کد مطلب: 

273040

محدودیت‌های اینترنت بین الملل رفع شد؛ اینستاگرام و واتس‌اپ همچنان فیلتر است

به گفته‌ی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محدودیت‌های اینترنت برطرف شده و هم اکنون هیچ محدودیتی به جز برای دو پیام‌رسان آمریکایی وجود ندارد و تصمیم گیری در رابطه با رفع محدودیت اینستاگرام و واتس اپ هم به تصمیم مراجع ذیصلاح بستگی دارد.
محدودیت‌های اینترنت بین الملل رفع شد؛ اینستاگرام و واتس‌اپ همچنان فیلتر است

به گزارش خبرنگار سیتنا، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 16 مهرماه در حاشیه آیین افتتاح عملیاتی مرکز کنترل و عملیات ماهواره های سنجش در جمع خبرنگاران گفت: محدودیت‌ها طی روزهای گذشته برطرف شده و هم اکنون هیچ محدودیتی به جز برای دو پیام‌رسان آمریکایی وجود ندارد.

وی افزود: تصمیم گیری در رابطه با رفع محدودیت اینستاگرام و واتس اپ به تصمیم مراجع ذیصلاح و تغییر رفتار این دو اپلیکیشن بستگی دارد.

زارع پور گفت: پلتفرمی که قوانین جمهوری اسلامی را به رسمیت نمی شناسد بستر مناسب برای کسب و کارها نیست.

زارع پور تاکید کرد: اینستاگرام اگر به قواعد ما و خودش درباره تجارت اسلحه و دعوت به خشونت پایبند باشد، مشکلی برای فعالیت ندارد.

زارع‌پور در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور گفته بود اینستاگرام را نمی‌بندیم، گفت: وقتی پلتفرم قواعد رو رعایت نمی‌کند در سیاست‌ها تجدیدنظر می کنیم.

محدودیت‌های اینترنتی بنا به شرایط کشور ایجاد شد

به دنبال رفع محدودیت های اینترنتی در هفته های گذشته، عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیات دولت چهارشنبه ششم مهرماه سال جاری گفته بود: شورای عالی فضای مجازی در این مدت جلسه‌ای نداشته است که بخواهد درباره اینستاگرام نظری ارائه دهد؛ مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه وزارت ارتباطات نیست و محدودیت بنا به شرایط کشور ایجاد شده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: برخی پلتفرم‌های بعضاً آمریکایی بستری برای اغتشاشات شده بودند که محدودیت‌هایی بر آن‌ها اعمال شده است و تا وقتی این پلتفرم‌ها موجب آسیب به کشور شوند، محدودیت آن‌ها ادامه پیدا می‌کند.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم که کاسبان در کسب‌وکار خود روی پلتفرم‌هایی که پایبند به قوانین جمهوری اسلامی نیستند سرمایه‌گذاری نکنند. هرچند که حتی مجدداً این پلت‌فرم‌ها باز شود. می‌بینید که در هر بزنگاهی آن مسئولیت‌های بین‌المللی خود را هم ایفا نمی‌کنند و طبیعتاً ممکن است با محدودیت‌هایی روبه‌رو شوند.

بنابر اقتضائات امنیتی ظرفیت های اینترنت محدود شد

 عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در حاشیه همایش «توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و دانش بنیان» گفت: به دلیل اغتشاشات و ناآرامی ها و برخی تخریب هایی که در نقاط مختلف کشور قرار گرفته بنابر اقتضائات امنیتی ظرفیت های اینترنت محدود شده و این یک تصمیم امنیتی است برای امنیت مردم چون این پلتفرم ها مورد سو استفاده برخی گروههای اغتشاشگر قرار گرفته است.

به عقیده وی کشور به سرعت از این مرحله عبور خواهد کرد و وضعیت عادی برمی‌گردیم، مردم بنا به حقی که دارند می توانند از اینترنت پرسرعت با کیفیت بالا و توانمندی استفاده کنند.

تصمیم‌گیری درباره رفع محدودیت‌های اینترنتی با وزیر کشور است

در همین حال، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته گذشته در پاسخ به اینکه محدودیت‌های اینترنت چه زمانی رفع می‌شود؟ گفت: تصمیم‌گیری درباره این موضوع با بنده نیست از وزیر کشور به عنوان رئیس شاک (شورای امنیت کشور) باید سوال کنید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت ارتباطات موضوع رفع محدودیت‌های اینترنت به عنوان متولی این حوزه را پیگیری می‌کند، افزود: بله؛ ما دنبال می‌کنیم و در کنار آن ظرفیت‌های داخلی را تقویت می‌کنیم تا در دوره محدودیت کار مردم معطل نماند.

زارع پور و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اکنون قرار است به جای اینستاگرام چه پلتفرمی استفاده شود، ادامه داد: ظرفیت‌های داخلی موجود است.
تمام سرورها و خدمات داخلی کشور به صورت ۱۰۰ درصدی در حال فعالیت است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز ما ظرفیت‌های داخلی بسیار خوبی در همه بخش‌ها داریم، اضافه کرد: در حالیکه پلتفرم های آمریکایی در بسیاری از کشورهای اروپایی، موضوعات خرید و فروش، جابه جایی مسافر و... را دربرگرفتند، ما امروز ظرفیت‌های بومی خودمان را داریم که در حال کار هستند.

زارع‌پور، تصریح کرده است که برای نخستین بار شاید با وجود اینکه بنا به شرایط امنیتی کشور در برخی از ساعت‌ها محدودیت هایی در اینترنت بین‌الملل اعمال می‌شود، اما تمام سرورها و خدمات داخلی کشور به صورت ۱۰۰ درصدی در حال فعالیت است.

وی افزود: ما برنامه ویژه‌ای برای حمایت از پلتفرم ها و ظرفیت‌های داخلی پیش‌بینی کردیم تا زیرساخت‌های سخت افزاری و ظرفیتی تقویت شود تا بتوانند خدمات موردنیاز مردم را باکیفیت و پرسرعت تامین کنند؛ در دو هفته اخیر که محدودیت‌ها با توجه به شرایط امنیتی کشور اعمال شده است، ما تمام تلاش شبانه‌روزی خود را برای ارتقای کیفیت آن‌ها به کار بردیم، ظرفیت های داخلی اصلا قابل مقایسه با گذشته نیستند؛ از مردم دعوت می‌کنم از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند زیرا قابلیت‌هایی دارند که بعضا در برخی نسخه‌های خارجی وجود ندارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4 (4 رای)
سیتنا 1
2022-10-09 11:13

افزودن دیدگاه جدید