کد مطلب: 

269190

آمادگی صندوق نوآوری برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در روسیه

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در روسیه، آماده حمایت‌های مختلف از حمایت‌های مالی گرفته تا خدمات فنی است.
دکتر مرضیه شاوردی

به گزارش سیتنا، هشتم خرداد ماه سال 1401، سی‌ودومین رویداد «یک‌شنبه‌های صادراتی» در محل صندوق نوآوری برگزار شد.

در این نشست صندوق نوآوری میزبان یک هیات تجاری و فناوری از روسیه  بود. در حاشیه این نشست دکتر مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با رودیونوف دمیتری آدریویچ، معاون نخست وزیر جمهوری کارلیا در امور اقتصادی که یکی از جمهوری‌های روسیه با نزدیک به 700 هزار جمعیت است، به گفت‌وگو پرداختند.

دمیتری آدریویچ در این جلسه از حضور در صندوق نوآوری و شکوفایی ایران و آشنایی با زیست‌بوم نوآوری کشورمان خشنودی خود را ابراز کرد.

او بر این نکته تاکید داشت که با وجود تحریم‌های سنگین علیه روسیه پس از جنگ اوکراین، توسعه همکاری‌های تجاری با ایران می‌تواند راهگشا باشد.

طرف روسی همچنین از ظرفیت‌های بازار روسیه برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی سخن گفت و بر توسعه روابط اقتصادی تاکید کرد.

معاون نخست وزیر جمهوری کارلیا در امور اقتصادی همچنین گفت: از صندوق نوآوری و شکوفایی تشکر می‌کنیم که زمینه آشنایی ما با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و مذاکره با آنها را برای ما فراهم کرد.

دمیتری آدریویچ پس از این به نیازمندی‌های فناورانه روسیه اشاره کرد و گفت: ما آماده توسعه همکاری‌ها به خصوص در حوزه حمل و نقل و شیلات و به طور ویژه خوراک ماهی هستیم.

او همچنین ابعاد و ظرفیت‌های بالقوه بازار روسیه را شرح داد و از این نکته یاد کرد که روسیه می‌تواند برخی از فرمولاسیون‌های تولید خوراک ماهی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی قرار دهد.

معاون نخست وزیر جمهوری کارلیا تاکید کرد که بازار محصول تولیدشده از این فرمولاسیون تضمین‌ شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان ایران نیز می‌توانند آن را در اختیار داشته باشند.

آدریویچ همچنین گفت که روسیه از همکاری‌های صندوق نوآوری و شکوفایی ایران با پارک‌های علم و فناوری روسیه برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در این پارک‌ها استقبال می‌کند.

پیشنهاد صندوق نوآوی به طرف روسی برای سرمایه‌گذاری‌ مشترک یا راه‌اندازی خط تولید در روسیه

دکتر مرضیه شاوردی نیزدرباره زیست‌بوم نوآوری در ایران به طرف روسی توضیحاتی ارائه کرد. مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی از این گفت که در ایران اکنون بیش از شش هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف، از فناوری اطلاعات گرفته تا ماشین‌آلات کشاورزی در حال فعالیت هستند و در برخی زمینه‌ها و در بعضی بازارهای دنیا توانسته‌اند، رقبای آمریکایی و اروپایی را پس بزنند.

او همچنین یادآور شد که در اوج دوران کرونا که ایران دچار تحریمی همه‌جانبه حتی در تهیه اقلام دارویی بود، شرکت‌های دانش بنیان ایرانی توانستند اقلام ضروری برای گذار از کرونا را به تولید انبوه برسانند و نقش بسزایی در ایران برای رفع بحران کرونا داشتند.

شاوردی همچنین اعلام کرد که اکنون 51 پارک علم و فناوری در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که برخی شرکت‌های دانش‌‎بنیان با استقرار در این پارک‌ها در حال فعالیت هستند. او این نکته را نیز اضافه کرد که در ایران از سطوح بالای تصمیم‌گیری تا نهادهای زیرمجموعه در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان گام برمی‌دارند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین اعلام کرد که این صندوق برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در روسیه، آماده حمایت‌های مختلف از حمایت‌های مالی گرفته تا خدمات فنی است.

شاوردی همچنین درباره پیشنهاد طرف روسی مبنی بر دراختیار قرار دادن فرمولاسیون‌های تولید خوراک ماهی به شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، نیز گفت: اگر نیاز بر انجام تحقیق و توسعه بر این محصول باشد و شرکتی قصد این کار را داشته باشد تا محصول پیشرفته‌تری ارائه کند، صندق نوآوری حمایت‌های لازم را در این زمینه جامه عمل می‌پوشاند.

او از این نکته نیز یاد کرد همکاری‌ها می‌تواند در قالب سرمایه‌گذاری‌های مشترک یا راه‌اندازی خط تولید مشترک صورت گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-05-30 15:25

افزودن دیدگاه جدید