کد مطلب: 

272341

مشاور تحول دیجیتال: تعرفه‌های تلفن ثابت، منطقی و متناسب با هزینه‌ها تعیین شود/ توسعه‌ی 5G به شدت تحت تاثیر شبکه ثابت است

یک مشاور ارشد تحول دیجیتال، معتقد است: اصلاح جزئی تعرفه‌ی تلفن ثابت در شرکت مخابرات ایران کفایت نمی‌کند و این یک گام اولیه است و باید اجازه دهند که تعرفه‌ها به صورت منطقی و متناسب با هزینه‌ها تعیین شود؛ چراکه شرکت مخابرات ایران به عنوان سرویس‌دهنده‌ی زیرساختی، پیشران توسعه‌ی زیرساخت‌های ICT در کشور است و در همین حال، توسعه‌های پیش‌رو در شبکه‌ی 5G هم به شدت تحت تاثیر شبکه ثابت است.
یک مشاور تحول دیجیتال: تعرفه‌های تلفن ثابت، منطقی و متناسب با هزینه‌ها تعیین شود/ توسعه‌ی 5G به شدت تحت تاثیر شبکه ثابت است

دکتر فرزانه غلام ابوالفضل، مشاور ارشد تحول دیجیتال در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیتنا در ارزیابی موضوع اصلاح تعرفه حداقل نگهداری خط تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران، گفت: اصولا نظام‌های تعرفه گذاری در صنعت تلکام چند نظام مشخص است و همه مبتنی بر مسائل تجاری هستند، به این دلیل که در شبکه‌های تلکام هر چقدر به سمت زیرساخت می‌رویم، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین وجود دارد و سرمایه‌گذاران برای انجام این کار باید مشوق داشته باشند، اما ما شاهدیم که نظام تعرفه‌گذاری در کشور ما، به جای اینکه مصالح سرویس دهنده و سرویس گیرنده را توامان با هم در نظر گیرد، بیشتر نگاه حاکمیتی دارد و قیمت‌ها را نه بر مبنای هزینه‌ها بلکه به صورت دستوری تعیین می‌کند در چنین شرایطی دست سرمایه‌گذار و سرویس دهنده زیرساخت از توسعه کوتاه می‌ماند.

شرکت مخابرات ایران، پیشران توسعه زیرساخت‌های ICT است

غلام ابوالفضل، ادامه داد: حدود 12 سال تعرفه تلفن ثابت تغییری نداشته است در حالی که تورم در حوزه‌های مختلف که دقیقا بر همین خدمات اثرگذار بوده است، کاملا مشهود است. شرکت مخابرات ایران باید هزینه تجهیزات، نگهداری شبکه، هزینه پیمانکاران و نیروی انسانی خود را پرداخت کند و شرکت مخابرات، سرویس‌دهنده‌ی زیرساختی و به نوعی لوکوموتیو تمامی واگن‌های خدمات ICT است و اگر این شرکت نتواند زیرساخت‌های خود را توسعه دهد، در یک بازه‌ی زمانی حتی اگر سایر شرکت‌ها لایه‌های دیگر را توسعه بخشند، در نهایت این لوکوموتیو نمی‌تواند تمامی واگن‌ها را با خود حمل کند و صنعت را زمین می‌زند.

وی، افزود: در حال حاضر شرکت مخابرات ایران که پیشران توسعه زیرساخت‌های ICT کشور بوده است، با مسائلی همچون حقوق کارکنان و بدهی پیمانکاران درگیر است و تعرفه‌ای را ثابت نگه داشته‌اند که با هزینه‌های تورمی رو به رو بوده است و تعرفه گذاری را بر اساس سیستم دولتی انجام داده‌اند؛ در حالی که اپراتور هزینه‌های خود را بر اساس نرخ تجاری تعیین می کند. اکنون اگر این تعرفه‌ها اصلاح شود برای مشتریان، آینده‌ی سرویس را به دنبال خواهد داشت، اما با شرایط فعلی، شرکت مخابرات ایران به دلیل ناتوانی در سرمایه‌گذاری نمی‌تواند نقش زیرساختی خود را در آینده به خوبی ایفا کند.

توسعه‌ی شبکه‌ی 5G به شدت تحت تاثیر شبکه‌ی ثابت است

او که از مدیران اسبق شرکت مخابرات ایران است در ادامه‌ی گفت‌وگو با سیتنا، خاطرنشان کرد: در همین راستا اگرچه شبکه‌ی تلفن همراه در کشور موفقیت‌هایی کسب کرده‌ است و توانسته نیازهای پهنای باند را تا حدی پیش ببرد اما ما منتظر توسعه‌های 5G هستیم که به شدت تحت تاثیر شبکه ثابت است؛ یعنی در حقیقت بخش بزرگی از هزینه کردهای توسعه های آتی در تمام حوزه ها به شرکت مخابرات ایران بر می‌گردد.

مشاور ارشد تحول دیجیتال، توضیح داد: افزایش و اصلاح تعرفه‌ها در حوزه‌ی رفاه و آموزش کارکنان شرکت مخابرات ایران تاثیر مستقیم خواهد داشت و در همین جهت این شرکت می تواند نیروهای نخبه خود را که طی این سال‌ها از دانشگاه های مختلف جذب کرده، مدیریت و آموزش های لازم را به آنها ارائه کند.

شرکت مخابرات، بنگاه بزرگ اقتصادی است که حجم زیادی اشتغال ایجاد کرده است

غلام ابوالفضل، تاکید کرد: شرکت مخابرات ایران یک بنگاه بزرگ اقتصادی است که حجم زیادی اشتغال در کشور ایجاد کرده است، بخشی از آن، کارکنان این شرکت و بخش بزرگ آن اشتغال غیرمستقیم پیمانکاران اجرایی و تولیدی می‌باشد. در حوزه تولیدکنندگان تجهیزات داخلی و فیبر، بزرگترین مصرف کننده‌ی این تجهیزات شرکت مخابرات ایران است، چون اغلب در لایه‌های زیرساختی فعالیت دارند و طبیعتا توسعه‌ی این شرکت و اصلاح تعرفه‌های آن، جریان کاری این مجموعه را به راه می‌اندازد و منجر به تقویت کسب و کارهای وابسته به مخابرات نیز می‌شود.

وی، بیان کرد: 15-20 سال اخیر، کشور ما از لحاظ زیرساخت ICT از کشورهای دیگر عقب بود و این عقب ماندگی حداکثر در حوزه آموزش تاثیراتی را بر جای می گذاشت، اما در حال حاضر بحث تحول دیجیتال ترندهایی را در جهان ایجاد کرده که ICT به موتور متحرک صنایع دیگر مانند صنایع معدنی و نفتی، بهداشت و درمان و... تبدیل شده است، اگر این عقب ماندگی در حوزه زیرساخت ها مدیریت نشود، اثر آن بر بخش‌هایی به غیر از ICT نیز نمود پیدا خواهد کرد.

اصلاح جزئی تعرفه‌ی تلفن ثابت، کفایت نکند و این یک گام اولیه است

مشاور ارشد تحول دیجیتال، اظهار کرد: شاید اصلاح تعرفه‌ی تلفن ثابت جزئی، در شرکت مخابرات ایران کفایت نکند و این یک گام اولیه است. در حوزه تحول دیجیتال حمایت از زیرساخت‌های حوزه ICT باید قوی‌تر و مستمر رخ دهد و نیاز به حمایت مستمر از اپراتورهای زیرساختی دارد و ما باید اجازه بدهیم که تعرفه‌ها به صورت منطقی و متناسب با هزینه‌ها تعیین شود. در چنین شرایطی سرمایه گذاران به حوزه ICT وارد می‌شوند و لایه زیرساختی، ایجاد می‌شود و در نهایت بقیه اپراتورهای سیار و ثابت که وابسته به این لایه زیرساختی هستند، توسعه‌های خود را با هزینه کم و به موقع انجام می دهند. در نهایت این توسعه ICT موتور محرکه‌ی تحول دیجیتال در کل کشور خواهد بود.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (6 رای)
سیتنا 1
2022-09-13 14:33

افزودن دیدگاه جدید