کد مطلب: 

272033

همگام با اربعین، همراه با فناوری؛ رویدادی با رویکرد فناوری در خدمت زائران اربعین حسینی (+تصاویر)

رویداد «همگام با اربعین، همراه با فناوری» با رویکرد خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسئولان دستگاه‌های اجرایی فعال در ایام اربعین برگزار شد.
وزیر ارتباطات

به گزارش خبرنگار سیتنا، رویداد «همگام با اربعین، همراه با فناوری» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسئولان دستگاه‌های اجرایی فعال در ایام اربعین، توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران و به میزبانی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور فعالان بخش خصوصی و پلتفرم‌های فعال در این حوزه برگزار شد.

در این رویداد که در قالب برپایی نمایشگاه و پنل‌های تخصصی به ارائه راهکارهای فناورانه جهت مدیریت متمرکز و هدفمند و نیز رفع نیازهای زائران در رویداد عظیم پیاده روی اربعین حسینی برگزار گردید، وزیر ارتباطات اظهار کرد: اربعین رویدادی بین‌الملی، فرهنگی، اجتماعی و خودجوش است‌ و دولت همه امکانات خود را به‌کارگرفته تا این سفر برای زائران تسهیل شود، وی گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۴ میلیون ایرانی به سفر اربعین مشرف شوند. (خبر)

وی افزود: آنچه وزارت ارتباطات برای تسهیل این سفر در نظر گرفته است، خدمات فناورانه برای اثربخشی بیشتر شبکه‌های ارتباطی است و به‌دنبال این هستیم که امسال کار متفاوتی انجام دهیم. اکنون ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد که می‌توان با آن سفر را تسهیل کرد. پس از اربعین نیز بررسی توانایی‌ها ادامه می یابد که با استفاده از آن خدمات بهتری در سال آینده به زائران ارائه گردد. در نظر داریم خدمات وزارت ارتباطات برای سفر اربعین سال به سال کیفیت بالاتری پیدا کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: چه پیش از ورود به عراق و آغاز سفر و چه در طول مسیر نجف تا کربلا می‌توان خدمات ارتباطی متنوعی ارائه کرد. البته راه‌اندازی شبکه فیبر نوری نجف تا کربلا امسال به پایان نمی رسد. اطلاع‌رسانی در مورد سرویس‌های ارتباطی اربعین بسیار اهمیت دارد و به همه رسانه‌ها توصیه‌ می‌کنیم محتوای لازم در این زمینه را تهیه و اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند.

زارع پور همچنین عنوان کرد: همچنین اطلاعاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند برای ارائه سرویس به زائران باید از سوی سازمان‌های مسئول در اختیار آن‌ها قرار گیرد. مورد دیگری که اهمیت زیادی دارد تعامل بین شرکت‌هایی است که برای سرویس‌های مخصوص اربعین فعالیت می‌کنند تا از موازی‌کاری جلوگیری شده و خدمات مطلوب به زائران ارائه شود.

در بخش دیگری از این رویداد محمد لاجوردی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در این مراسم با اشاره به خدمات این شرکت به زائران (خبر) گفت: در مرزهای جنوب شرقی که زائران پاکستانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم، پهنای باند افزایش پیدا کرده است و در مرزهای غرب و جنوب غرب علاوه بر افزایش پهنای باند ۳۸ سایت سیار تلفن همراه اضافه شده است. در مرز مهران هم بالن سازمان فضایی برای اینترنت رایگان مستقر می‌شود.

وی ادامه داد: زائران وقتی وارد عراق می‌شوند از مرز مهران تا شهر نجف در سه شهر اینترنت وای فای فعال است و از نجف تا کربلا فعلا در ۱۱ موکب وای فای رایگان دایر شده که این هفته تعداد موکب دارای وای فای رایگان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ۲۰ موکب می‌رسانیم و در تلاشیم تا تعداد وای فای‌های رایگان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این امکان از طریق همکاری اپراتورهای ایرانی و خارجی و شرکت ارتباطات زیرساخت فراهم شده است.

محمود لیایی، مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران هم درباره خدمات این شرکت به زائران اربعین می‌دهد، گفت: هفت سرویس پستی ارائه شده که مهم‌ترین آنها سرویس پست یافته است. سرویس پست یافته در دو موکب اصلی در شهر نجف و کربلا و پنج موکب در مسیر نجف به کربلا مستقر است و ۶۰۰ نفر از کارکنان پست به صورت داوطلبانه حضور دارند.

زائران وقتی وارد عراق می‌شوند از مرز مهران تا شهر نجف در سه شهر اینترنت وای فای فعال است و از نجف تا کربلا فعلا در ۱۱ موکب وای فای رایگان دایر شده که این هفته تعداد موکب دارای وای فای رایگان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ۲۰ موکب می‌رسانیم و در تلاشیم تا تعداد وای فای‌های رایگان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: سرانجام پس از پیگیری‌های بسیار چهار کامیون خالی از مرز مهران وارد عراق شدند تا اشیای گمشده و جامانده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کشور بازگردانند. وی توضیح داد: در موکب‌هایی که پست مستقر شده کارکنان پستی مجهز به نوت بوک و مودم هستند و هر مدرکی هویتی که پیدا شود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سرویس پست یافته ثبت می‌کنند تا زائران به صورت آنلاین بتوانند این مدرک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سایت پست ببینند و از پیدا شدن آن مطلع شوند.

وی همچنین با اشاره به دیگر خدمت پست به زائران گفت: مقرر شده که برگه تردد ویژه برای اربعین به صورت رایگان به دست زائران برسد. لیایی خاطرنشان کرد: در مرز چذابه، مهران و شلمچه هم موکب پست برای خدمات پستی برقرار است و مهمانسراهای پست در مسیر در اختیار زائران قرار دارد. لازم به ذکر است فراهم‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی زائرین، فراهم سازی زیرساخت امنیت،‌ اطلاع رسانی و آموزش، مدیریت دانش و نیازمندی‌های زائران، از محورهایی بود که در این رویداد به آن پرداخته شد.

در ابتدای این مراسم فعالان زیست بوم فناوری با اشاره به خدماتی که فناوری در اختیار زائران قرار می‌دهد به مکالمه صوتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ارائه سرویس زنده لوکیشن، مکان‌یابی آنلاین گروهی، نقشه آفلاین، ارسال ویدئوی آنلاین، دکتر مجازی، ارائه پول نقد از طریق کارتخوان در کشور عراق با کارمزد منصفانه و استفاده از حیاط و پارکینگ منازل اشخاص در شهرهای مرزی برای پارک ماشین زائرین اشاره کردند.

گزارش تصویری سیتنا از این مراسم در لینک و در ذیل آمده است.

عکاس حسین شهلایی

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-09-04 10:25

افزودن دیدگاه جدید