کد مطلب: 

269999

امضای تفاهم‌نامه همکاری راهبردی میان وزارتخانه‌های صمت و ارتباطات، ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و ایمیدرو

تفاهم‌نامه همکاری راهبردی میان وزارت صمت، ایمیدرو، ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و وزارت ارتباطات در وزارت صمت امضا شد و به‌موجب آن هوشمند سازی حوزه‌های مرتبط مورد تأکید قرار گرفت.
هوشمندسازی

به گزارش سیتنا، معاون هماهنگی و امور کسب‌وکار وزارت صمت بابیان این‌که تعاملات خوبی از سمت دستگاه‌ها و حوزه‌های اقتصادی در خصوص هوشمند سازی در حال شکل‌گیری است، گفت: در این حوزه مجموعه آیین‌نامه‌هایی در سطح دولت تدوین و برای هر دستگاه مجموعه تکالیفی تعریف‌شده و از این باب زوایای خوبی در اقتصاد ایجادشده است.

سید مهدی نیازی افزود: وزارت صمت با توجه به ابعادی که در حوزه فعالیت خود دارد به حوزه دانش‌بنیان، کمک قابل ملاحظه‌ای می‌کند و آنچه شرکت‌های دانش‌بنیان باید انجام دهند، ارتباط با شرکت‌های هم سو است.

وی با تأکید بر اینکه حوزه فناوری و نوآوری یکی از دستگاه‌های پیشرو است که میان فعالیت‌هایی که در این حوزه و حوزه دانش‌بنیان صورت می‌گیرد و همچنین بین شرکت‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کند، تصریح کرد: در وزارت صمت برنامه‌ای با عنوان برنامه دانش‌بنیان حوزه صنعت و معدن و تجارت تدوین کرده و هدف‌گذاری دو ساله را برای آن در نظر گرفته‌ایم؛ همچنین 10 رشته فعالیت پیشران در این حوزه تدوین‌شده که ازجمله آن می‌توان به بخش لوازم‌خانگی، الکترونیک، ماشین‌آلات، تجهیزات، مواد غذایی اشاره کرد و یکی از این حوزه‌ها نیز حوزه معدن و صنایع معدنی است.

معاون هماهنگی و امور کسب‌وکار وزارت صمت ادامه داد: همکاران ما در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تیمی باهوش، اقدامات خوبی برای توسعه فناوری و اطلاعات حوزه زیرساخت و امنیت فضای مجازی انجام داده‌اند و باید این ظرفیت‌ها را هم‌افزا کنیم؛ همچنین لازم است در حوزه معدن در بحث هوشمند سازی فعالیت‌های معدنی در حوزه استخراج و بهره برادری، ظرفیت‌های بالقوه این حوزه را بالفعل و عملیاتی کنیم، زیرا اهمیت به این موضوع در کلام مقام معظم رهبری نیز بارها آمده است و ایشان به ظرفیت معدن اشاره‌کرده‌اند و امید داریم با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه مختلف، برنامه‌های جهشی را دنبال و عملیاتی کنیم.

نیازی یادآور شد: در بودجه امسال در بحث تبصره ۱۸ و بند ص تبصره 6 قانون بودجه 1401، ظرفیت خوبی در نظر گرفته و پیش‌بینی‌شده و منبع مالی مناسبی اختصاص داده‌شده تا بتوانیم حوزه معدن را تأمین مالی کنیم.

هوشمند سازی در بخش معدن باید موردتوجه ویژه قرار گیرد

رضا محتشمی پور، معاون معادن و فناوری مواد وزارت صمت نیز از دیگر سخنرانان این جلسه توضیح داد: دو دسته مسئله در وزارت صمت وجود دارد؛ یک بخش جنس بنگاهی دارد و اثر آن را در تولید و بهینه‌سازی و بهره‌وری و فعالیت‌های اجرایی می‌بینیم و بخش دومی که در وزارتخانه با آن ارتباط داریم این نیاز را به ما دیکته می‌کند که در حوزه هوشمند سازی باید کارهای زیادی انجام دهیم و البته بخش معدن نیز از این قاعده مستثنا نیست.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۵۰۰ میلیون تن محصولات معدنی در کشور تولید می‌کنیم که سه برابر آن عملیات معدنی است که این حجم هم در وزارت و هم اجرا نیاز به ارتقا دارد.

۱۲ محتشمی پور یادآور شد: هزار معدن در سطح کشور با فناوری قدیمی پیش می‌رود که هم در عملیات و هم میزان برداشت معادن و همچنین به لحاظ ایمنی، این موارد نیاز به توسعه و هوشمند سازی دارد و امیدوارم در این تفاهم‌نامه منابع تمامی دستگاه‌ها روی کار بیاید و خروجی ملی برای آن ببینیم.

هوشمندسازی حلقه اتصال تولید، بهره‌وری و کاهش قیمت تمام‌شده است

جعفری رئیس ایمیدرو نیز هوشمندسازی را حلقه اتصال دانست و گفت: هوشمند سازی در بحث بهره‌وری و کاهش قیمت تمام‌شده و استفاده درست از امکانات اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: در سازمان توسعه، باید هم‌افزایی و هم‌گرایی با مجموعه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دیگر وجود داشته باشد، زیرا در این صورت اثر آن ملی خواهد بود.

مصادیق هوشمندسازی معادن با کار جمعی انجام می‌شود

در ادامه علی بابایی، مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت با تأکید بر اینکه مصادیق هوشمند سازی معادن با کار جمعی انجام شد، گفت: برای شکل‌گیری این تفاهم‌نامه مجموعه‌ای از شرکت‌کنندگان خارج از بروکراسی کنار هم قرار گرفتند و کاری جمعی و مشترک صورت گرفت، ادامه این همکاری و هماهنگی نیز بسیار مهم است، زیرا مصادیق هوشمند سازی معادن با کار جمعی انجام می‌شود.

تحول دیجیتال باید در بخش‌های مختلف کشور اتفاق بیفتد

سیدمحمدامین آقا میری، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در بخشی از این جلسه بیان کرد: حوزه تحول دیجیتال باید در بخش‌های مختلف کشور باید اتفاق افتد، زیرا با هوشمند سازی کارهای مردم راحت‌تر و با سهولت بیشتری پیش می‌رود، ضمن این‌که همواره شاهد بوده‌ایم با همراهی و همدلی، خروجی خوبی در حوزه‌های مختلف اتفاق افتاده و در این حوزه نیز منتظر پیشرفت خواهیم بود.

تمرکز خاص حوزه معاونت علمی روی فناوری و تولید هوشمند

ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد و دیجیتال و هوشمند سازی نیز که در این جلسه حضور داشت بیان کرد: حوزه معاونت علمی از حدود سه سال پیش برنامه ویژه‌ای برای توسعه فناوری انقلاب صنعتی چهارم پیش‌گرفته که تمرکز خاصی روی فناوری و تولید هوشمند داشته و هوشمند سازی را نیز جز برنامه‌های مهم خود قرار داده است.

وی افزود: امسال نیز به‌طور خاص یکی از سرفصل‌های اصلی اقدامات، همین بحث هوشمند سازی است و در بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خصوصی پیشرفته‌ایم و

آمادگی داریم درصورتی‌که تجمیع تقاضا صورت گیرد، ریسک شرکت‌های دانش‌بنیان را پوشش دهیم و ظرفیت بخش خصوصی را پای‌کار بیاوریم و هر جا احتیاج به توسعه محصول هست جلو برویم و کمک کنیم.

ملازاده تأکید کرد: این تفاهم‌نامه نباید تنها روی کاغذ بوده و باید اجرایی شود تا از این طریق زنجیره توسعه دانش‌بنیان در کشور شکل بگیرد.

انتهای پیام

گزارش از زهرا رحیمی

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-06-30 10:26

افزودن دیدگاه جدید