کد مطلب: 

270687

رتبه جهانی ۷۳ ایران در شاخص بلوغ مخابراتی؛ امارات رتبه نخست منطقه و رتبه ۱۴ جهانی!

در جدیدترین رتبه بندی کشورهای جهان بر مبنای شاخص بلوغ مخابراتی با امتیاز حداکثر ۱۰۰ ، در میان کشورهای منطقه امارات با امتیاز ۸۴ در رتبه نخست و در رتبه‌های بعدی هم عربستان با ۶۷، قطر با ۵۵، عمان با ۵۴، بحرین با ۵۰، ترکیه و کویت با ۴۹ و ایران هم با امتیاز ۴۶ در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند، در همین حال با بررسی همین شاخص در رتبه بندی جهانی، امارات با رتبه جهانی ۱۴ در جایگاه نخست منطقه قرار گرفته است و پس از آن هم عربستان سعودی و قطر قرار دارند و ایران هم رتبه جهانی ۷۳ را کسب کرده است.
رتبه جهانی ۷۳ ایران در شاخص بلوغ مخابراتی؛ امارات رتبه نخست منطقه و رتبه ۱۴ جهانی!

به گزارش خبرنگار سیتنا، رتبه بندی کشورهای جهان بر مبنای شاخص بلوغ مخابراتی (Telecoms Maturity Index) آن ها بر مبنای مجموعه ای از مولفه ها ارزیابی شده است. شاخص هایی همچون سرانه تولید ناخالص ملی، سطح شهرنشینی، فضای مقرراتی و سطح ثبات اقتصادی، سرعت رشد شهرنشینی، نفوذ پذیری و پهنای باند، فناوری پهنای باند، نفوذ موبایل، تعداد اپراتورهای تلفن همراه، سرعت رشد پهنای باند تا ۲۰۲۶ و ثبات بازار در این رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

بر این اساس، کشورهای مختلف در خاورمیانه امتیازهای گوناگونی را از ۱۰۰ دریافت کرده اند که در این میان امارات امتیاز ۸۴، عربستان ۶۷، قطر ۵۵، عمان ۵۴، بحرین ۵۰، ترکیه و کویت ۴۹ و ایران هم امتیاز ۴۶ را دریافت کرده اند. اردن، لبنان، عراق و سوریه در رتبه های بعدی قرار گرفته اند و کمترین امتیاز یعنی ۳ هم به یمن تعلق گرفته است.

رتبه جهانی ۷۳ ایران در شاخص بلوغ مخابراتی؛ امارات رتبه نخست منطقه و رتبه ۱۴ جهانی!

طبق شاخص های فوق که در پژوهش موسسه ایرانی «روند اقتصاد» بدان پرداخته شده و موسسه مطالعاتی تحریریه منتشر کرده است، در میان کشورها خاورمیانه در رتبه بندی شاخص بلوغ مخابراتی، امارات با رتبه جهانی ۱۴ در رتبه نخست منطقه قرار گرفته است و پس از آن هم عربستان سعودی و قطر قرار دارند. در این میان، ایران هم رتبه جهانی ۷۳ را کسب کرده است.

رتبه جهانی ۷۳ ایران در شاخص بلوغ مخابراتی؛ امارات رتبه نخست منطقه و رتبه ۱۴ جهانی!

دلایلی که امارات توانسته است رتبه مطلوب جهانی ۱۴ با امتیاز ۸۴ را کسب کند عبارتند از:

  • بازار قدرتمند تلفن همراه امارات متحده عربی تحت مدیریت دو اپراتور اکثرا دولتی Etisalat و du ،
  • افزایش سرمایه گذاری خارجی در بخش مخابرات،
  • اجازه دولت به اپراتورها برای تغییر کاربری شبکه های تلفن همراه به سمت 5G تا پایان سال ۲۰۲۲ ،
  • تمرکز پهنای باند ثابت بر فیبرنوری برای تسهیل توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش با پشتیبانی خدمات دیجیتال ،
  • برخورداری امارات متحده عربی از یکی از سریع ترین سرعت دانلود متوسط ۵G در سطح جهان .

حال در توصیف شاخص های مخابراتی ایران که تنها توانسته است امتیاز ۴۶ را دریافت کند آمده است:

  • فقدان سرمایه گذاری‌های جدید در زیرساخت های شبکه ثابت و سیار ،
  • سرعت پایین شبکه اینترنت و ضریب نفوذ پایین پهنای باند بالا ،
  • کندی توسعه اقتصادی و ارتقاء زیرساخت‌های مخابراتی ناشی از تحریم های بین المللی .

نکته قابل توجه آنکه ایران توانسته است در رتبه بندی شاخص های مخابراتی منطقه‌ای بالاتر از کشورهای اردن، لبنان، عراق، سوریه و یمن بالاتر قرار بگیرد؛ چراکه بسیاری از این کشورها در یک دهه گذشته درگیر جنگ داخلی، اشغالگری و بحران سیاسی و اقتصادی بوده اند و بعید نیست که در سال های آینده بهبود اوضاع به ویژه در عراق و سوریه، موجب شود که این کشورها بتوانند در رتبه‌های بالاتر از ایران قرار بگیرند.

پیش‌تر دکتر داوود ادیب، رییس هیات مدیره‌ی اتحادیه‌ی صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا گفته بود: متاسفانه در شاخص‌های توسعه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) و آمادگی شبکه (NRI) در وضعیت قابل قبولی قرار نداریم.

ادیب، ادامه داد: با بررسی این دو شاخص در بحث‌های زیرساختی و مقدار اینترنتی که طبق سرانه به مصرف هر فرد می‌رسد، شاهد آن هستیم که کشورهای توسعه یافته در مقایسه با کشور ما موقعیت به مراتب بهتری دارند.

رئیس هیات مدیره‌ی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، اظهار کرد: در مواقعی ما با افزایش کمیت، کیفیت را فدا می‌کنیم و در مواقعی دیگر با افزایش کیفیت، مقدار را از نظر توزیع کشوری جابه‌جا می‌کنیم.

ادیب، تاکید کرد: اگر خواستار راهکار اصولی و برنامه‌ریزی مدونی برای رسیدن به یک شبکه‌ی اینترنت مطلوب باشیم، باید شاخص‌های جهانی و کل اکوسیستمی که مرتبط با این شاخص‌ها است را بهبود بخشیم.

رئیس هیات مدیره‌ی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، در پایان اضافه کرد: برای توزیع عادلانه‌ی شبکه‌ی اینترنت و استفاده از شبکه های مجازی باید به صورت هم وزن شاخص‌های مربوط به IDI و NRI را بهبود دهیم.

انتهای پیام

گزارش از زهرا رحیمی

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2022-07-23 14:45

افزودن دیدگاه جدید