کد مطلب: 

270136

برای حفظ امنیت سایبری باید محدودیت دسترسی‌های خارج به داخل اولویت باشد و نه بالعکس

معاون فناوری و برنامه‌ریزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، گفت: اگر قرار بر این باشد که اعمال محدودیتی برای حفظ امنیت کشور لحاظ شود باید برای خارجی‌ها باشد نه داخلی‌ها؛ بدین معنا که باید دسترسی خارج به داخل محدود شود نه دسترسی داخل به خارج.
احمد نیرومند

احمد نیرومند در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در ارزیابی مصوبه اخیر مجلس که «رسیدگی به مصوبات شورای عالی فضای مجازی را خارج از صلاحیت دیوان عدالت اداری دانسته است» گفت: تا تایید شورای نگهبان، این مصوبه لازم الاجرا نیست و تنها از لحاظ خبری بررسی شده است.

معاون فناوری و برنامه‌ریزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، ادامه داد: اگرچه طرح صیانت، طرح مناسب و مطلوبی نیست، اما درخواست‌های درستی که باعث ایجاد نیاز طرحی با عنوان طرح صیانت در کشور شده است، همچنان وجود دارد.

وی، اشاره کرد: بحث امینت در کشور ما گسترده است و در همین راستا بخشی از آن بر عهده پدافند، ستاد کل، دژفا و...است، اما تهدیدات امنیتی که در ایران وجود دارد، در این سطوح نیست که مدیریت آن آسان باشد و ما در کشور با بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌ها مواجه هستیم که اطلاعات مهمی از کاربران را در اختیار دارند و حفاظت از آنها مهم است چرا که حتی در صورتی که آنها را خصوصی بدانیم تاثیرات امنیتی آنها بر کل جامعه خواهد بود؛ به طور مثال اسنپ، تپسی، دیجی کالا و...

اگرچه طرح صیانت، طرح مناسب و مطلوبی نیست، اما درخواست‌های درستی که باعث ایجاد نیاز طرحی با عنوان طرح صیانت در کشور شده است، همچنان وجود دارد.

نیرومند، بیان کرد: فقدان بسیاری از سامانه‌ها در بخشی از جغرافیای کشور مشکل‌ساز است؛ به طور مثال دفتر پیشخوان، شرکت‌های خصوصی و... لذا نمی توان امنیت را فقط از طریق درگاه های ارتباطی کشور با خارج مدیریت کرد و باید به موضوع امنیت در مورد سامانه ها از منظر ممیزی و بگارگیری به صورت هم زمان توجه داشت.

معاون فناوری و برنامه‌ریزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، توضیح داد: در طرح مجلس باید به موضوع امنیت اجتماعی و خانواده بیشتر توجه شود، اما آیا دولت می‌تواند متولی این امنیت باشد؟ خیر، زیرا اولا نیروی اجرایی آن را ندارد و دوما توان تعامل با این بخش‌ها در جامعه را ندارد، لذا باید از بخش‌ خصوصی کمک بگیرد، در همین حال پیشنهاد ما استفاده از ظرفیت مشاوران، شرکت‌ها، بخش‌های مختلف و کمیسیون‌های سازمان نصر کشور است.

وی، اشاره کرد: اگر قرار بر این باشد که اعمال محدودیتی برای حفظ امنیت کشور لحاظ شود باید برای خارجی‌ها باشد نه داخلی‌ها؛ بدین معنا که دسترسی خارج به داخل باید محدود شود نه دسترسی داخل به خارج، زیرا ما می‌توانیم با دسترسی به خارج به بهبود صنایع و علوم کمک کنیم.

عضو هیات مدیره سازمان نصر کشور در ادامه گفت‌وگو با سیتنا تاکید کرد: عده‌ای می‌خواهند از این فرصت برای زنده کردن جسد طرح صیانت استفاده کنند و قطعا این مرده زنده نخواهد شد و مردم به راحتی متوجه می‌شوند و در نهایت محقق نخواهد شد و در همین جهت خیال ما از این موضوع که طرح صیانت یک موجود مرده است، راحت شده است، اما این طرح تا زمانی که شورای نگهبان آن را تایید نکند و ما اسنادی را برای بررسی آن نداشته باشیم، مانند مابقی طرح‌ها است و نسبت به آن موضع‌گیری نداریم، متاسفانه تا این لحظه افرادی که طرح صیانت را به عنوان مصوبه شورای عالی فضای مجازی مطرح کرده‌اند، وجود ندارند و نمایندگان مجلس نیز در این خصوص اطلاعاتی در اختیار ما قرار نداده‌اند.

نیرومند در پایان گفت: هر نقطه‌ای که مسوولین تصمیمی برای کل کشور بگیرند، سازمان نصر کشور ورود خواهد کرد و نظر کارشناسی خود را به صورت رسمی و مشخص ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 1.6 (13 رای)
سیتنا 5
2022-07-05 14:28

افزودن دیدگاه جدید