کد مطلب: 

272126

بررسی راهکارهای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه

در سومین جلسه‌ی صبحانه‌ی انجمن تجارت الکترونیک تهران با موضوع «چالش‌های ورود به بازارهای مالی برای استارتاپ‌ها»، از یک سو حاضران بخش خصوصی پیرامون موانع و چالش ها و منافع حضور در بازار سرمایه سخن گفتند و از سوی دیگر مدیران حاضر در جلسه از مجلس و دولت به رفع موانع قانونی و اجرایی برای تسهیل حضور دانش بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها در بازار سرمایه اشاره کردند.
شرکت دانش بنیان

به گزارش خبرنگار سیتنا، سومین جلسه‌ی صبحانه‌ی انجمن تجارت الکترونیک تهران با موضوع «چالش‌های ورود به بازارهای مالی برای استارتاپ‌ها» صبح امروز سه شنبه (15 شهریورماه 1401) با حضور اعضای انجمن و تنی چند از مدیران و تصمیم‌گیران این حوزه در مجلس و دولت و با حمایت شرکت آسیاتک برگزار شد.

محمدعلی یوسفی زاده

محمدعلی‌ یوسفی زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک در این مراسم پیرامون معضلات شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به بازار سرمایه، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا وقتی تکنولوژی جدیدی به صورت ابزارها، تکنیک‌ها و خلاقیت‌ها شکل می‌گیرد، دولت‌ها با نظارت و کشف این تکنولوژی‌های جدید، بررسی می‌کند که این تکنولوژی‌ها در چه حوزه‌هایی تاثیرات مثبت دارد و سپس بخش خصوصی را با در نظر گرفتن مشوق‌هایی به سمت این حوزه هدایت می‌کند، اما در ایران زمانی که شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری جدیدی را معرفی و اجرا می‌کند، علیرغم اینکه این طرح برای مثال 100 ویژگی مثبت دارد به دلیل وجود دو اشکال در آن، تمام پروژه بسته می‌شود، لذا باید چند نفر از بخش خصوصی برای معرفی و توصیف این تکنولوژی‌های جدید به مقامات بالادست اقدام کنند.

وی در ادامه گفت: برای تغییر سطح پرواز و جبر زمانه باید وارد بازار سرمایه می شدیم و به همین دلیل وارد بورس شدیم و از ابتدا تاکنون ارزش بازار آسیاتک رشد چشمگیری داشته است. بورس، نظمی به سیستم می دهد که قطع به یقین در شرکت های کوچک تر این نظم وجود ندارد مگر اینکه وارد بازار بورس شوند.

خوشبو

در ادامه، حمیدرضا خوشبو، رئیس کمیسیون تامین مالی و سرمایه گذاری انجمن تجارت الکترونیک به تشریح اهداف این کمیسیون پرداخت و گفت: تسهیلات بانکی، تامین مالی جمعی، سرمایه‌گذاری خارجی، حاکمیت شرکتی و شفاف‌سازی مسیر عرضه اولیه از جمله اهدافی است که برای تسهیل در ورود دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها به بازارسرمایه از طریق این کمیسیون در حال پیگیری است.

محمدی

سعید محمدی، مدیرعامل شرکت دیجی کالا هم در بخشی از این مراسم ضمن اشاره به تدوین ضوابطی برای حاکمیت شرکتی ورود دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: ضوابط جدیدی که وضع می‌شود باید در اجرا به تناسب با کیفیت و ساختار کسب و کارها استفاده شود.

توانگر

مجتبی توانگر، مسوول کارگروه اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی بورس نیز در ادامه این مراسم گفت: تصمیم گیری از درون اکوسیستم باید گرفته شود و مشکلات بر روی کاغذ بیایند تا مسیر مناسب را طی کنند و به نتیجه برسند.

وی در ادامه، تصریح کرد: واقعیت این است که ضوابط وضع شده بسیار سختگیرانه است، به عنوان مثال باید ۵۰ درصد سهام سهامدارن عمده این شرکت‌ها باید تا تاریخ نامعلومی وثیقه گذاشته شود که این مورد در هیچ کجای دنیا مورد پذیرش نیست.

فدایی

در ادامه میثم فدایی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، پیرامون راهکار سازمان فرابورس برای تسهیل در ورود دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه، اظهار داشت: یکی از دلایلی که ما اقدام به اصلاح بازار SMEها کردیم این بود که بعضی از استارت‌آپ‌ها به دلیل شرایط مالی که دارند حتی اگر شرایط پذیرش را طی کنند، امکان پذیرش در تابلوهای اصلی را ندارند.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در ادامه تصریح کرد: بنابراین باید بازار جدیدی تعریف شود که شرط نداشتن زیان انباشته را نداشته باشد که در این جهت شرکت فرابورس ایران قصد دارد بازار SMEها را اصلاح کند.

گزارش تصویری سیتنا از این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-09-06 15:43

افزودن دیدگاه جدید