کد مطلب: 

272260

افزایش سرمایه صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در راستای حمایت از تولید گوشی و صنعت ریز الکترونیک

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته ضمن اعلام افزایش سرمایه این صندوق، تاکید کرد که این منابع برای حمایت از دو حوزه زیست بوم تولید گوشی هوشمند و صنایع میکروالکترونیک یا ریز الکترونیک اختصاص خواهند یافت.
محسن نادری منش

محسن نادری منش، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، به سوالات خبرنگار سیتنا پاسخ داده است که مشروح آن در ذیل آمده است:

با توجه به مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص اختصاص منابع حاصل از واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار به حمایت از تولید گوشی های هوشمند داخلی، بفرمایید که برنامه صندوق در این راستا چیست؟

همانطور که مستحضرید در آیین نامه مربوطه و به استناد تبصره هفت قانون بودجه 1401، دو حوزه حمایتی از این منابع قرار داده شد که صندوق در این حوزه باید به صورت متمرکز و مشخص خدمات ارائه کند. این دو بخش شامل تولید گوشی های همراه هوشمند و زیست بوم تولید گوشی هوشمند است و بخش دوم صنایع میکروالکترونیک یا ریز الکترونیک است. مطابق با آیین نامه، کارگروهی تشکیل می‌شود که اعضای آن از وزارت ارتباطات، وزارت صمت، وزارت دفاع و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و برنامه کلان حمایت از بخش ریز الکترونیک و تولید گوشی تلفن همراه به عنوان کاربردی ترین محصولات نهایی را ارائه می کنند و در نهایت این برنامه ها اجرایی خواهد شد. در خصوص تولید گوشی هوشمند هدف گذاری انجام شده، 20 درصد تولید گوشی بومی تا افق 1404 است و در این زمینه از فعالان و تولیدکنندگان داخلی که بتوانند بیشترین تولیدات داخلی را داشته باشند، از طریق مشارکت با برندهای خارجی و ایجاد دانش بومی، مشمول حمایت خواهند شد. در بحث نرم افزاری این محصولات، باید فضایی ایجاد شود تا فعالان این حوزه بتوانند برنامه های نرم افزاری مختلفی ایجاد کنند و بتوانند رابط های کاربری را نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای همسایه نیز صادر کنند و در نهایت سهم بزرگی در تولید گوشی های بومی در کشور و صادرات آن داشته باشیم.

محسن نادری منش

برخی شرکت ها در سال های گذشته به اسم تولید گوشی تلفن همراه اقداماتی شروع کردند، ولی بخشی از این اقدامات به نتیجه نرسیده و بخشی هم در پروسه های نهایی است که البته خروجی این اقدامات آنطور که باید، برای مردم مشخص نیست. به صورت خاص تشریح بفرمایید که شما در جریان نحوه تولید گوشی های تلفن همراه در داخل کشور و شرکت های تولید کننده در این بخش هستید و در خصوص شائبه ای که در خصوص مونتاژ این گوشی ها وجود دارد توضیح بفرمایید.

در بخشی از چیپ های گوشی موبایل، تعداد محدودی تولیدکننده در سطح دنیا داریم که برندهای معروف دنیا نیز از آنها استفاده می کنند و ما نیز به همین صورت در آن بخش ها از تولیدات خارجی استفاده می کنیم، ولی در بخش طراحی در بخش های خاص، رابط های کاربری و بخش هایی از طراحی که نیاز بازار ما است، تولید داخلی است، ولی در برنامه حمایتی باید با توجه به ظرفیت های دانشی، از شرکت هایی که در این مسیر حرکت می کنند حمایت کنیم و سعی می کنیم بازار مناسبی را در داخل داشته باشند. بحث عدالت ارتباطی نیز در کشور ما مهم است و در عصری هستیم که به هر پلتفرم آموزشی نیاز داریم که نیاز به گوشی های هوشمند دارد و یکی از این موارد تولید گوشی های هوشمندی بود که به سهولت و با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد که در اینجا بازیگران مختلفی همچون اپراتورها ایفای نقش می کنند و در نظر داریم این گوشی‌ها به صورت قسطی به دست مصرف کننده برسد و از طرفی نیز بازار مناسبی برای تولیدکنندگان ایجاد کنیم.

با حمایت صندوق از تولید این گوشی ها شما انتظار دارید که در چه بازه زمانی گوشی های هوشمند تولید داخل وارد بازار شوند، رنج قیمتی در چه سطحی است و آیا تمام حمایت ها صرفا از تولیدکننده ها صورت می گیرد یا منابعی اختصاص پیدا می کند که گوشی اقساطی به مردم داده شود یا یارانه ای به مردم برای استفاده از گوشی همراه داخلی داده می شود؟

صندوق یکی از اعضای توسعه این صنایع در کشور است که به همراه سایر نهادها و اپراتورها نیز به بخش تولید کمک می کنیم و با سرمایه گذاری غیرمستقیم و با کمک باقی نهادها و با خط‌های اعتباری خاص، شرایط خاص برای مصرف کننده ایجاد می کنیم که از این گوشی های هوشمند داخلی با قیمت مناسب یا ارزان یا قسطی بهره ببرند. با وزارت ارتباطات و صمت و باقی نهادها کارها را پیش می بریم و پس از تصویب نهایی به مرحله عملیاتی خواهد رسید.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-09-11 08:52

افزودن دیدگاه جدید