کد مطلب: 

272996

زارع‌پور: تا پایان دولت سیزدهم، شاهد ماهواره‌های بومی با دقت بالا خواهیم بود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تلاش ما در وزارت ارتباطات و در صنعت فضایی کشور با محوریت سازمان فضایی این است که تا پایان دولت سیزدهم، شاهد ماهواره‌های بومی با دقت بالا باشیم و بتوانیم ماهواره‌های خودمان را با ماهواره‌برهای بومی به فضا بفرستیم.
عیسی زارع‌پور

به گزارش سیتنا، عیسی زارع‌پور در مراسم افتتاح مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجش از دور (ساختمان خیام) در پایگاه فضایی ماهدشت، با بیان اینکه خوشحالیم در هفته جهانی فضا شاهد بهره‌برداری از نخستین مرکز عملیات حرفه‌ای بهره‌برداری ماهواره سنجشی ایران هستیم گفت: نخستین بار است که داده‌های ماهواره‌ای خیام به شکل عملیاتی در ایران به بهره‌برداری رسیده است. امروز برای نخستین بار تصاویر دریافتی این ماهواره به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: به زودی امکان بهره‌برداری از تصاویر و داده‌های ماهواره خیام برای شرکت‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌هایی که خدمات لازم را ارائه می‌کنند فراهم می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: امروز روز بزرگی در تاریخ فضایی است از این جهت که برای نخستین بار به چنین تصاویر و داده هایی بطور مستقیم دسترسی داریم و کنترل ماهواره خیام به طور کامل در اختیار متخصصین کشورمان است.

زارع پور ادامه داد: تلاش ما در وزارت ارتباطات و در صنعت فضایی کشور با محوریت سازمان فضایی این است که تا پایان دولت سیزدهم، شاهد ماهواره‌های بومی با همین دقت بالا باشیم.

وی تاکید کرد: همه فعالین صنعت فضایی به دنبال آن هستند که در کشور مطابق برنامه‌ریزی‌ها در حوزه ماهواره‌های سنجشی به ماهواره‌هایی با دقت یک‌متر و زیر یک متر تا افق ۱۴۰۳ برسیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای داشتن یک ماهواره‌ عملیاتی و موفق باید گام‌های متعدد برداشته شود گفت: نخستین گام‌ در اختیار داشتن ماهواره‌هایی است که امکان دریافت تصاویر با دقت بالا داشته باشد که خود همین امر نیازمند زیرسیستم‌ها و دوربین‌هایی است که تصاویر را از فاصله ۵۰۰ کیلومتری به‌صورت رنگی تهیه کند و کاری بسیار پیشرفته‌ است.

وی افزود: بحث بعدی، بحث ماهواره‌بر است که خوشبختانه امروز قابلیت پرتاب ماهواره‌های سبک تا ۵۰ کیلوگرمی در مدار لئو (حدود ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین) را داریم که نمونه آن ماهواره نور ۲ است که سال گذشته با موفقیت پرتاب شد. امسال بر اساس تلاشی که مجموعه همکاران ما در بخش پرتابگر در وزارت دفاع و سپاه پاسداران دارند کلاس جدیدی از ماهواره‌برهای لایه لئو را رونمایی خواهیم کرد که امکان پرتاب ماهواره تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: تا پایان دولت سیزدهم قادر خواهیم بود ماهواره‌های ۵۰۰ کیلوگرمی و در کلاس ماهواره خیام را با ماهواره‌برهای خودمان با موفقیت در مدار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه گام‌های بعدی درزمینهٔ توفیق در حوزه ماهواره‌های عملیاتی در اختیار داشتن ایستگاه زمینی و ایستگاه پرتاب ماهواره است گفت: امروز شاهد نخستین ایستگاه استاندارد برای کنترل و بهره‌برداری از ماهواره‌های سنجشی در کشور بودیم. ساخت بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب فضایی را هم آغاز کرده‌ایم. برنامه این است که ظرف یک سال آینده اولین پرتاب‌ها را از این مرکز جدید فضایی کشور داشته باشیم که مزایای بسیار زیادی نسبت به پایگاه‌های دیگر فضایی از جهت دسترسی به مدارهای بالاتر دارد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای ماهواره‌های مخابراتی در لایه ژئو نیز برنامه‌ریزی‌های مفصلی داریم تا مسیری که شش تا هفت سال طول می‌کشید را کوتاه‌تر کنیم، گفت: مطابق قولی که متخصصان کشور به ریاست محترم جمهور داده‌اند باید بتوانم تا پایان دولت سیزدهم یک ماهواره را در مدار ژئو (36 هزار کیلومتری از سطح زمین) قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز حضور در فضا یک کار اختیاری نیست بلکه یک الزام است، افزود: بسیاری از خدماتی که به مردم باید داده شود و بخش‌های مختلف به آن نیازمند هستند لازمه‌اش دریافت داده‌های فضایی است و بهره‌برداری از مواهب و فناوری فضایی یکی از برنامه‌های کلیدی دولت سیزدهم است.

زارع پور با بیان اینکه سرریز فناوری‌های فضایی در بخش‌های مختلف کشور قطعاً می‌تواند منجر به تحول شود گفت: یکی از مأموریت‌هایی که برای سازمان فضایی ترسیم شده و یکی از مصوبات شورای عالی فضایی این است که سرریز فناوری‌های فضایی را در بخش‌های مختلف صنعت و خدمات کشور داشته باشیم که این حرکت هم آغاز شده و امیدواریم که شاهد تحول در حوزه‌هایی که با بخش فضایی مشترک هستند باشیم.

وی افزود: هدف نهایی کاربردی شدن فناوری فضایی در زندگی روزمره مردم است که با بهره‌برداری از نخستین ماهواره عملیاتی این اتفاق رقم خواهد خورد.

زارع پور ادامه داد: عزم و اراده دولت سیزدهم این است که با شتاب مسیر توسعه فضایی را دنبال کند. همان‌طور که مستحضر هستید سال گذشته برای نخستین بار بعد از ده سال شورای عالی فضایی به ریاست، رئیس‌جمهوری برگزار شد. پس‌ازآن شورا و دبیرخانه فعال شده است و کمیسیون‌های اصلی و فرعی چندین جلسه برگزار کرده‌اند و به‌زودی جلسه دوم شورای عالی فضایی را به ریاست، رئیس‌جمهوری برگزار می‌کنیم و در این جلسه شاهد تصویب نقشه راه و برنامه ده سال آینده حوزه فضایی کشور خواهیم بود. این برنامه در طی یک سال گذشته با تلاش همکاران ما در صنعت فضایی و در بخش‌هایی با محوریت دبیرخانه شورای عالی فضایی در سازمان فضایی کشور تدوین‌شده است و تبدیل به یک برنامه شفاف، واقع‌بینانه دقیق و عملیاتی شده است.

وزیر ارتباطات در خاتمه با تقدیر و تشکر از تمام کسانی که در به ثمر نشاندن توفیقات صنعت فضایی نقش داشته‌اند تأکید کرد که این نوید را می‌دهم صنعت فضایی با شتاب به سمت قله‌های پیشرفت در حرکت است.

در ابتدای این مراسم حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی به تشریح مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجش از دور (ساختمان خیام) پرداخت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-10-08 11:02

افزودن دیدگاه جدید