کد مطلب: 

269953

تکذیب شایعات طرح شده در مورد امنیت سامانه یکپارچه خودرو توسط وزارت صمت

با انتشار نامه معاون طرح و برنامه وزارت صمت به معاون حمل و نقل این وزارتخانه، این شائبه بوجود آمد که سامانه قرعه‌کشی خودرو تأیید امنیتی فنی ندارد که وزارت صمت آن را شایعه خواند و عنوان کرد که هیچ ابهام و اشکالی در این سامانه وجود ندارد.
سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

به گزارش سیتنا، در پی ابهاماتی که سیستم قرعه‌کشی خودرو توسط خودروسازان در سال‌های گذشته ایجاد کرده بود، وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا با ایجاد و راه‌اندازی «سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» تلاش کرد تا تخلفات در حوزه ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو را رفع کند.

بنابراین سه‌شنبه 27 اردیبهشت ماه امسال اولین دوره فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را در یک بازه زمانی یک هفته‌ای اجرا کرد و به ترتیب عملیات قرعه‌کشی را در 9 خرداد اجرا و پس از آن نیز در مورخ 11 خرداد نتایج اولین دوره تخصیص خودرو را اعلام کرد.

البته در این دوره از اعلام نتایج، مشکلاتی برای برخی از متقاضیان بوجود آمد بطوری که پس از اعلام نتایج در سامانه و اعلام اسامی برندگان اولین دوره تخصیص خودرو از طریق سامانه اسامی 12 هزار نفر در فهرست ذخیره قرار گرفت و این افراد با وجود اینکه از طریق سامانه تخصیص یکپارچه خودرو  به عنوان برنده اصلی معرفی شده‌ بودند اما امکان تکمیل مراحل ثبت‌نام و واریز وجه را نداشتند. 

پس از این اتفاقات، صدیف بیگ زاده، سرپرست سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این رابطه به ارائه توضیحاتی پرداخت و اعلام کرد که «‌تعیین منتخبان ذخیره به این سبب بود که اگر به هر علتی منتخبان اصلی، فرآیند خرید خودرو را در زمان تعیین شده تکمیل نکرده یا وجه را واریز نکنند، این افراد جایگزین شوند؛ اما در سامانه یکپارچه، نفر اصلی یا ذخیره بودن مشخص نشد و متأسفانه اطلاع‌رسانی نادرست از سوی برخی خودروسازان نیز بر این ابهامات دامن زد و نگرانی‌ها را دوچندان ساخت.»

همچنین عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت نیز پیش از این اعلام کرده بود که دوره دوم ثبت‌نام خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در اواخر خرداد یا اوایل تیرماه خواهد بود که تاکنون خبری از این اتفاق نیست.

بر همین اساس روز گذشته (دوشنبه شش تیرماه) سید مهدی نیازی معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به منوچهر منطقی معاون حمل‌ونقل وزارت صمت تصریح کرده است: سامانه مذکور صلاحیت فنی و امنیتی و همچنین آمادگی لازم برای اجرای قرعه‌کشی خودرو را نداشته و هنوز هم ندارد.  

بر همین اساس تأکید کرده است که فعلاً از طریق این سامانه قرعه‌کشی انجام نشود.

نیازی در نامه خود آورده است:

"بازگشت به نامه ۶۰/۸۴۸۲۰ تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ به استحضار می‌رساند" همانگونه که در جلسات کارشناسی، پیش از دوره اول قرعه‌کشی خودروها به‌واسطه سامانه جدید یکپارچه تخصیص خودرو به‌استناد صورت‌جلسات مربوطه به‌وضوح اعلام گردید، دفتر فناوری داده، اطلاعات و امنیت فضای مجازی با توجه به شرایط فعلی انتخاب پیمانکار، عدم عقد قرارداد با وزارتخانه، عدم مالکیت سامانه و همچنین عدم ورود در تحلیل فرایند تخصیص، امکان پذیرش مسئولیت در خصوص تأیید و نظارت بر حسن اجرای این سامانه را ندارد و صرفاً در این شرایط، امکان ارائه مشورت فنی در جلساتی که در این رابطه برگزار می‌شود وجود دارد.

لازم به ذکر است در صورت واگذاری رسمی مسئولیت‌های مربوط به مباحث فنی سامانه مذکور، مواردی از جمله انتخاب پیمانکار، اجرا، و پیاده‌سازی و تست همه‌جانبه سامانه، نیازمند طی مراحل فنی و کارشناسی موضوع بوده و تحلیل فرآیندها و زیرساخت‌های مربوطه نیز می‌بایست تعیین تکلیف شود.

از طرفی با توجه به حساسیت و اهمیت این سامانه، زیرساخت‌های ارتباطی، سخت‌افزاری، و نرم‌افزاری و امنیتی مناسبی می‌بایست تدارک شود که تأمین آن‌ها اعتبار متناسب خود را نیاز دارد که می‌بایستی در چارچوب ردیف‌های مرتبط طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال جاری پیش‌بینی شود و تخصیص پیدا کند.

لذا پیشنهاد می‌شود برای قرعه‌کشی آتی از طریق سامانه مزبور، فعلاً موارد و نقطه‌نظرات مرکز افتای ریاست‌جمهوری به‌طور ویژه از آن مرجع درخواست و پس از دریافت و آماده‌سازی سامانه مطابق آن موارد نسخه نهایی به‌منظور تست و ارزیابی فنی در اختیار یکی از آزمایشگاههای حائز صلاحیت تحت نظارت مرکز افتا قرار داده شود و قرعه‌کشی به بعد از آن زمان موکول شود. دفتر فناوری داده اطلاعات و فضای مجازی آماده همکاری برای موارد ذکرشده است.»

 قرعه‌کشی خودرو

با توجه به اینکه با انتشار نامه مذکور این شائبه بوجود آمد که سامانه قرعه‌کشی خودرو تأیید امنیتی فنی ندارد و قرعه‌کشی خودرو نیز فعلا لغو است وزارت صمت به ارائه توضیحاتی پرداخت و عنوان کرد که هیچ ابهام و اشکالی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وجود ندارد.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت شایعات طرح شده در مورد امنیت سامانه یکپارچه خودرو را تکذیب کرد و گفت: آنچه در مورد این سامانه مطرح شده مراحلی است که باید طی شود تا مسئولیت انجام قرعه‌کشی به وزارت صمت واگذار شود.

وی همچنین افزود: تصدی‌گری وزارت صمت در واگذاری خودرو در حال حاضر در دستور کار نیست و مرحله دوم تخصیص خودرو مشابه مرحله اول از طریق سامانه‌ای که مورد استفاده قرار می‌گیرد انجام خواهد شد.

قالیباف‌ بیان داشت: وزارت صمت به‌دقت سلامت و شفافیت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را زیر نظر دارد و نامه منتشر شده این دغدغه را ثابت می‌کند. 

وی افزود: وزارت صمت دیدگاه‌های پیشنهادی و مشورتی در خصوص بهبود کیفیت سامانه را با دقت بررسی و در صورت لزوم جهت اجرا به پیمانکار ارائه می‌دهد.

سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد: نه بحث حذف سامانه یکپارچه مطرح است و نه ابهامی در قرعه‌کشی نوبت اول وجود دارد، بلکه هدف اول ما بهبود کیفیت خدمت به مردم عزیز است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-06-28 15:36

افزودن دیدگاه جدید