کد مطلب: 

269155

نماینده مجلس: دوگانگی در تصمیم گیری، یکی از عوامل اصلی بروز حادثه‌ی متروپل آبادان است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: یکی از عوامل اصلی بروز حادثه‌ی متروپل آبادان، دوگانگی در تصمیم گیری است؛ به این شکل که قوانین منطقه آزاد با قوانین سرزمین اصلی متفاوت است و این خلاء باعث سوءاستفاده برخی افراد از این دوگانگی می‌شود.
نماینده مجلس: دوگانگی در تصمیم گیری، یکی از عوامل اصلی بروز حادثه‌ی متروپل آبادان است

مهندس مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون حاثه متروپل آبادان، گفت: در ابتدا به مردم شریف استان خوزستان و شهرستان آبادان برای این مصیبت سنگین تسلیت می‌گویم. ما زمانی که بحرانی رخ می‌دهد به آن می‌پردازیم و پس از گذر از آن بحران، آن را فراموش می‌کنیم، به عنوان مثال شش سال از حادثه پلاسکو گذشته است و باز هم امسال شاهد اتفاق مشابهی بودیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما نقشه راه نداریم که پس بروز اتفاق، مدیریت بحران و سایر نهادهای مرتبط کار خود را به نحو مطلوبی انجام دهند که البته در این جا ذکر این نکته ضروری است که در حادثه متروپل، بالاترین سطح افراد در تصمیم گیری و اجرا در محل حادثه حضور دارند، وزیر کشور، معاون اول و معاون اقتصادی رییس جمهور، نیروهای امدادی هلال احمر و انتظامی، سپاه و....در بالاترین سطح در منطقه حضور دارند و این موضوع یکی از پیشرفت های ما نسبت به گذشته است.

وی، توضیح داد: ما در وهله اول باید آسیب شناسی کنیم و در چند بخش موضوعات اینچنینی را بررسی کنیم که مجددا چنین حادثه‌هایی رخ ندهد، نه اینکه به فراموشی سپرده شود، در همین راستا مجلس نیز از طریق کمیسیون عمران با حضور در آبادان در حال بررسی حادثه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تشریح کرد: در حاثه متروپل باید دید که قصور از چه نهادها و اشخاصی صورت گرفته است، در بخش‌های نظام فنی مهندسی، مقررات ملی، طراحی و نظارت، مدیریت تعارض منافع و عدم رعایت تذکرات نظام مهندسی نسبت به این پروژه (با نام سرمایه گذاری و یا حمایت از بخش خصوصی) قانون فعلی رعایت نشده است و از طرف دیگر در سایر بخش ها قوانین فعلی باید اصلاح و به روزرسانی شود و قوانین نظام مهندسی نیز باید از دوگانگی فاصله گیرد، زیرا ما دو بخش در نظام فنی مهندسی داریم که یک بخش مرتبط با پروژه های دولتی و دیگری مرتبط با پروژه های بخش خصوصی است.

یوسفی در ادامه‌ی گفت‌وگو با سیتنا، تاکید کرد: علت دیگر این حادثه دوگانگی در تصمیم گیری است به این شکل که قوانین منطقه آزاد با قوانین اصلی سرزمین متفاوت است و این خلاء باعث سوءاستفاده برخی افراد از این دوگانگی می‌شود.

وی، تشریح کرد: با وجود دوگانگی‌های ذکر شده ما شاهد هستیم، زمانی که یک پروژه آغاز به کار می‌کند، از روز اول برای ابتداییات موضوع پروانه اقدام نمی‌کنند و از فرایند نظارت منطقه آزاد و خلاء قانونی که وجود دارد، استفاده می‌کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، در پایان اشاره کرد: هزینه تصمیم گیری‌هایی که برای مردم هزینه های سنگینی دارد، برای برخی مدیران کم است، علی رغم اینکه در کشور مدیران خوب و توانمندی داریم اما باز مدیری به دلیل تصمیم مقطعی، عدم سواد کافی و تضاد منافع  تصمیمی می‌گیرد که موجب آسیب به مردم می شود.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2022-05-29 14:48

افزودن دیدگاه جدید