کد مطلب: 

272111

وحدت: نیازهای بزرگ کشور را با توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند می‌دهیم

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری فرایندی به نام «طرح‌های ملی» را آغاز کرده است، که در سازمان‌ها و مراکز بزرگ دولتی و خصوصی که در پی انجام طرح‌های کلانی در کشور هستند، با توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا شوند و از آن‌ استفاده کنند.
علی وحدت

به گزارش سیتنا، رویداد تبادل فناوری حوزه فناوری‌های نوین انرژی، لیزر، فوتونیک و کاربردپرتوها، 14شهریورماه سال جاری با حضور دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، مهندس اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

دکتر علی وحدت، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، در این رویداد گفت: کارویژه اصلی صندوق نوآوری حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه خدمات مختلف به آن‌ها و همچنین زمینه سازی شکل گیری نظام تامین مالی فناوری در کشور است.

وی افزود: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان که بهار امسال تصویب شد، کارویژه های خوبی برای صندوق در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر خدماتی که صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد مطابق با خدمات روزی است که در دیگر نقاط دنیا به فعالان حوزه فناوری ارائه می‌دهند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: از سه سال گذشته تا امروز صندوق نوآوری تصمیم گرفت به به صورت عمودی نیز نقش خود را در حوزه فناوری ایفا کند چرا که نیازهای صنعتی بزرگی در کشور وجود داشت که امکان رفع‌ آن‌ها به دست شرکت‌های دانش‌بنیان ممکن بود. بنابراین صندوق فرایندی به نام "طرح‌های ملی" را آغاز کرد که در سازمان‌ها و مراکز بزرگ دولتی و خصوصی که در پی انجام طرح‌های کلانی در کشور هستند، با توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا شوند و از آن‌ استفاده کنند.

دکتر وحدت ادامه داد: تا کنون بیش از ۵۰ طرح ملی در کشور کشور اجرا شده است که اسباب تعامل بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان با بخش‌های مختلف را فراهم آورده است. در این مورد صندوق برای هموارسازی مسیر این تعامل اقدام به تربیت کارگزاران تخصصی کرده است که بتوانند شرایط همکاری میان شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی را فراهم کنند.

همیاری شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت هسته‌ای ایران

معاون سازمان انرژی اتمی ایران و رییس پژوهشکده علوم و فنون هسته‌ای در یک رویداد تخصصی خبر از اقدامات گسترده و نوین سازمان انرژی اتمی در جهت توسعه فناوری در حوزه صنعت هسته‌ای خبر داد.

رویداد تبادل فناوری حوزه فناوری‌های نوین انرژی، لیزر، فوتونیک و کاربردپرتوها در حالی برگزار شد که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با حمایت صندوق نوآوری برای ارائه توانایی‌ها و محصولات مرتبط خود با نیازهای سازمان انرژی اتمی ایران حاضر شده بودند.

این ‌رویداد با حضور مقامات صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شده بود.

در این رویداد امیرحسین فقهی، معاون سازمان انرژی اتمی و رییس پژوهشکده علوم و فنون هسته‌ای گفت: شاهد رویداد مهمی در عرصه زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور در عرصه صنعت هسته‌ای کشور هستیم. این رویداد حاصل برنامه‌ها و سیاست‌های نوین سازمان انرژی اتمی ایران با محوریت پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای است که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده است.

رییس پزوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای افزود: با توجه به زیرساخت‌های موجود برنامه اصلی و اولویت ما توسعه فناوری و نوآوری در پژوهشگاه و همچنین در صنعت هسته‌ای کشور است.

وی ادامه داد: نزدیک به سال پیش با تشکیل مدیریت امور فناوری و تجاری‌سازی، برنامه ایجاد و توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در صنعت هسته‌ای شروع و مدل‌های مختلف در ایران و کشورهای دیگر بررسی شد و در نهایت به مدل کنونی رسیدیم. تلاش ما براین بود تا بستری فراهم کنیم که ده‌ها شرکت خصوصی امکان رشد و بالندگی را در مرکز فناوری و نوآوری "رسا" داشته باشند.

فقهی ادامه داد: به این منظور امکانات کم‌نظیر صنعت هسته‌ای را به صورت قانونمند و براساس آیین‌نامه‌های تدوین‌شده و با نظارت جدی در اختیار این شرکت‌ها قرار دادیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: مهم‌ترین و شاید سخت‌ترین اقدامی که باید انجام می‌شد، ایجاد فرهنگ فناوری و نوآوری در سطح پژوهشگاه و نیز در صنعت هسته‌ای بود. در این راستا برنامه‌های نظیر تشکیل کارگروه برای سیاست‌گذاری و تایید برنامه‌های حوزه فناوری و تجاری‌سازی، اجرای برنامه‌های ترویجی و آموزشی مرتبط با حوزه فناوری و تجاری‌سازی و کسب و کار دانش‌بنیان، تهیه و تدوین دفترچه محصولات و خدمات، ایجاد سامانه و برنامه قیمت‌گذاری آن‌ها، ایجاد و سامانه فروش و واحد بازاریابی و سرمایه‌گذاری و بسیاری اقدامات دیگر انجام شد تا توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری و تجاری‌سازی نظام‌مند و با برنامه محصولاتن و خدمات فناورانه با محوریت پژوهشگاه و در سطح صنعت هسته‌ای باشد.

وی افزود: در حال حاضر پژوهشگاه برای چرخه ایده تا بازار برنامه مشخصی دارد و موضوعات با سطوح آمادگی فناوری مختلف در مدیریت‌ها و مجموعه پژوهشگاه دنبال می‌شود. پیش از این پژوهش‌های انجام‌‍شده پس از طی مراحل پژوهشی و رسیدن به نتایج خروجی مانند مقاله و پایان‌نامه و یا یک محصول آزمایشگاهی متوقف می‌شد . برنامه مشخصی برای توسعه محصول و رسیدن محصول به بازار نداشت.

رییس پژوهشکده علوم و فنون هسته‌ای ادامه داد: اکنون این چرخه در حال تکوین و تکمیل است و پژوهشگران و فناوران فعال در حوزه هسته‌ای می‌توانند از برنامه‌های حمایتی و توسعه‌ای برای تبدیل ایده خود به محصول و ورود به بازار در دو بخش خصوصی و دولتی بر حسب شرایط و علاقه خود استفاده کنند.

فقهی تاکید کرد: در این راستا آیین‌ مالکیت فکری و تجاری‌سازی تدوین شده و پس از تصویب در کارگروه فناوری و نوآوری که وظیفه سیاست‌گذاری را در این حوزه دارد، ابلاغ شد. این آیین‌نامه سهم مالکیت ذی‌نفعان در توسعه هر محصول یا خدمت را تعیین می‌کند و زمینه تحاری‌سازی محصولات و خدمات را فراهم می‌سازد.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها و اقدامات، تشکیل مرکز طراحی مهندسی و ساخت برای پاسخ به نیازهای فناوری با سطوح آمادگی فناوری مختلف است. پس از تهیه "طرح جامع تشکیل واحد مهندسی و ساخت" و تصویب و ابلاغ آن، این واحد ذیل معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری با تجمیع کارگاه‌های فنی و مهندسی پژوهشگاه و با سه زیربخش طراحی مهندسی و تحلیل، ساخت و کنترل کیفی تشکیل شده است.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران همچنین از ایجاد مرکز فناوری و نوآوری رسا برای توسعه فعالیت‌های تجاری توسط بخش خصوصی و در راستای ایجاد توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری خبر داد. 

فقهی در پایان اظهار کرد: بدیهی است تخصیص فضای مناسب اداری و اختصاص فضاهای غیرقابل استفاده و کم‌استفاده به هسته‌های فناور و استارت‌آپ‌ها و همچنین اتصال کارگاه‌های فنی و مهندسی و آزمایشگاه‌‎ها به فعالیت‌های دانش‌بنیان می‌تواند تحولی واقعی در فعالیت‌های عمومی پژوهشگاه علوم و فنون و همچنین صنعت هسته‌ای ایفا کند و افق‌‍‌های جدیدی را بگشاید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-09-06 11:03

افزودن دیدگاه جدید