کد مطلب: 

271076

مرکز پژوهش های مجلس: باید وابستگی انحصاری به پلتفرم‌های اینترنتی بیگانه از بین برود

مرکز پژوهش های مجلس با انتشار اظهارنظر کارشناسی درباره «طرح حمایت از توسعه و رقابت پذیری پلتفرم های ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» تاکید کرد: برای پیشرفت و توسعه اقتصادی و فرهنگی پایدار و همه جانبه ضروری است که با اتخاذ سیاست های ایجابی و سلبی هر گونه وابستگی سکویی انحصاری به پلتفرم های بیگانه را به تدریج کاهش و در بلند مدت از میان برد.
پلتفرم‌های اینترنتی

به گزارش سیتنا، اظهارنظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره «طرح حمایت از توسعه و رقابت پذیری پلتفرم های ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» می‌گوید: سکوها یا پلتفرم های اینترنتی در عصر اطلاعات مانند کارخانه ها در عصر صنعت هستند که همه امور اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دیگر حول آنها شکل می گیرد و به این دلیل اهمیت راهبردی پیدا می کنند.

استقلال در سکوهای اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد و وابستگی ایران به سکوهای بیگانه نسبت به کشورهای دیگر در سطح بالایی قرار دارد؛ یعنی بسیاری از مناسبات روزمره اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مردم کشور ایران در سکوهای بیگانه رخ می دهد.

هرچند این سکوها باعث صرفه جویی در هزینه ها و افزایش بهره وری در بسیاری از کسب وکارها شده اند و ایجاد نوعی زیست بوم کارآفرینی را تسهیل کرده اند، اما سکوهای بیگانه هیچ گونه الزامی به رعایت قوانین و منافع و مصالح ملت ایران همچون پرداخت مالیات، عوارض و رقابت منصفانه ندارند و حتی در بسیاری موارد برای رعایت قوانین کشورهای ثالث مستقیماً به کسب وکارهای نوپای ایرانی آسیب زده اند. مثلاً شرکت گوگل برنامه های کاربردی ایرانی را از فروشگاه های برنامه های کاربردی خود یا حتی تلفن همراه میلیون ها نفر از ساکنان ایران حذف کرده اند و همچنین در مورد موازین صیانت از داده های کاربران ایرانی هیچ گونه شفافیتی ندارند.

استقلال در سکوهای اینترنتی از اهمیت بالایی برخوردار است و وابستگی ایران به سکوهای بیگانه نسبت به کشورهای دیگر در سطح بالایی قرار دارد.

هرگونه اقدام خصمانه صاحبان این سکوهای خارجی می تواند امور اقتصادی و اجتماعی کشورمان را مختل کند، همین طور عدم همکاری سکوها می تواند مانع از اجرای سیاست های توسعه فراگیر حوزه فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) شود. درنتیجه توسعه کامل زیست بوم خدمات فاوا در هر کشور نیازمند همکاری قانونی سکوها با دیگر ذی نفعان است. لذا برای پیشرفت و توسعه اقتصادی و فرهنگی پایدار و همه جانبه ضروری است که با اتخاذ سیاست های ایجابی و سلبی هر گونه وابستگی سکویی انحصاری به خدمات بیگانه را به تدریج کاهش و در بلند مدت از میان برد و سکوها را به ابزار حکمرانی در کشور مبدل کرد.

طرح حاضر در موضوعی که نیاز به قانونگذاری دارد پیشنهاد شده است. اما نسبت به مسائل حادث حول سکوها جامعیت ندارد و نسبت به قانون اساسی مغایرت های زیادی دارد. هرچند جامعیت نداشتن نسبت به مسائل برای یک طرح قانونی با توجه به لزوم اقدام سنجیده و مؤثر همیشه نمی تواند نقطه ضعف محسوب شود. اما مواد طرح در بعضی زمینه ها به حل مشکل وابستگی سکویی نه تنها کمک نمی کند، بلکه این وابستگی را تشدید می کند. گرچه برخی مواد در این طرح اقدامات ایجابی خوبی را پیشنهاد می دهند که می تواند به توسعه زیست بوم اقتصاد سکویی کمک کند.

در این گزارش پس از معرفی موضوع، مواد طرح بررسی می شود. رد کلیات طرح در صورت عدم تغییرات اساسی پیشنهاد می شود. تغییرات اساسی پیشنهادی عبارتند از: کاهش مواد طرح از ۱۳ به ۶ ماده و تغییر ماهوی بعضی مواد.

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-08-04 09:42

دیدگاه‌ها

تصویر Anonymous
سکوت کن باوااا بااعصاب مردم بازی نکنید
ارسال شده توسط Anonymous در 13 مرداد 01 - 13:26

افزودن دیدگاه جدید