کد مطلب: 

272110

وزارت صمت: متقاضیان، طرح کسب‌و‌کارشان برای واردات خودرو را ارائه دهند/ کارشناسان: واردات خودرو صرفا برای خودروسازان داخلی و شرکت‌های خاص میسر است

در حالی که معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، ضمن دعوت از متقاضیان واردات خودرو برای ارائه طرح کسب‌و‌کار، «انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش و نمایندگی» را از شرایط واردکنندگان خودرو در طرح جدید می‌داند، به اذعان کارشناسان این شرایط تنها برای خودروسازان داخلی و برخی شرکت‌های خاص مقدور است و دعوت عمومی وزارت صمت از متقاضیان واردات خودرو برای ارائه طرح کسب‌و‌کار عملا بی معناست.
واردات خودرو

به گزارش سیتنا، ابوالفضل خلخالی پیرامون آئین نامه وزارت صمت برای واردات خودرو و اشکالات آن گفت: اینطور نیست که دست وزارت صمت برای نوشتن خیلی از بخش های آئین نامه باز باشد چراکه قانون در برخی موارد محدودیت هایی ایجاد می کند.

وی افزود: از جمله این محدودیت ها، بحث لزوم انتقال فناوری و همچنین اولویت واردات خودروهای اقتصادی برای عامه است و یک محدویت دیگر هم میزان ارزی است که سازمان برنامه و بودجه برای این موضوع تخصیص داده که متناسب با شرایط کشور است.

معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت متذکر شد: ما تا به امروز آئین نامه ای به معنای آئین نامه اجرایی واردات مصوب نکردیم بلکه مصوبه هیئت وزیران با پیشنهاد وزارتخانه را داریم که در راستای آن مصوبه، دستورالعمل های واردات در حال نگارش است و اتفاقاً جلساتی را هم با بخش خصوصی که واردات انجام دادند برگزار کردیم.

خلخالی با بیان اینکه انتقال فناوری در اولویت این طرح قرار گرفته گفت: افراد می توانند طرح کسب و کار خود را ارائه کنند و اگر شرایط خدمات پس از فروش و نمایندگی را داشته باشد ما هم برای تأمین مالی واردات به آنها کمک می کنیم.

وی عنوان کرد: کشورهایی که در تحریم های ظالمانه آمریکا شرکت کردند باید از لیست واردات خودرو به کشورمان خارج شوند که این در حال پیگیری است.

خلخالی افزود: سقف دلاری که در این آئین نامه تعیین شده متناسب با تصمیم گیری های کلان کشور در حوزه اقتصاد است ضمن اینکه ما در این بخش، توان تولید داریم.

در حالی که بر اساس آیین‌نامه جدید، تنها کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند که «امکان انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش» را داشته باشند، کارشناسان می‌گویند این شرط رانت و انحصار در بازار خودرو را تشدید می‌کند؛ زیرا انتقال فناوری و خدمات پس از فروش فقط برای خودروسازان داخلی و برخی شرکت‌ها و افراد خاص مقدور است؛ اما وزیر صمت در نشست خبری روز دوشنبه، این انتقادها را رد کرد و گفت: «وزارت صمت با هیچ خودروسازی برای واردات مذاکره‌ نکرده است؛ زیرا ما واردکننده نیستیم و فقط ضوابط فنی و استانداردها را تعیین می‌کنیم.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-09-06 09:23

افزودن دیدگاه جدید