کد مطلب: 

269683

راهبرد صنعت فولاد برای غلبه بر چالش‌ها و محدودیت‌ها؛ مدیریت صنایع در تبدیل تهدیدها به فرصت‌هایی برای توسعه اقتصاد کشور

اگرچه صنایع زیرساختی و مادر کشور همچون فولاد در سال‌های اخیر با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همچون محدودیت‌های آب و برق و گاز مواجه بوده اند، ولی سرمایه‌گذاری‌های این صنایع در زمینه کاهش وابستگی به آب و پروژه‌های اجرایی در حوزه احداث نیروگاه و همچنین سرمایه‌گذاری زیست محیطی با تکیه بر توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی، باعث شده است که تهدیدها به فرصت تبدیل شود و با افزایش تولید، صنعت فولاد که یکی از موتورهای محرک اقتصادی و زمینه‌ساز توسعه اقتصاد کشور به شمار می‌رود، سهم قابل توجهی را جهت رسیدن به رشد اقتصادی ایفا کند.
فولاد مبارکه

به گزارش خبرنگار سیتنا، کشورهای در حال توسعه و نوظهور صنعتی برای پاسخ به نیازهایی همچون توسعه زیرساخت‌های صنعت که لازمه گذار به مرحله توسعه‌یافتگی است، بیشتر از گذشته در صنعت فولاد سرمایه‌گذاری می‌کنند. در ایران نیز صنعت فولاد به لحاظ وجود منابع معدنی مورد نیاز در کشور، توانمندی نیروی انسانی، رقابتی بودن نسبی قیمت در کشور، حضور بخش خصوصی در عرصه سرمایه‌گذاری، وجود بسترهای اقتصادی و صنعتی لازم و اثربخشی تولید فولاد در رشد اقتصادی کشور، دسترسی به فناوری‌های تولید آهن و فولاد و مصرف محصولات فولادی به عنوان مواد اولیه صنایع مهم، باید مورد توجه قرار بگیرد. 

تکیه بر استراتژی توسعه صنعت فولاد، زمینه‌ساز توسعه اقتصاد ایران است

در چهار دهه گذشته هر جا صحبت از توسعه صنعتی کشور در میان بوده است، سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد به عنوان صنعتی که در ایران مزیت‌های نسبی فراوانی دارد در اولویت قرار گرفته است. صنعت فولاد به دلیل دارا بودن کثرت حلقه‌های ارتباطی پیشین و پسین با دیگر بخش‌های اقتصاد به عنوان صنعتی پیشرو و کلیدی، از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به‌طوری که میزان تولید و مصرف آن نشان‌دهنده پیشرفت کشورها و تحرک دیگر بخش‌های اقتصاد است. به عنوان مثال میزان مصرف سرانه فولاد در کشورهای پیشرفته صنعتی بین ۳۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در نوسان است، در حالی که همین نسبت در کشورهای فقیر و توسعه‌نیافته آفریقایی بین ۲۰ تا ۴۰ کیلوگرم است؛ این شاخص در ایران حدود ۲۰۰ کیلوگرم است. در میان ۲۰ کشور بزرگ تولیدکننده فولاد تنها کشورهای آمریکا، روسیه، مکزیک، آفریقای‌جنوبی و ایران دارای سه عنصر اصلی سنگ آهن، انرژی و آب هستند. بنابراین تولید فولاد در ایران از مزیت بالایی برخوردار است که به همین دلیل وجود استراتژی توسعه فولاد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.  

صنعت فولاد

ابتکار صنعت فولاد کشور برای تبدیل تهدیدها به فرصت

به گزارش سیتنا، با توجه به اینکه صنایع زیرساختی و مادر کشور همچون فولاد در سال‌های اخیر با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همچون محدودیت‌های آب به‌دلیل شرایط اقلیمی، محدودیت‌های برق، محدودیت‌های مربوط به گاز و محدودیت‌های حمل مواد اولیه و حمل محصول مواجه بوده است ولی سرمایه‌گذاری‌های شرکت فولاد مبارکه در حوزه کاهش وابستگی به آب زاینده رود تا جایی پیش رفته است که هم اکنون برداشت این شرکت صنعتی از کل حوضه آب زاینده‌رود به کمتر از 1.5 درصد است و قرار است با پروژه‌های در حال انجام، در آینده نزدیک به حداقل ممکن برسد.

از سوی دیگر با توجه به اعمال محدودیت‌های برق از 15 خردادماه سال جاری به صنایع، فولاد مبارکه در راستای اجرای تفاهم‌نامه‌ای مقرر است که دو واحد گازی و یک واحد بخاری احداث کند که طبق برنامه تدوین‌شده انتظار می‌رود تا اردیبهشت‌ماه سال آینده دو واحد گازی در مدار این شرکت قرار گیرد.

همچنین شرکت فولاد مبارکه در طول سه دهه فعالیت خود گام‌های مهمی را در حفاظت از طبیعت برداشته و بالغ‌بر یک میلیارد دلار در این زمینه هزینه کرده است، لذا تلاش داشته است تا با توجه ویژه به توسعه پایدار و با ایجاد کمترین میزان آلودگی برای محیط‌زیست نسبت به تولید اقدام کند و همچنین استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای به‌روزرسانی وضعیت موجود را در دستور کار قرار داده است تا هر آنچه منجر به آلودگی محیط‌زیست شود از طریق روش‌های مختلف در فولاد مبارکه خنثی گردد و به موادی بی‌خطر و قابل رهاسازی در محیط‌زیست تبدیل شود.

صنعت تولید فولاد یکی از موتورهای محرک اقتصادی کشور است

بهرام شکوری

به گزارش سیتنا، بهرام شکوری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، در یادداشتی تاکید دارد: ایران از سال ۲۰۱۵ برنامه توسعه صنعت فولاد را پیش برده که دو برابر کردن ظرفیت تولید سالانه از ۳۲ میلیون تن به ۵۵ میلیون تن تا‌ سال ۱۴۰۴ را در قالب طرح‌های فولادی هدف گرفته است و تحقق افق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا‌ سال ۱۴۰۴ حتی در سایه تحریم‌ها غیرممکن نخواهد بود.

این فعال اقتصادی اذعان دارد: در برنامه ششم توسعه کشور نیز، صنعت تولید فولاد و محصولات فولادی یکی از موتورهای محرک اقتصادی کشور به شمار می‌آید و سهم قابل توجهی را جهت رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد در انتهای این برنامه ایفا می‌کند. در این راستا و در مسیر تداوم تولید۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، چالش‌هایی وجود دارد که چالش زیرساخت آب از مهمترین موارد است.

مجلس برای تسهیل امور پیش روی صنعت فولاد، آمادگی همیاری دارد

محمدباقر قالیباف

به گزارش سیتنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در حاشیه رویداد بین‌المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در جهت تسهیل امور پیش روی صنعت فولاد، آمادگی همیاری لازم را دارد، اضافه کرد: صنعت فولاد برای رهایی از مشکلات تأمین انرژی مورد نیاز خود باید در تولید برق و گاز سرمایه‌گذاری کند و مجلس شورای اسلامی نیز در حوزه قانونگذاری آماده هرگونه کمک است.

کاهش میزان مصرف آب در فولاد مبارکه، علی‌رغم سه برابر شدن میزان تولید

به گفته محمدکاظم صباغی هرندی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه، در دو سال اخیر مجموعه خدمات فنی و پشتیبانی چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته که تمام این چالش‌ها منشأ بیرونی داشته و به نحوی مربوط به زیرساخت‌های کشور است. محدودیت‌های آب به‌دلیل شرایط اقلیمی، محدودیت‌های برق، محدودیت‌های مربوط به گاز و در نهایت محدودیت‌های مربوط به حمل مواد اولیه و حمل محصول از چالش‌های جدی فولاد مبارکه به شمار می‌رود و حل این چالش‌ها بسیاری از تصمیمات مدیریتی را به خود معطوف کرده است.

وی اذعان داشت: در سال 71 که فولاد مبارکه تولید خود را آغاز کرد، دیماند یا مجوز برداشت آب خام از رودخانه زاینده‌رود برای این شرکت به ازای تولید 2.4 میلیون تن هزار و 260 لیتر بر ثانیه بود. فولاد مبارکه از همان ابتدا هدف خود را کاهش وابستگی به آب خام رودخانه قرار داده و در این راستا پروژه‌های زیادی را انجام داده است. در سال 99 هم‌زمان با افزایش ظرفیت تولید فولاد مبارکه تا 7 میلیون تن، برداشت آب خام فولاد مبارکه به 650 لیتر بر ثانیه رسید.

شرکت فولاد مبارکه

صباغی هرندی تأکید کرد: در سال 1400 برای تولید 7 میلیون تن، 470 لیتر بر ثانیه برداشت آب صورت گرفت. در نتیجه از سال 71 تا سال 1400 تولید 3 برابر شده، ولی برداشت آب تقریبا یک‌سوم شده است. نکته دیگر این است که در سال 1400 برداشت آب از رودخانه حدود 25 درصد کاهش یافته است.

مصرف آب فولاد مبارکه در ازای تولید هر کیلوگرم فولاد به دو لیتر کاهش یافت

وی عنوان داشت: مصرف آب خام به ازای هر تن تولید فولاد در شرکت فولاد مبارکه در حال حاضر 2.1 مترمکعب است. این یعنی در فولاد مبارکه برای تولید هر کیلو فولاد حدود 2 لیتر آب مصرف می‌شود. نکته دیگر این است که برداشت آب فولاد مبارکه از کل حوضه آب زاینده‌رود کمتر از 1.5 درصد است که قرار است با پروژه‌های در حال انجام، در آینده نزدیک به حداقل ممکن برسد.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: فولاد مبارکه در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده و پروژه‌های زیادی را انجام داده یا در حال انجام آن‌هاست، ولی متأسفانه این موضوع در سطح جامعه اطلاع‌رسانی نشده است. به همین دلیل، برخی فولاد مبارکه را متهم اصلی خشکی زاینده‌رود می‌دانند. در راستای آگاهی جامعه در خصوص واقعیات فولاد مبارکه، همه کارکنان این شرکت موظف به روشنگری در خصوص سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های فولاد مبارکه برای کاهش مصرف انرژی این صنعت هستند.

با تحقق «رهنگاشت آب» وابستگی فولاد مبارکه به آب خام زاینده‌رود به صفر می‌رسد

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: همه این پروژه‌ها در راستای تحقق سندی با عنوان «رهنگاشت آب» در حال اجراست و درصورتی‌که این سند اجرایی شود و با انتقال بخشی از آب خلیج‌فارس یا دریای عمان به فلات مرکزی قسمت دیگری از آب موردنیاز فولاد مبارکه تأمین شود، وابستگی فولاد مبارکه به آب خام زاینده‌رود به صفر خواهد رسید.

طرح انتقال آب می‌تواند جوابگوی نیاز به آب معادن و صنایع وابسته به فولاد و مس ‌باشد

سید مصطفی میرسلیم

به گزارش سیتنا، سید مصطفی میرسلیم، بازرس اعزامی کمیسیون اصل ۹۰ از طرح تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس تاکید دارد: این طرح حیاتی ضمن پاسخگویی به نیاز آبی صنایع و معادن و آزادسازی آب بخش صنعت می‌تواند به طور غیرمستقیم نیاز آب شرب شهرهای صنعتی را نیز مرتفع نماید، همچنین این طرح می‌تواند جوابگوی نیاز به آب معادن و صنایع وابسته به فولاد و مس نیز ‌باشد.

این نماینده‌ مردم مجلس شورای اسلامی در دوره‌ی یازدهم اجرای این طرح را مبتنی بر دستاوردهای نوین بشری در زمینه‌ نمک‌زدایی از آب دریا دانست و افزود: این طرح با اتکا به نیروی انسانی جوان و با تجربه می‌تواند نوید بخش آینده‌‌ای درخشان برای هم‌وطنان عزیز و پیشرفتی عادلانه در خور شأن جمهوری اسلامی باشد.

اقدامات شرکت فولاد مبارکه منجر به کاهش برداشت آب از زاینده رود شده است

معاون سابق مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: اقداماتی که طی این سال‌های توسط شرکت فولاد مبارکه انجام شده است، در مجموع منجر به کاهش برداشت آب از زاینده رود شده است.

مهندس محمدرضا محمدخانی، معاون سابق مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در ارزیابی اقدامات شرکت فولاد مبارکه به منظور کاهش وابستگی به آب زاینده رود، گفت: اقداماتی که طی این سال‌های توسط شرکت فولاد مبارکه انجام شده است، در مجموع منجر به کاهش برداشت آب از زاینده رود شده است، ولی بخشی را با استفاده از پسآب های شهرهای اطراف جایگزین کردند که البته این بخش هم که به عبارتی grey water است و در حقیقت از ظرفیت های مهم مصرف در سایر بخش ها و ‌با تصفیه خوب حتی مصرف شرب و بهداشت است و آبی است که اولویت مصرفش در بخش های خانگی و محیط زیست و سپس کشاورزی و در آخر صنعت است.

محمد رضا محمدخانی

مدیر پیشین دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی،  ادامه داد: روش دیگر برای کاهش برداشت آب از زاینده رود ، استفاده از آب های سطحی (بیشتر نزولات آسمانی) است که این هم اگر مدیریت شود می‌تواند در تقویت سفره های زیرزمینی و جریان جاری رودخانه و کمک به محیط زیست از جمله باتلاق گاوخونی مصرف شود؛ علی ایحال بهتر از برداشت آب از زاینده رود است.

معاون سابق مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: انتقال آب از خلیج همیشه فارس هم باید بتواند علاوه بر توجیه زیست محیطی ، توجیه اقتصادی داشته باشد.

کاهش وابستگی فولاد مبارکه به شبکه برق تا سال آینده

در همین حال، صباغی هرندی می‌گوید: اخیرا فولاد مبارکه همچون بسیاری از صنایع دیگر، مکلف به تأمین برق موردنیاز خود شده و در مهرماه سال گذشته بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت صمت و وزارت نیرو منعقد شد، مقرر گردید نزدیک به 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید برای تأمین برق موردنیاز صنایع احداث شود که از این مقدار، مسئولیت احداث نیروگاه برای تأمین حدود هزار و 500 مگاوات به فولاد مبارکه سپرده شد.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: فولاد مبارکه در کمترین زمان ممکن پیمانکار احداث نیروگاه را مشخص کرده و قرار است 2 واحد گازی و یک واحد بخاری احداث کند. در این راستا طبق برنامه تدوین‌شده توسط معاونت‌های توسعه و خرید شرکت، امیدواریم بتوانیم تا اردیبهشت‌ماه سال آینده 2 واحد گازی در مدار قرار گیرند.

وی متذکر شد: با راه‌اندازی این 2 واحد گازی تا سال آینده، وابستگی فولاد مبارکه به شبکه برق، به میزان 500 مگاوات کاهش می‌یابد. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه تراز منفی موجود در استان اصفهان در این زمینه به‌وسیله فولاد مبارکه جبران خواهد شد.

تولید برق توسط صنایع بزرگ در قالب الزامی از سمت دولت اعلام شده است

علی جدی

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: تولید برق توسط صنایع بزرگ در قالب الزامی از سمت دولت اعلام شده است و از طرف دیگر کمیسیون بودجه نیز پیش بینی کرده بود که این صنایع  باید برق مورد نیاز خود را مطابق با تعهدی که در گذشته داشتنه اند، تامین کنند و در غیر این صورت این صنایع با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

دکتر علی جدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اعمال محدودیت برق از 15 خرداد سال جاری به صنایع  از جمله صنایع فولادی، گفت: صنایع بزرگ، تولید برق را که جز الزامات آنها بوده است به روش قابل قبولی رعایت نکرده اند و این عدم پیگیری صنایع مربوط به دورانی است که قطعی برق شدت نگرفته بود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اکنون قضیه قطعی برق جدی شده  و تولید برق توسط صنایع بزرگ در قالب الزامی از سمت دولت اعلام شده است و از طرف دیگر کمیسیون بودجه نیز پیش بینی کرده بود که این صنایع  باید برق مورد نیاز خود را مطابق با تعهدی که در گذشته داشتنه اند، تامین کنند و در غیر این صورت این صنایع با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

وی، توضیح داد: ما به وزارت نیرو اعلام کرده ایم که قطعی برق صنایع باید متوازن بین تمام صنایع توزیع شود و زمانی اعمال شود که خود صنایع نیز رضایت داشته باشند؛ به طور مثال در زمان تعمیرات و ...

ایجاد نیروگاه توسط شرکت فولاد مبارکه گام مثبتی در جهت تقویت شبکه برق کشور است

نیروگاه

معاون سابق مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: ایجاد نیروگاه توسط شرکت فولاد مبارکه گام مثبتی در جهت تقویت شبکه برق کشور است و به جریان روان و بدون نوسان تولید کارخانه نیز کمک می‌کند.

مهندس محمدرضا محمدخانی، معاون سابق مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اقدامات شرکت فولاد مبارکه به منظور راه اندازی نیروگاه و کاهش مصرف برق، گفت: ایجاد نیروگاه گام مثبتی، هم در جهت تقویت شبکه برق کشور است و‌هم به جریان روان و بدون نوسان تولید کارخانه کمک می‌کند.

مدیر پیشین دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس در عین حال معتقد است: صرف ایجاد نیروگاه گازی بهره وری بهینه از گاز مصرفی نیروگاه را نخواهد داشت و باید بخش بخار نیروگاه (در حقیقت ایجاد سیکل ترکیبی) هم اجرا شود ‌‌و از گرمای خروجی و خنک سازی بخار، بهره برداری از سیستم های CHP و حتی CCHP هم را مدنظر قرار دهند، راندمان بیش از 80 درصد حاصل می‌شود.

نقش حیاتی معیارهای محیط زیستی در صنایع فولاد

زیست محیطی

به گزارش سیتنا، محمود دهقان نیری، استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و شاداب شاپوری از دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در مقاله‌ای تاکید دارند: امروزه نقش حیاتی معیارهای محیط زیستی در کنار تلاش سازمان‌ها به منظور استفاده‌ مؤثر و کارا از منابع و همچنین مسائل اجتماعی، منجر به توجه ویژه به توسعه پایدار شده است. از طرفی شدت و ضرورت رعایت مسائل محیط زیستی در صنایع فولاد (که در ایران چند دهه قدمت دارد) همواره مورد تأکید قرار گرفته است. از این رو کوشش شده است تا به خوشه‌بندی عناصر زیربنایی پایداری زنجیره تأمین فولاد پرداخته شود.

حسین مدرسی‌فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: از ابتدای راه‌اندازی فولاد مبارکه تاکنون، سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای به‌کارگیری فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست نظیر استفاده از روش احیا مستقیم برای تولید آهن اسفنجی در این شرکت در نظر گرفته شده است. استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی برای تولید فولاد کمترین میزان آلودگی برای محیط‌زیست را در پی دارد.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه درصدد کاهش تولید کربن است، افزود: این شرکت از هر فناوری لازم برای کاهش مصرف انرژی استفاده می‌کند. اخیرا با همکاری کنسرسیوم محیط‌زیست استان اصفهان، درصدد اندازه‌گیری آلودگی محیط‌زیست منطقه مبارکه و اصفهان هستیم تا نقش صنایع به‌ویژه فولاد مبارکه در آلودگی منطقه مشخص شود. در همین راستا با اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی همین میزان آلایندگی نیز حذف خواهد شد.

خنثی‌سازی آلودگی‌ها از طریق به‌کارگیری فناوری‌های جدید

در همین حال، مدرسی‌فر با بیان اینکه حفاظت از محیط‌زیست اقدامی پایان‌ناپذیر است، تصریح کرد: فولاد مبارکه به‌صورت مداوم در حال رصد فناوری‌های جدید و مؤثر برای کاهش آلودگی آب، هوا و خاک است و از آن‌ها بهره می‌گیرد. در همین زمینه، برای به حداقل رساندن گردوغبار ناشی از فعالیت‌های فولادسازی، طرح جدیدی را به کمک مشاوران خبره و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای به‌روزرسانی وضعیت موجود در دستور کار قرار داده است؛ بنابراین هر آنچه منجر به آلودگی محیط‌زیست شود از طریق روش‌های مختلف در فولاد مبارکه خنثی می‌گردد و به موادی بی‌خطر و قابل رهاسازی در محیط‌زیست تبدیل می‌شود.

استفاده از روش‌های هیبریدی برای جلوگیری از هدررفت آب

صنعت فولاد

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: میزان برداشت فولاد مبارکه از آب زاینده‌رود، کمتر از یک درصد (حدود 0.7 درصد) میزان آب کل این رودخانه است؛ در حقیقت فولاد مبارکه آب موردنیاز خود برای تولید را به‌وسیله تصفیه پساب شهرهای اطراف خود و بازچرخانی آن تا 8 بار تأمین می‌کند. به بیان دیگر، این شرکت قطره‌ای آب هدر نمی‌دهد.

حفظ محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین معیارهای توسعه پایدار است

مدرسی‌فر با اشاره به اقدام زیست‌محیطی فولاد مبارکه در ایجاد فضای سبز از طریق کاشت گونه‌های کم‌آب‌بر در این شرکت بیان کرد: وسعت این فضای سبز بیشتر از حداقل میزان استاندارد تعریف‌شده بین‌المللی است و فولاد مبارکه برای آبیاری این فضای سبز از پساب تصفیه‌شده شهرهای اطراف خود استفاده می‌کند.

وی با اشاره به حرکت فولاد مبارکه به سمت صنعت سبز و هوشمند عنوان داشت: فلسفه وجودی این شرکت، «شهروند-شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده بهتر است» که برای تحقق این امر به توسعه پایدار نیاز است و یکی از مهم‌ترین معیارهای توسعه پایدار نیز حفظ محیط‌زیست به شمار می‌آید.

 شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای فاز دوم سیستم پایش لحظه‌ای سنجش کیفیت هوا

مدرسی‌فر با اشاره به اجرای پروژه احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 540 مگاواتی توسط فولاد مبارکه یادآور شد: فولاد مبارکه در راستای حفظ محیط‌زیست احداث نیروگاه جدیدی با ظرفیت هزار مگاوات از طریق به‌کارگیری فناوری‌های جدید و بدون نیاز به مصرف آب را در دستور کار خود قرار داده که فاز نخست آن در سال آینده وارد مدار خواهد شد.

وی با اشاره به بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در راستای اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی در فولاد مبارکه اظهار داشت: فولاد مبارکه در تلاش است تا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، فاز دوم سیستم پایش لحظه‌ای سنجش کیفیت هوا را برای حفظ محیط‌زیست راه‌اندازی کند.

یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه محیط‌زیست در مسیر توسعه پایدار

فولاد مبارکه

وضعیت اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که نهادهای متولی، امکان سرمایه‌گذاری در حوزه محیط‌زیست را ندارند و این مسئله، لزوم توجه، تمرکز، اختصاص بودجه و سیاست‌گذاری شرکت‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی را که در مسئولیت‌های اجتماعی فعالیت دارند دوچندان می‌کند.

توسعه و رشد اقتصادی، زمینه تکامل و پویایی جامعه است و طبیعی است توسعه، بدون توجه به محیط‌زیست، بی‌معناست. ما تنها یک زمین‌داریم و باید تلاش کنیم که مقصود هر فعالیت اقتصادی، توسعه پایدار جامعه باشد، توسعه‌ای که زندگی انسان‌های کنونی را دچار مخاطره نکند و توانایی نسل‌های آینده در تأمین نیازهای خود را به خطر نیندازد.

شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت صنعتی بزرگ، در طول سه دهه فعالیت خود، در کنار توسعه صنعتی و اقتصادی، توجه به محیط‌زیست و حراست از آب، خاک و هوا را در صدر کلیه اقدامات خود قرار داده، گام‌های مهمی را در حفاظت از طبیعت برداشته و بالغ‌بر یک میلیارد دلار در این زمینه هزینه کرده است.

دولت مشوق‌هایی برای صنایع سرمایه‌گذار در فناوری‌های سازگار با محیط زیست در نظر گرفته است

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: استفاده از فناوری در صنایع در جهت کاهش مصرف برق و آب که در مسیر توسعه پایدار باشد، هم به نفع خود صنایع و هم به نفع دولت است.

دکتر علی جدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون سرمایه گذاری صنایع بزرگ و مادر کشور در زمینه فناوری های سازگار با محیط زیست از جمله صنایع فولادی که در دست اقدام است، بیان کرد:  استفاده از فناوری در جهت کاهش مصرف برق و آب، هم به نفع خود صنایع و هم به نفع دولت است و دولت نیز مشوق هایی برای این دسته از صنایع تعریف کرده است.

انتهای پیام

گزارش از مونا ارشادی فر، فرزانه احمدی منش و زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-06-20 11:33

افزودن دیدگاه جدید