کد مطلب: 

269715

ستاری: فرهنگ حاکم بر ساختار حکمرانی کشور را نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق متحول می‌کند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، گفت: ایجاد خانه خلاق و نوآوری فرصتی برای رسوخ نوآوری به حوزه حکمرانی، سیاستگذاری و نظارتی کشور است و نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در ارتقای کیفیت حکمرانی کشور پررنگ می‌شود.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری، در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری دیوان محاسبات که با حضور مهرداد بذرپاش رئیس، دادستان کل دیوان نمایندگان مجلس و مدیران حوزه حکمرانی و سیاستگذاری کشور برگزار شد، ایجاد خانه خلاق و نوآوری را فرصتی برای رسوخ نوآوری به حوزه حکمرانی، سیاستگذاری و نظارتی کشور دانست و گفت: عنوان کرد: نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در ارتقای کیفیت حکمرانی کشور پررنگ می‌شود.

معاون علمی وفناوری رئیس‌جمهوری، با تأکید بر این‌که اجرایی و عملی شدن قانون جهش تولید که به تازگی ابلاغ شده است، باید مورد توجه همه بخش‌ها و دستگاه‌های کشور قرار بگیرد و دیوان محاسبات در این روند نقشی راهبردی و حمایتی ایفا می‌کند ادامه داد: قانون جهش تولید دانش‌بنیان حاصل یک دهه تلاش، بیش از 3 سال پیگیری مستمر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نقش آفرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است؛ قانونی که راه پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را هموار می‌کند و افق تازه‌ای را فراروی زیست‌بوم فناوری و نوآوری قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر این که توسعه نوآوری با بودجه منبع محور محقق نمی شود و پاسخ آن در ایجاد زیست بوم است گفت: می باید فرهنگ و رویکرد ما در آموزش و پژوهش، تحول یابد و اگر کشوری در آموزش و پزوهش هزینه می کند و نتیجه آن را در اقتصاد و توسعه کشور مشاهده نمی کند حتما می باید به دنبال بازنگری رویکردهای جاری و اصلاح چرخه آموزش تا اقتصاد باشد.

ستاری ادامه داد: به مثابه اقیانوس که زیست‌بومی مناسب برای رشد و ارتقای ساکنان آن است، باید زیست بومی را برای پرورش خلاقیت ها و نوآوری، فضایی را که به طور طبیعی و پویا رشد کنند، ایجاد کنیم.

آغاز تحول در رویکردها

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، یکی از اولویت های مهم و راهبردی کشور کشاورزی دانست و افزود: کشاورزی موضوعی است که رهبر فرزانه انقلاب، تأکید و عنایتی ویژه روی آن دارند، اما چرا در رسیدن به ایده‌‌آل‌ها و نقطه مطلوب در این حوزه فاصله داریم؟ این در حالی است که بزرگ‌ترین پزوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در حوزه کشاورزی را در اختیار داریم. مهم ترین علت این کاستی، ساختارهای فکری حاکم بر پژوهش، تصدی گری و اجرا در کشور است. در معاونت علمی وفناوری به دنبال اصلاح و تحول این رویکرد هستیم؛

ستاری، با بیان این‌که چنین تحولی در ساختار حکمرانی، اقتصاد و فرهنگ کشور با ورود سرمایه گذار بخش خصوصی به پزوهش اتفاق می‌افتد، افزود: محصول کارآمد، رقابتی و اثرگذار، محصول دستاورد بخش خصوصی در پژوهش محصول محور و کارآمد است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که تمامی بخش‌های کشور از جمله ساختار سیاستگذاری، حکمرانی و نظارتی می‌باید خود را در یک مبارزه تمام عیار، با فرهنگ و رویکردهای ناشی از اقتصاد منبع‌محور، نفتی و وارادتچی احساس کنند، ادامه داد: ما در کشور یک دشمن مشترک داریم که همین فرهنگ ناشی از اقتصاد نفت‌محور است. همه باید دست به دست هم و هم دل به مبارزه با این دشمن مشترک کشور برخیزیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، بر ضرورت حمایت، تسهیل‌گری و اصلاح رویکردها نسبت به فعالان زیست‌بوم نوآوری گفت: رییس جمهوری، در سفر اخیرشان به استان اصفهان، از شرکت‌های دانش‌بنیان از یک شرکت تولیدکننده ایکس ری کامیونی بازدید کردند. این شرکت یکی از حیاتی ترین نیازهای گمرکات کشور که ارزبر و محصولی راهبردی است، تولید کرده اما برای استفاده و بهره‌برداری از محصول خود با چالش‌های بسیاری مواجه است. مبارزه فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری، یک مبارزه با یک ساختار مستحکم شده نفتی است و تفکرات این حوزه، سدهای محکمی در مقابل نوآوری هستند و همه باید برای پیروزی در مقابل چنین ساختاری، با تمام وجو ایستادگی کنیم.

ستاری، قانون جهش تولید دانش بنیان را مترقی است و آینده‌ساز شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق دانست و گفت: اجرای صحیح این قانون، بسیاری از این ساختارهای صلب و نادرست فعلی را دستخوش تحول و بهبود می سازد. برای اجرای این قانون تمام توان خود را به کار بسته ایم و ۰در این میدان مبارزه فرهنگی، ضمن به کار بستن توان خود، نیازمند تعامل و همکاری تمامی دستگاه ها از جمله دیوان محاسبات برای جزم کردن عزم دستگاه ها برای تحول و مجال دادن به ورود نوآوری به دستگاه‌ها هستیم.

در اجرای قانون جهش تولید همراه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم

مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور در ادامه این نشست با تأکید بر این که رویکرد دیوان محاسبات، تسهیل‌گری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است ادامه داد: بند 20 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، نظارت بر حسن اجرای قانون را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، ما نیز در کنار این معاونت از تمام ظرفیت خود برای تحقق این قانون و منویات مقام معظم رهبری استفاده می‌کنیم.

بذرپاش ادامه داد: وظیفه خود می دانیم به ارتقای حکمرانی و تحقق شعار سال، اهتمام بورزیم؛ یکی  از کارهایی که انجام می دهیم بررسی اجرا و وضعیت قوانین در دستگاه های مختلف را بند به بند و ماده به ماده نظارت و بررسی می کنیم.

وی افزود: شعار دیوان، فناورانه و مردم پایه شدن است که خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شد و رصایت مقام معظم رهبری را به دنبال داشت که موجب ایجاد انگیزه مضاعف شد تا اقدامات را با قوت ادامه می دهیم. برخط کردن و هوشمندسازی فرآیند رسیدگی در دستور کار قرار دارد تا اسناد در کوتاه زمان رسیدگی شود.

بذرپاش با بیان این‌که شعار دیوان محاسبات مردم پایه و فناور بودن به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تحقق می‌یابد گفت: در حوزه رسیدگی به دنبال تحول محتوایی با ورود دانش بنیان ها و خلاق‌ها هستیم. دانش بنیان و خلاق شدن فرآیندها را تسریع می کند و با ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان فصل جدیدی در ورود این شرکت‌ها، به عرصه حکمرانی و سیاستگذاری کشور رقم خورده است.

وی افزود: مقدمات ایجاد خانه خلاق و نوآوری بر اساس تفاان نامه همکاری در دیوان محاسبات کشور محقق خواهد شد و ساختار دیوان به عنوان یک نهاد نظارتی، با نقش آفرینی ور مدل اداره کشور با کمک شرکت های خلاق و در راستای هدف اصلی دیوان کا پایداری از بیت المال است بهتر اقدام کند. شرکت های دانش بنیان و خلاق از طریق این خانه خلاق و نوآوری، می توانند ضمن افزایس سرعت و کاهش زمان، هوشمندی را به ودیوان محاسبات وارد کنند و این دیوان را به یک مرجع مشاوره و هدایت گری برای سایر سازمان ها و دستگاه های کشور تبدیل شود.

در ادامه این نشست، تفاهم نامه همکاری در راستای ارتقای کیفیت بخشی به حکمرانی کشور به امضای معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رئیس دیوان محاسبات کشور رسید.

این تفاهم نامه همکاری در راستای حمایت از ایجاد و راه اندازی خانه خلاق و نوآوری دیوان محاسبات، جهت حضور شرکت‌ های دانش بنیان و و خلاق در حوزه نظام حکمرانی،  بستر سازی و تأمین نیازها از طریق بهره گیری از ظرفیت اندیشکده های جامعه دانشگاهی و هیأت های اندیشه ورز، خانه های خلاق و نوآوری در جهت حل چالشها و مسائل پیشرو از طریق بکارگیری فناوری نرم و تنظیم گری به امضا رسید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4 (1 vote)
سیتنا 3
2022-06-21 11:54

افزودن دیدگاه جدید