کد مطلب: 

272849

نماینده مجلس: اقتصاد خلاق به معنای همپوشانی فرهنگ و حیطه دانش‌بنیانی است

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب اسلامی، شرکت‌های خلاق را حوزه‌ای توصیف کرد که در آن حیطه دانش‌بنیان، فرهنگ و علوم انسانی هم پوشانی دارند.
مهدی اسماعیلی

به گزارش سیتنا، مهدی اسماعیلی، با بیان این‌که شرکت‌های خلاق و زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق از جمله محورهای جدید و بالنسبه نوظهوری در اقتصاد ما هستند که جای کار بسیاری دارند، گفت: حوزه‌های مختلف صنایع خلاق نیز به ویژه در بخش فرهنگی و علوم انسانی علاوه بر آنکه می‌توانند باعث تولید ثروت شوند، می‌توانند راهبرد اقتصاد مقاومتی و درون زا را به شکلی مطلوب عملیاتی سازند.

وی افزود: از این رو مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای هم به این شرکت‌ها و هم به شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در حوزه‌های مختلف دارد. ما در کمیسیون آموزش مجلس جلسات مختلفی را به بررسی و واکاوی این مسئله اختصاص دادیم تا قوانینی هر چه پخته‌تر و کارآمدتر در نهایت به تصویب برسد و بر روی خروجی تقنینی قوه مقننه قرار گیرد. با این همه باید توجه داشت که تصویب قوانین تنها بخشی از کار است و بدیهی است که این شرکت‌ها نیازهای مختلفی دارند.

حوزه‌های مختلف صنایع خلاق نیز به ویژه در بخش فرهنگی و علوم انسانی علاوه بر آنکه می‌توانند باعث تولید ثروت شوند، می‌توانند راهبرد اقتصاد مقاومتی و درون زا را به شکلی مطلوب عملیاتی سازند.

اسماعیلی با اشاره به نامه مهم مقام معظم رهبری به سران قوا در راستای حمایت از شرکت‌های خلاق، گفت: رهبر انقلاب، همواره هم تاکید بسیاری بر روی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دارند و هم بر روی مسائل فرهنگی اهتمام ویژه‌ای دارند، شرکت‌های خلاق نیز به نوعی هر دوی این حوزه‌ها را پوشش می‌دهند، به همین جهت است که باید روی این مسئله کار جدی صورت گیرد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، ضمن تبین ابعاد مختلف زیست‌بوم نوآوری در کشور افزود: این زیست‌بوم نیازهای متنوعی دارد و خصوصیات آن به گونه‌ای است که نباید مانند دیگر بخش‌های تجاری جا افتاده با آن رفتار کرد، برای مثال یک شرکت دانش‌بنیان نوپا احتمالاً توانایی پرداخت سودهای سنگین بانکی را ندارد.

وی ادامه داد: باید حمایت‌های مالی ویژه این شرکت‌ها تخصیص داده شود. دستگاه‌های مختلف اجرایی نیز ملزم هستند، در این حوزه بخش قابل توجهی از توان و انرژی خود را به اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق اختصاص دهند. هر مدیر دولتی در هر جایگاهی باید این را یک اصل و رسالت مسلم فرض کند.

اسماعیلی افزود: قطعاً نمایندگان مردم نیز در مجلس شورای اسلامی آمادگی دارند تا با استفاده از ابزارهای نظارتی موجود، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را در اجرای سیاست‌های نظام یاری رسانند. امیدوار هستیم با رشد متوازن زیست‌بوم نوآوری در همه نقاط کشور زمینه شکوفایی هر چه بیشتر جوانان نخبه و خلاق این مرز و بوم فراهم شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2022-10-03 08:53

افزودن دیدگاه جدید