشمی پور معاون معادن وزارت صمت، با حضور تنی چند از مسولان این وزارتخانه و جمعی از اصحاب رسانه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت، برگزار شد.

رضا محتشمی پور در این نشست خبری، گفت: در یک سال اخیر مهم ترین موضوعی که در بخش معدن پیگیری کردیم فراهم کردن زیرساخت حاکمیتی در بخش معادن بوده است. در بخش اطلاعات و آمار با وجود سامانه جامع معادن نقص های جدی داشتیم. در بررسی هایی که داشتیم شاهد پروانه هایی بودیم که بیش از 10 سال از مهلت آنها گذشته و اقدامی برای ساماندهی آنها انجام نشده است.

معاون معادن وزارت صمت، ادامه داد: اولین کار ما برای اینکه بخش معدن را در شرایط مناسبی قرار دهیم، تفکیک اطلاعات است و در معاونت معدنی وزارت صمت چند دستور را در اولویت قرار داده ایم. که مهم ترین آن اصلاح و بهبود فرایند الکترونیکی در سامانه کاداستر معادن است و در چنین شرایطی دیگر نیازی به تبادل اطلاعات کاغذی نیست.

محتشمی پور، اشاره کرد: ما باید در معاونت معدنی وزارت صمت وضعیت اطلاعات معادن را به سطح قابل قبول برسانیم و نقشه برداری الکترونیک را برای کنترل و پایش حجم برداشت ها برقرار کنیم.

وی در خصوص صنایعی همچون فولاد خاطرنشان کرد: رویکرد وزارت صمت این است که از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرد، هرچند برخی فعالان این حوزه‌ها همچنان خواستار ورود وزارتخانه، قیمت‌گذاری، ارائه جدول ضرایب و ابلاغ آن هستند.

محتشمی‌پور تأکید کرد: معتقدیم بورس کالا شفافیت لازم را در بحث قیمت‌گذاری محصولات این زنجیره به دست خواهد داد.

وی گفت: مهم‌ترین آسیب قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های گذشته این بود که سود اصلی به انتهای زنجیره منتقل شد و شاهد سرمایه‌گذاری‌های متعدد و زیادی در انتهای زنجیره بودیم.

معاون وزیر صمت ادامه داد: با وجود ۶۰ میلیون تن ظرفیت در پایین‌دست فولاد، سال گذشته کل تولید محصولات آن ۲۰ میلیون تن بود؛ اما باز هم فشار روی وزارتخانه برای احداث واحدهای جدید در پایین‌دست وجود دارد.

وی بیان داشت: اگر صدر تا ذیل زنجیره فولاد در خصوص قیمت‌گذاری محصولات به توافق رسید، وزارت صمت آن را خواهد پذیرفت، اما ورودی به قیمت‌گذاری دستوری نخواهیم داشت.

وی در خصوص دریافت حقوق معدنی نیز گفت: بر اساس سامانه کاداستر از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) محاسبه نامه برای حقوق معادن صادر شده و ۱۴ همت آن وصول شده است.
محتشمی‌پور پیش‌بینی کرد تا پایان امسال جمع حقوق دولتی اعم از حقوق دولتی امسال و تعهدات گذشته به ۳۴ همت برسد

در پایان این نشست خبری با حضور سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور و روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی از دستاوردهای طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی رونمایی شد.

سیدرضا فاطمی‌امین امروز اظهار داشت:‌ با اقدامات وسیع و گسترده‌ای که انجام شد به نتایج خوبی در زمینه اکتشاف ذخایر معدنی رسیده‌ایم.

‌وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با بیان اینکه بخش دولتی باید کار اکتشاف ذخایر معدنی را انجام دهد، گفت: بخش خصوصی نمی‌تواند این کار را انجام دهد ضمن اینکه اگر ما به عنوان بخش دولتی و حاکمیتی این کار را انجام ندهیم بنابراین در زمان مزایده معادن در واقع به درستی نمی‌دانیم چه چیزی قرار است واگذار شود و دقیقا ذخایر مربوط به آن معادن چیست و لذا هم ممکن است سهم انفال ضایع شود و هم بخش خصوصی در صورت برنده شدن در مزایده متضرر شود.

فاطمی‌امین با اشاره به پروژه تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی که از مهر ‌سال 1400 کلید خورد گفت: در این راستا سه بخش مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت که در یکی از مناطق به دنبال ذخایر معدنی هستیم و در منطقه دیگر به دنبال ذخایر غیرفلزی هستیم در منطقه سوم که شمال‌شرق که جنوب‌غرب کشور است ذخایر معدنی زیادی وجود ندارد و بیشتر ذخایر گاز است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در این مسیر اقدامات خوبی انجام شده و اکتشافات جدیدی نیز صورت گرفته است گفت:‌ باید به اینکه نکته توجه داشت که اگر اکتشافات جدید انجام ندهیم ممکن است ذخایر ما پایان یابد به عنوان مثال در بخش سنگ‌آهن اگر اکتشاف جدیدی صورت نگیرد تا 15 سال آینده ذخایر این بخش به اتمام می‌رسد.

وی در رابطه با دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متناقض بیان داشت:‌ 320 مصوبه دستورالعمل و بخشنامه متناقض و تکراری در حوزه معدن وجود داشت که منشأ فساد بود، بر اساس اقدامات صورت گرفته در وزارت صمت این بخشنامه‌ها تقلیل یافته و یک بخشنامه 80 صفحه‌ای ابلاغ شده است.

وی بیان داشت:‌ قبلاً‌ واگذاری معادن فقط با اهلیت مالی انجام می‌شد اما در برنامه اخیر ما و مزایده بیش از 5 هزار معدن که از مهر‌ آغاز شده است شرایط فنی نیز اضافه شده است که موجب می‌شود که استخراج و بلافاصله فرآوری از معادن انجام شود.

معاون وزیر صمت: اصلاح و بهبود فرایند الکترونیکی در سامانه کاداستر معادن در دستور کار است

معاون وزیر صمت: اصلاح و بهبود فرایند الکترونیکی در سامانه کاداستر معادن در دستور کار است

اهداف این طرح به شرح زیر است:

  • توسعه مناطق کم برخوردار در راستای رونق بخش معدن و زیرساخت های عمرانی کشور،
  • تولید اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی و متخصص،
  • آمایش سرزمین در قالب کشف ذخایر جدید و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در بخش زیرساخت و معدن،
  • افزایش بازدهی و کاهش موثر زمان تبدیل کانسار به معدن،
  • تربیت نیروی انسانی متخصص بخش معدن (زمین شناسی و اکتشاف) در مناطق هدف طرح تحول،
  • ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسین مشاور، دانشگاه ها و مجموعه های دانش بنیان) در حوزه زمین شناسی، اکتشاف و آزمایشگاه های علوم زمین از طریق برونسپاری فعالیت ها.

معاون وزیر صمت: اصلاح و بهبود فرایند الکترونیکی در سامانه کاداستر معادن در دستور کار است

معاون وزیر صمت: اصلاح و بهبود فرایند الکترونیکی در سامانه کاداستر معادن در دستور کار است

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-10-30 13:46

افزودن دیدگاه جدید