کد مطلب: 

270040

حمایت ۳۰۰ میلیارد تومانی صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش‌بنیان استان زنجان

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی از حمایت ۳۰۰ میلیارد تومانی این صندوق از شرکت‌های دانش بنیان استان زنجان خبر داد.
صندوق نوآوری

به گزارش سیتنا، دکتر رضا قربانی با حضور در دومین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان زنجان، ضمن تشریح خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان و فناور، چالش‌ها و ظرفیت‌های این استان برای توسعه نوآوری را بر شمرد.

وی ضمن سنجش زیست‌بوم نوآوری استان زنجان، خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان را برشمرد و گفت: خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند و صندوق در این چهار دسته بیش از 70 نوع خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد.

وی افزود: ما سعی کرده‌ایم خدمات صندوق نوآوری را بر اساس دوره‌های متفاوت عمر یک شرکت‌ دانش‌بنیان تعریف کنیم و هر خدمت متناسب با نیاز در هر مرحله از فعالیت یک شرکت دانش‌بنیان باشد.

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین بیان کرد که خدمات این صندوق صرفا به ارائه تسهیلات ختم نمی‌شود و بازه وسیع‌تری را در برمی‌گیرد. اگرچه در ارائه تسهیلات از سال 97 به بعد جهش خوبی اتفاق افتاده است اما صندوق بر ارائه خدمات دیگری که در حوزه توانمندسازی دسته‌بندی می‌شوند نیز تمرکز دارد. ما در این دسته از خدمات خود به شرکت‌های دانش‌بنیان، خدمات آموزشی و مشاوره‌ای در حوزه‌هایی مثل مدیریت، سازماندهی و تجاری‌سازی محصولات نیز ارائه می‌دهیم و همچنین برای بازاریابی داخلی و صادراتی نیز در کنار آنان هستیم.

قربانی در ادامه با اشاره به هم‌افزایی صندوق نوآوری با شبکه بانکی کشور برای افزایش حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان افزود: در این سال‌ها برای تسهیل فرایندهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان با شبکه بانکی کشور نیز همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم که به نتایج خوبی نیز دست یافته‌ایم.

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین از این نکته یاد کرد که صندوق نوآوری سعی کرده است نقش تامین‌کننده و شکل‌دهنده به نظام اقتصادی نوآوری کشور را ایفا کند و خود را صرفا به یک صندوق که تسهیلات ارائه می‌کند، تقلیل ندهد.

صندوق پژوهش و فناوری استان زنجان هرچه سریعتر فعالیت عملیاتی خود را آغاز کند

وی در ادامه با اشاره به اینکه زیست‌بوم نوآوری در استان زنجان آن‌چنان که باید و شاید از ظرفیت‌های استان بهره‌مند نشده است، گفت: یکی از چالش‌هایی که در استان زنجان وجود دارد این است که هنوز صندوق پژوهش و فناوری این استان شکل نگرفته است و به همین علت میزان رشد کمی و کیفی نوآوری در استان زنجان از سرعت رضایت‌بخشی برخوردار نیست. امیدواریم که هرچه سریع‌تر و با عملکرد هرچه بهتر، صندوق پژوهش و فناوری استان نیز تاسیس شود و به ارائه خدمات متفاوت به شرکت‌های دانش‌بنیان بپردازد.

قربانی به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و یادآور شد: پیشتر بانک‌ها از سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری و طرح‌های دانش بنیان منع شده بودند، اما بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان بانک‌ها اجازه یافتند تا اقدام به هم‎سرمایه‌گذاری با صندوق نوآوری در طرح‎‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کنند.

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: از سوی دیگر صنایع و شرکت‌های بزرگ نیز اگر در طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند 30 درصد اعتبار مالیاتی دریافت خواهند کرد که به نظر می‌رسد این مسئله باعث شود استقبال بسیار خوبی از تزریق سرمایه به زیست‌بوم فناوری صورت گیرد.

پیشتر بانک‌ها از سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری و طرح‌های دانش بنیان منع شده بودند، اما بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان بانک‌ها اجازه یافتند تا اقدام به هم‎سرمایه‌گذاری با صندوق نوآوری در طرح‎‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ‌هم‌اکنون 80 شرکت دانش‌بنیان در استان زنجان فعالیت می‌کنند و این یعنی بیش از یک درصد جمعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این استان حضور دارند، اظهار امیدواری کرد که با تمهیدات اندیشیده ‌شده و حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی، شاهد رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه زیست‌بوم نوآوری در این استان باشیم.

قربانی همچنین تاکید کرد: به دلیل فقدان صندوق پژوهش و فناوری در استان زنجان، ضریب نفوذ خدمات صندوق نوآوری در این استان آنچنان که باید و شاید رضایت‌بخش نیست، لذا بیش از هر چیز شکل‌گیری صندوق پژوهش و فناوری ضروری است.

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: استان زنجان ظرفیت صنعتی و دانشگاهی بسیار بالایی دارد و از جمعیت تحصیلکرده و متخصص بالا در زمینه‌های مختلف برای توسعه پرسرعت زیست‌بوم نوآوری برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار اوراق نوآوری برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز شده است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان با نیاز مالی بیش از 50 میلیارد تومان می‌توانند اوراق نوآوری منتشر کرده و سرمایه‌ موردنیاز خود برای اجرای طرح‌ها و توسعه محصولاتشان را از طریق حضور در بورس تامین کنند.

قربانی در پایان با تاکید بر اینکه هدف صندوق نوآوری و شکوفایی صرفا افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نیست بلکه به دنبال طراحی نظامی الگومند برای توسعه کیفی این شرکت‌ها به منظور توسعه اقتصاد نوآوری در کشور است، گفت: اکنون چالش‌های اصلی پیش‌روی توسعه زیست‌بوم نوآوری در استان زنجان رفع شده و امیدواریم با ارکانی که در استان در زمینه نوآوی در حال شکل‌گیری‌ هستند بستری خوبی برای توسعه نوآوری در این استان فراهم شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-07-02 14:05

افزودن دیدگاه جدید