کد مطلب: 

273087

رفع نیازهای محوری و بازارسازی دانش‌بنیان؛ دو رویکرد تحولی در پارک‌های علم و فناوری

سرپرست معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: پارک‌های علم و فناوری باید تحولی اساسی را صورت دهند و بستری برای ایجاد بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع مهم‌ترین نیازهای کشور باشند.
روح الله دهقانی فیروزآبادی

به گزارش سیتنا، مراسم بیستمین اجلاس سالیانه و تقدیر از برترین‌های پارک فناوری پردیس با حضور سرپرست معاونت علم و فناوری رییس جمهوری برگزار شد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی با اشاره با این که علم و فناوری به درستی مسیر توسعه و پیشرفت کشورمان شناخته شده است ادامه داد: سال ۲۰۰۵ در مجله نیچر مقاله‌ای منتشر شد که در بخشی از آن اشاره شده بود آیت الله خامنه ای روحانی بلند مرتبه ایران، از جامعه علم آموزی و دانش را می خواهد و این فراخوان به خوبی کشور را در مسیر توسعه دانش و فناوری قرار می‌دهد به طوری که امروز شاهد این تحول چشمگیر در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فناوری کشور هستیم. این مقاله همچنین اشاره می کند که اقتدار و مرجعیت علمی ایران می‌تواند بازسازی شود مگر با آشوب‌های سیاسی و تحریم های بیش‌تر.

سرپرست معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که افتخار می کنیم که رهبر فرزانه انقلاب، با نگاهی بلند و دور اندیشانه مسیر توسعه کشور را بر مبنای علم و فناوری ترسیم کرده‌اند، عنوان کرد: باور ما این است تنها نقطه‌ای که می‌تواند تکیه‌گاهی مطلوب برای پیشرفت و دستیابی به برتری و تحول‌آفرینی باشد، دانش و فناوری است و این مهم با نیروی انسانی بلنداندیش، افکار و ایده های نو از دانشمندان برجسته که بخشی از آن را می بینیم به عنوان سرمایه اصلی کشور دست یافتنی است.

وی با تاکید بر این که تمامی بخش های کشور باید به سوی تحقق نظام ملی نوآوری و رسوخ فناوری در تمامی بخش‌ها حرکت کند، ادامه داد: قانون مترقی جهش تولید دانش بنیان که امسال تمام تلاش این است که به اجرا برسد، یکی از بسترهایی است که می تواند هدف ما را محقق و رسیدن به نظام ملی نوآوری را تضمین کند.

وی با اشاره به این که ایده های نوآورانه و رشد یافته در پارک های علم و فناوری اهمیت دارد اما کافی نیست ادامه داد: هنوز تا رسیدن به سهم واقعی از اقتصاد کشور از زیست بوم نوآوری راه بسیار زیادی دارد. بخش قابل توجهی از اقتصاد، همچنان دولتی است و دانش بنیان شدن این اقتصاد، اتفاق نمی افتد مگر آن که نهادهای تاثیرگذار از جمله وزارتخانه ها و دستگاه‌های دولتی مختلف به طور جدی پای قضیه بیایند و از شرکت های دانش بنیان حمایت کنند.

دهقانی با بیان این که پارک‌های علم و فناوری می‌باید به سوی توسعه محتوایی حرکت کنند، ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری جذابیت‌های کالبدی و امتیازی خوبی دارند و شرکت‌ها نیز به خوبی از این بستر استقبال کرده‌اند همچنین توسعه زیرساختی خوبی در این حوزه رخ داده است؛. اما این پارک ها باید به محلی برای رفع نیازهای تمامی بخش‌های کشور تبدیل شوند.

وی با اشاره به این که پارک‌های علم و فناوری باید تحولی اساسی را صورت دهند و بستری برای ایجاد بازار شرکت های دانش‌بنیان و رفع مهم ترین نیازهای کشور باشند، افزود: پارک های علم و فناوری باید یک تغییر و تحول نگرشی صورت داده و سراغ بازارهای کلان برای ایده‌ها برود. تمام گردش مالی در شرکت های دانش بنیان به اندازه مسئولیت اجتماعی چند شرکت بزرگ نبوده و لازم است اعداد و ارقام گردش مالی شرکت‌ها از این میزان فراتر برود.

سرپرست معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: پارک های علم و فناوری می‌توانند ضمن جلب نیازهای ملی، هم‌افزایی و تعامل را در زیست بوم فناوری و نوآوری محقق کنند چراکه هم افزایی و تعامل بر بستر این پارک ها، می تواند زمینه ساز شکل گیری شرکت‌های بزرگ باشد.

دهقانی، با بیان این‌‌که بازار، مهم‌ترین نیاز‌ زیست بوم فناوری و نوآوری است، عنوان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان اگرچه با استارتاپ ها آغاز می شود اما با شرکت های دانش بنیان بزرگ و توانمند است که می‌تواند سهمی از اقتصاد را کسب کند.

وی افزود: پیاده سازی نگرش جدید موضوع دیگری است که باید بدان توجه شود. استفاده از دانش و دانش بنیان شدن است که ماندگاری و رقابت در بازار را ممکن می‌سازد. باید به فرآیندهای دانش بنیان توجه شود.

اقتصاد دانش‌بنیان اگرچه با استارتاپ ها آغاز می شود اما با شرکت های دانش بنیان بزرگ و توانمند است که می‌تواند سهمی از اقتصاد را کسب کند.

سرپرست معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری بیان کرد: باید نظام‌های ارزیابی و ارزش گذاری در اقتصاد، تحول یابد تا صنایع بزرگ به این حوزه ترغیب شوند.

توجه به دیپلماسی اقتصادی مراودات و تعاملات اقتصادی در اولویت قرار دارد

پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم، گفت: توجه به دیپلماسی اقتصادی مراودات و تعاملات اقتصادی در اولویت قرار دارد و در سازمان توسعه تجارت تلاش شد در بازار حضور پایدار داشته باشیم. اقدامات ما در این حوزه با صادرات و توسعه بارار و حضور پایدار در بازارهای بین المللی، شناساندن تجار و بازیگران نقاط هدف با ظرفیت های ما است.

وی با اشاره به حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: برنامه داریم تا این میزان را به پنج میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ برسانیم. شرکت های دانش بنیان در این حوزه می توانند ظرفیتی ایجاد کنند تا ایران که در بسیاری از حوزه ها برند بوده، جایگاه خود را به دست بیاورد.

تقدیر از برترین‌ها و رونمایی از محصولات ایران‌ساخت

در بخش دیگری از این مراسم از ۱۲ محصول ایران‌ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت نمادین رونمایی شد. این تولیدات شامل فولادهای ضد زنگ، ربات شیارزن چاه عمیق، نازل چرخشی شست و شوی تیوب، جریان سنج سیالات ، لایه نشانی فیزیکی در فاز بخار به وسیله پرتو الکترونی، اسپرسو ماشین صنعتی، سایدلود، نرم افزار Acid pro برای شبیه سازی اسیدکاری چاه های نفت، پودر و قطعات استخوانی و همچنین داروی کنترل قند هستند. همچنین در این فراخوان، بیش از ۶۰ محصول از ۱۲۲ شرکت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است که در بیستمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس برترین شرکت‌ها و محصولات آن‌ها تقدیر شدند.

فراخوان برترین‌ها، از ابتدای خرداد 1401 آغاز شد و تا مردادماه سال جاری ادامه پیدا کرد.

برترین شرکت های مرکز رشد نخبگان شایان فناوران آمیتیس، پاسارگاد طب ایلسا، توانمندسازان فناوری‌های نوین و آریاطب بیروز به عنوان صادرکننده برتر با صادرات دستگاه همودیالیز معرفی شدند. شرکت توان پژوهان فناور پاسارگاد شرکت برتر در توسعه اقتصادی و شرکت فناپ به عنوان شرکت برتر در ارتقا و توسعه سازمانی شناخته شد. گستران صنایع نوین پارس به عنوان شرکت برتر در توسعه فناوری معرفی شد. عنوان برترین واحد فناور پارک در سال ۱۴۰۰ به شرکت آریا طب فیروز تعلق گرفت.

در پایان این مراسم سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پارک فناوری پردیس بازدید کرد. پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگ‌ترین پارک فناوری کشور در سال 1380 تاسیس شد. تاکنون بیش از 400 واحد فناور و دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت پذیرفته شده‌اند. پردیس نوآوری،‌ دانش،‌ کارآفرینی و فاز چهار پارک، در کنار دانشگاه ناحیه نوآوری پردیس، بخش‌های مختلفی از فازهای توسعه ای پارک فناوری پردیس هستند که با افق توسعه 1000 هکتاری،‌ «ناحیه نوآوری پردیس» را شکل خواهند داد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-10-10 15:00

افزودن دیدگاه جدید