کد مطلب: 

273483

یک نماینده‌ی مجلس در گفت‌وگو با سیتنا: محدودسازی دائمی اینترنت، باید متکی به قانون باشد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، معتقد است که دستگاه‌ها برای قطع دائمی دسترسی مردم به اینترنت باید از قانون مجلس پیروی کنند.
یک نماینده‌ی مجلس در گفت‌وگو با سیتنا: محدودسازی دائمی اینترنت، باید متکی به قانون باشد

روح الله ایزدخواه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اعمال محدودیت‌های اینترنتی در هفته‌های گذشته و تاثیر آن بر کسب و کارهای اینترنتی، گفت: هرگونه محدودسازی اینترنت اگر بخواهد دائمی باشد، باید به قانون مجلس متکی باشد و بدون قانون مجلس هیچ دستگاهی حق گرفتن و قطع آزادی‌های طبیعی مردم را ندارد، مگر برای کوتاه مدت و شرایط بحرانی کشور که قصه آن متفاوت است، اما برای طولانی مدت و دائمی باید از طریق مجلس اقدام شود.

با گذشت یک ماه از آغاز اعمال محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی که کسب‌وکارها و کاربران را با مشکلات متعددی مواجه کرده است و کارشناسان و فعالان فضای مجازی هم مکررا درباره آسیب‌های جدی این محدودیت‌ها و ضربه به اقتصاد دیجیتال کشور هشدار داده اند، اما گویا فعلا تصمیم قطعی برای رفع محدودیت‌های اینترنت بین الملل و رفع فیلترینگ اخذ نشده است.

در همین حال طی این مدت به دفعات بر توسعه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز پلتفرم‌های بومی تاکید و اعلام شده است که پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی گزینه‌های بهتری هستند و مردم و کسب‌وکارها باید آنها را جایگزین نمونه‌های خارجی کنند. این در حالی است که به گواه آمار غیررسمی، تلاش‌ها برای کوچ اجباری کاربران و کسب‌وکارها به پلتفرم‌های بومی نتیجه‌ی قابل قبولی نداشته و باعث رونق بازار ابزارهای فیلترشکن و وی‌پی‌ان برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی فیلترشده، شده است.

اگرچه پیام رسان‌های داخلی هم برای ارائه‌ی خدمات به کاربران در مسیر مناسبی قرار دارند، اما تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب و ارائه‌ی سرویس‌های قابل قبول و رقابتی فاصله دارند. همانطور که سیدحسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور تصریح کرده است: خیلی زیبا و غرورانگیز است که بگوییم می‌خواهیم پلتفرم‌های بومی‌ خودمان را داشته باشیم و به آنها افتخار کنیم، کسی هم مخالف این هدفگذاری نیست و حتما باید در برنامه‌ریزی بلند مدت برای تحقق آن تلاش کرد، اما آیا اکنون از نظر قدرت فناوری در جایگاهی هستیم که بتوانیم پلتفرم‌های جهان شمولی مانند اینستاگرام یا واتس‌اپ داشته باشیم؟ آیا وقتی هنوز برای زیرساخت ساده‌ای مانند تامین اینترنت پرسرعت، مشکلات اساسی داریم و افکار عمومی، نگاهی به‌دور از اعتماد به این حوزه دارد، می‌توانیم اعتماد واقعی به پلتفرم‌های داخلی را در آنها ایجاد کنیم یا حتی به‌اجبار آنها را به سمت این پلتفرم‌ها کوچ دهیم؟ (لینک)

گفتنی است؛ در حالی با اعمال محدودیت‌های اینترنتی از اوایل مهرماه سال جاری، استفاده از فیلترشکن‌ها در ایران با رشد ۳۰۰۰ درصدی روبه رو شده‌ است، که طی روزهای اخیر اتصال به این فیلترشکن‌ها و VPNها هم با سختی بسیار همراه است و عملا کاربران ایرانی پلت‌فرم‌های فیلتر شده دیگر راهی برای دور زدن فیلترینگ ندارد و صرفا به دنبال خرید فیلترشکن دیگری هستند، ولی با شناسایی ای‌پی‌ها، VPN جدید هم مسدود شده و در این مسیر صرفا دلالان VPN منتفع می‌شوند و سود چند هزار میلیاردی عاید فروشندگان این ابزار دور زدن محدودیت‌ها می‌شود. (لینک)

به گفته‌ی سیدمجید اورعی، عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، برای توسعه اقتصاد دیجیتال، راه گریزی از دسترسی مستمر و آزاد به شبکه جهانی اینترنت نداریم و هر گونه اعمال محدودیت در این شبکه به مثابه خودتحریمی است. این مسئله در نهایت به عقب افتادگی صنعت فاوا در ایران و همچنین ایجاد رانت برای سودجویان و کاسبان تحریم منجر می‌شود. (لینک)

انتهای پیام

گزارش از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 3
2022-10-22 11:20

افزودن دیدگاه جدید