کد مطلب: 

272323

استاد دانشگاه: اصلاح تعرفه‌های تلفن ثابت با دقت عملیاتی شود/ مدل‌های جدید کسب‌وکار در حوزه صوت تعریف شود

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، معتقد است: از آنجا که جایگزین بسیار قدرتمندی به نام دیتا برای حوزه صوت وجود دارد که می تواند به سرعت درآمدهای بخش صوت را کاهش دهد، لذا شرکت مخابرات ایران باید ضمن دقت در نحوه عملیاتی نمودن اصلاح تعرفه‌ها، با تعریف مدل‌های جدید کسب و کار بتواند مشترکان را در ساعات مختلف به تعادل برساند تا شاهد افزایش درآمد این شرکت باشیم.
دکتر محمد نقی زاده

دکتر محمد نقی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت و گو با خبرنگار سیتنا در ارزیابی موضوع اصلاح تعرفه حداقل نگهداری خط تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران، گفت: موضوع افزایش هزینه‌ها در بخش دیتا پیچیدگی کسب و کاری سنگینی دارد که حتی ممکن است افزایش هزینه‌ها منجر به ضرر و زیان شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات نیز بشود. در بخش صوت نیز این مشکل وجود دارد زیرا جایگزین بسیار قدرتمندی به نام دیتا وجود دارد که می تواند به سرعت درآمدهای بخش صوت را کاهش دهد.

نقی زاده، ادامه داد: مبنایی که بر اساس آن از دیتا استفاده می‌کنیم، ظرفیتی دارد و همیشه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، لذا بخش مهمی از شبکه در ساعاتی از شبانه روز خالی است و تنها در ساعات پیک شاهد افزایش مصرف هستیم، اما اینجا این سوال مطرح است که آیا افزایش قیمت می‌تواند منجر به بهبود کیفیت سرویس‌ها و افزایش درآمد شرکت مخابرات ایران شود؟

وی در ادامه این گونه پاسخ داد: باید گفت اگر افزایش هزینه‌ها از حد مجاز پیشی بگیرد، نه تنها درآمدها افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه ممکن است سازمان را با کاهش درآمد نیز مواجه کند. در چنین شرایطی پهنای باند ایجاد شده، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در همین راستا درآمد شرکت‌ها در بلند مدت افزایش نمی‌یابد و در صورت عدم افزایش درآمد، در بلند مدت به دلیل عدم سرمایه گذاری جدید قادر به توسعه شبکه نخواهند بود، لذا مدل‌های کسب و کار، بی معنا می‌شوند، بنابراین این افزایش درآمدها تیغ دو لبه‌ای در صنعت مخابرات محسوب می‌شود و می‌تواند این صنعت را با زیان بیشتری رو به رو کند.

اگر افزایش هزینه‌ها از حد مجاز پیشی بگیرد، نه تنها درآمدها افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه ممکن است سازمان را با کاهش درآمد نیز مواجه کند.

این متخصص نوآوری و کارآفرینی در ادامه گفت و گو با سیتنا، تاکید کرد: برای جبران هزینه‌های شرکت‌ها، باید صنعت را به سمتی برد که بتوانیم بیزینس مدل‌ و یوزکیس‌هایی را بر روی شبکه تعریف کنیم تا در ساعات غیر پیک، ترافیک شبکه داشته باشند که ما بتوانیم از ترافیک شبکه آنها در ساعات غیر پیک استفاده کنیم، بنابراین این موضوع نیاز به برنامه‌‌های هوشمندانه‌ای دارد که بتواند هزینه‌ها را در ساعات مختلف به تعادل برساند تا در نهایت به افزایش درآمد شرکت‌ها از محل توسعه منجر شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی با مطرح کردن این سوال که افزایش هزینه بر روی کدام سرویس‌ها اعمال خواهد شد، توضیح داد: اگر افزایش هزینه‌ها به بخش عمومی اختصاص یابد، دچار مشکل خواهیم شد و مصرف کاهش می یابد و به دنبال آن کوچک شدن شبکه را شاهد می‌شویم لذا مزیت های رقابتی شرکت های ارائه‌دهنده‌ی خدمات مخابراتی از بین می‌رود.

وی، اشاره کرد: اینترنت در ایران چندان ارزان نیست و مسئله‌ی اصلاح تعرفه‌های تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران باید با دقت بیشتری عملیاتی شود زیرا این افزایش تعرفه بر توسعه‌ی تجهیزات داخل یا شرکت‌های تولیدکننده داخلی تاثیر معناداری نخواهد داشت و علت آن مشکلات زیادی است که اپراتورها با آن مواجه هستند.

انتهای پیام

گفت و گو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-09-13 08:52

افزودن دیدگاه جدید