کد مطلب: 

271234

ببینید| رفع نیازهای داخل کشور با ماهواره خیام

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره خیام کاملا برای رفع نیازهای داخل کشور است و داده‌‎های آن در اختیار شرکت‌‎‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.
ببینید| رفع نیازهای داخل کشور با ماهواره خیام

به گزارش سیتنا، حسین سالاریه در اولین نشست خبری ماهواره خیام که در پایگاه فضایی ماهدشت برگزار شد در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: ماهواره خیام کاملا برای رفع نیازهای داخل کشور در حوزه‌‎های مدیریت شهر و کشاورزی است و داده‎های آن در اختیار شرکت‎های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: قرارداد این ماهواره زمانی بسته شده که جنگ اوکراین در جریان نبوده است.

رئیس سازمان فضایی ایران، تاکید کرد: ماهواره سنجشی خیام نیاز امروز ما را براورده می کند اما باید از همین امروز به فکر جایگزین باشیم زیرا طول عمر ماهواره های عملیاتی سنجشی پنج سال است.

سالاریه گفت: ما بر کل روند ساخت ماهواره نظارت داشیم و روند پرتاب هم با نظارت ما انجام شد و طرف روسی هم طبق قرارداد باید جوابگو باشد و اگر ابهامی داشتیم پاسخ دهد.

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار هزینه تمام شده برای ساخت این ماهواره را حدود 40 تا 50 میلیون دلار اعلام کرد.­

وی با اشاره به همکاری ایران در حوزه فضایی با شرکت های معتبر بین المللی از جمله روسیه گفت: با روسیه توافقاتی صورت گرفته و سرمایه گذاری دولت در حوزه زیرساخت خواهد بود.

سالاریه درباره جزییات قرارداد ماهواره خیام با شرکت سازنده روسی گفت: قراردادهای ماهواره مفصل بوده و جزئیات بسیار زیادی دارند و وقتی با یک شرکت رایزنی می کنیم طراحی مفهومی را یکبار خودمان انجام میدهیم و با جزئیات مشخص می کنیم و به شرکت تحویل می دهیم. قرارداد در این حوزه ها داینامیک و قابل تغییر است، البته کلیات از قبل مشخص است. در حال حاضر هم موارد و نکات فنی پیش می یاید و متخصصان ایران و شرکت سازنده پیشنهادات خود را مطرح می کنند و در نهایت به جمع بندی می رسند.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: طبیعی است این گونه قراردادها دائما متغیر باشند و چیز بدی نیست و نشان می دهد ما بر نظارت اشراف داریم و هرچه گفتند نمی پذیریم. هر اصلاحی در بخش فنی، تغییراتی را در بخش های حقوقی هم به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به هر حال تلاش بسیار زیادی در یکسال گذشته در حوزه روابط دیپلماتیک برای پرتاپ ماهواره خیام صورت گرفت و ما آن مسیر را ادامه دادیم و با سماجت بیشتری پیگیری کنیم. به این معنا نیست که این موضوع کشتی به گل نشسته بوده و ما آن را نجات دادیم، خیر این گونه نبوده است.

سالاریه درباره تغییرات در قرارداد خیام گفت: قرار بود خیام از یک پرتاپ گر دیگری انجام شود و خیلی از معادلات عوض شد و کار پرحجمی بود. شاید قریب به ۳۰۰ ساعت جلسه در ماه های اخیر داشتیم و الحاقیه های متعددی در قرارداد داشتیم. به هیچ وجه نافی زحمات دوره قبل نیستیم و فقط سازمان نقش نداشت و وزارت امور خارجه و حوزه بین الملل وزارت ارتباطات به ما خیلی کمک کرد.

گزارش از حمزه فاتح

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-08-10 12:03

افزودن دیدگاه جدید