کد مطلب: 

270032

سالم: وزارت ارتباطات موافق قطع اینترنت در مراکز برگزاری کنکور سراسری نبود

رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: اگرچه قطع اینترنت در مراکز برگزاری کنکور سراسری باعث برگزاری آزمون به بهترین نحو شد، ولی وزارت ارتباطات موافق قطع اینترنت نبود و معتقدیم این راهکار در کوتاه مدت پاسخگو است.
مهدی سالم

به گزارش خبرنگار سیتنا، رقابت داوطلبان کنکور امسال از روز چهارشنبه هشتم تیرماه سال جاری با رقابت بیش از ۱۶۱ هزار داوطلب گروه آزمایشی در ۴۱۷ شهرستان و بخش مختلف آغاز شد. در همین حال بسیاری از کاربران در برخی شهرها از قطع گسترده اینترنت موبایل خبر دادند که به نظر می‌رسد در محدوده مراکز برگزاری آزمون قرار داشته‌اند.

مقامات سازمان سنجش پیش‌تر اعلام کرده بودند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، امکان تقلب در این دوره وجود ندارد اما اکنون با قطع کلی اینترنت به مقابله با تقلب پرداخته‌اند. هرچند این نخستین‌بار نیست که شاهد قطع مقطعی اینترنت در برخی مراکز برگزاری کنکور بودیم، اما بنا بر گزارش‌ها این قطع اینترنت در سطح گسترده‌تری طی سال‌های اخیر صورت گرفته است.

دکتر مهدی سالم، سخنگوی وزارت ارتباطات روز پنج‌شنبه 9 تیرماه سال جاری در توییتی نوشت: «به درخواست وزارت علوم و تایید مراجع ذی‌ربط طی پنج‌شنبه و جمعه در حوزه‌های برگزاری آزمون کنکور دسترسی به اینترنت محدود خواهد بود. از هم‌وطنان عزیز ساکن این محدوده‌ها بابت این اختلال پوزش می‌خواهیم.»

قطع اینترنت

همچنین همراه اول نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به درخواست سازمان سنجش در روزهای برگزاری آزمون سراسری اینترنت اپراتورهای تلفن همراه تا ساعت ۱۲:۳۰ در مناطقی که حوزه‌های امتحانی در آن قرار دارد، قطع است.

همراه اول

 قطع اینترنت در مناطق اطراف مراکز برگزاری کنکور امسال باعث انتقاد بسیاری از کاربران شد. در همین حال چندین هزار نفر از کاربران با امضای یک کارزار خطاب به معاون دادستانی کل کشور خواستار برخورد با سازمان سنجش و وزارت علوم به خاطر قطع کردن اینترنت شدند.

در متن این کارزار آمده است که طی روزهای گذشته در اتفاقی عجیب و تاسف بار به درخواست سازمان سنجش و وزارت علوم، اینترنت شهروندان در برخی مناطق قطع شده است. این نقض آشکار حقوق شهروندی به بهانه جلوگیری از تقلب در حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری رخ داده است. بسیاری از مردم نگران هستند قطع اینترنت به در دسترس‌ترین و راحت‌ترین راه‌حل برای پوشش ضعف‌ها در مسوولان اجرایی تبدیل شود.

 کارزار

 کارزار

بر اساس آنچه در این کارزار اعلام شده؛ قطع کردن دسترسی به اینترنت نقض مواد ۳۳، ۳۴ و ۳۵ منشور حقوق شهروندی و خلاف میثاق بین‌المللی حقوق بشر است و قطع شدن آن به درخواست یک سازمان دولتی نادیده گرفتن حقوق عامه است.

تا این لحظه، شنبه 11 تیرماه سال جاری 3876 نفر این کارزار را امضا کرده‌اند.

در همین راستا دکتر مهدی سالم، رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با سیتنا پیرامون قطعی چند ساعته اینترنت موبایل در مراکز برگزاری کنکور سراسری 1401، گفت: قطعی اینترنت موبایل در مراکز برگزاری آزمون سراسری مربوط به امسال نیست و چندین سال است که رخ می‌دهد.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادامه داد: یک میلیون و هزار نفر امسال داوطلب شرکت در کنکور سراسری بودند، که درست یا غلط سرنوشت آنها به کنکور گره خورده است، متاسفانه تخلفاتی بعضا در سال‌های اخیر اتفاق افتاده که این تخلفات را امسال نیز شاهد بودیم و روز اول برگزاری کنکور 60 نفر از داوطلبین به دلیل همراه داشتن وسایل ارتباطی و مخابراتی از شرکت در آزمون محروم شده‌اند.

سالم، بیان کرد: قطعی اینترنت در مراکز برگزاری کنکور سراسری تدبیری است که سازمان سنجش و وزارت علوم برای مقابله با تخلفات اندیشیده‌اند، همین تدبیر را هنگام برگزاری مسابقات فوتبال دربی شاهد هستیم، شورای تامین استان تشکیل می‌شود تا با پیاده‌سازی روش‌هایی، مسابقه بدون حادثه‌ برگزار شود.

وی، توضیح داد: از آنجایی که کنکور سراسری مهم‌ترین آزمون‌ کشور محسوب می‌شود، اتخاذ چنین تدابیری باعث می‌شود که این آزمون به بهترین نحو انجام شود و حق داوطلبی ضایع نشود.

سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: ما در وزارت ارتباطات با قطعی اینترنت در مراکز برگزاری کنکور سراسری موافق نیستیم و معتقدیم که باید راهکارهای بهتری پیاده شود و می‌توان به واسطه وجود اینترنت کیفیت برگزاری جلسات کنکور را بهبود بخشید و با به کارگیری فناوری اطلاعات تخلفات را به حداقل برسانیم.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: هر ساله، همزمان با برگزاری کنکور سراسری شورای عالی تشکیل می‌شود تا امنیت آزمون را تضمین کنند، این شورا پیشنهاد وزارت علوم و سازمان سنجش مبنی بر قطعی اینترنت موبایل در مراکز برگزاری کنکور سراسری را بررسی و به مجریان تکلیف می‌کند و ما نیز به عنوان مجری، عملیاتی می‌کنیم.

وی، معتقد است: بیش از 60 هزار BTS در کشور داریم و حدود 417 نقطه با این محدودیت اینترنت موبایل مواجه شدند؛ قطعی اینترنت فقط تا شعاع 500 متری مراکز برگزاری کنکور سراسری را پوشش داد و مشکلی برای استفاده کنندگان اینترنت ثابت رخ نداد.

سالم، می‌گوید: کارزار «درخواست قطع اینترنت سراسری در ساعات برگزاری کنکور سراسری» توسط والدین داوطلبین در مقابله با کارزار «درخواست برخورد قاطع با سازمان سنجش و وزارت علوم به خاطر قطع کردن اینترنت» تشکیل شد و همچنان در هر دو طرف درگیری مشاهده می‌شود.

 کارزار

 کارزار

سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیان کرد: از طرف دیگر داوطلبین کنکور سراسری در برخی استان‌ها با ارائه آدرس خود به ما، از قطع نشدن اینترنت موبایل در محل آزمون گلایه کرده‌اند.

وی، تشریح کرد: سالهای گذشته قطعی اینترنت موبایل در مراکز برگزاری کنکور سراسری اعلام نمی‌شد اما امسال به این نتیجه رسیدیم که از قبل به مردم اعلام کنیم تا کسب‌وکارها با مشکل مواجه نشوند در همین جهت بنده ساعات اولیه روز پنج شنبه 9 تیر ماه سال جاری در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کردم و تا ماقبل از آن در حال مقاومت بودیم تا تدبیر دیگری جایگزین شود.

سالم در پایان اشاره کرد: کسب‌وکارهای پیشرفته عمدتا از اینترنت ثابت و پایدار برای درآمدزایی استفاده می‌کنند و کسب‌وکارهای معمولی که تعداد بالایی هم ندارند استفاده کننده اینترنت موبایل هستند.

انتهای پیام

گزارش از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (3 رای)
سیتنا 5
2022-07-02 09:30

افزودن دیدگاه جدید