کد مطلب: 

269055

عقب راندن شرکت‌های اروپایی و آمریکایی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای بین‌المللی

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تصور غلطی رایج شده که شرکت دانش‌بنیان یعنی شرکت کوچکی که تازه از دانشگاه درآمده اما واقعیت این است که این شرکت‌ها با حجم فعالیت و سرمایه‌های مختلف مشغول کارهای متنوعی هستند و برخی از آن‌ها توانسته‌اند در برخی بازارهای بین‌المللی، شرکت‌های اروپایی و آمریکایی را نیز عقب برانند.
دکتر سیاوش ملکی‌فر

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر طی سخنانی در افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران ‌هلث که در حوزه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی برگزار می‌شود به شرح خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه پرداخت.

وی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی نهادی است که وظیفه‌ تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را به عهده دارد و در این سال‌ها حمایت‌های متنوعی از این شرکت‌ها از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی به عمل آورده است.

کمتر حوزه‌ای مثل حوزه سلامت را می‌توان پیدا کرد که در اقتدار ملی نقش داشته باشد

ملکی‌فر افزود: کمتر حوزه‌ای مثل حوزه سلامت را می‌توان پیدا کرد که هم در اقتدار ملی نقش داشته باشد، هم نیازهای مهم مردم را رفع کند و هم بازارهای بسیار خوبی برای صادرات داشته باشد. شرکت‌های فعال در حوزه سلامت و پزشکی از بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صادرات هستند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: در طول چند سال گذشته صندوق نوآوری بیش از 60 نوع خدمت در چهار حوزه تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده است. در تمام کشور 6 هزار و 741 شرکت دانش بنیان داریم که 669 شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی فعال هستند.

وی ادامه داد: صندوق نوآوری در سه سال گذشته به صورت‌های مختلف و با ابزارهای متفاوت تا بیش از  23 هزار میلیارد تومان از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت و به آن‌ها کمک کرده که از این میزان نزدیک به 2300 میلیارد تومان صرف اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه تجهیزات پزشکی و همچنین دارو شده است. این نشان می‌دهد که 10 درصد حمایت‌های صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت بوده است. جمعیت این شرکت‌ها  نسبت به کل شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در حدود 10 درصد است که با میزان تسهیلات و خدمات ارائه شده نیز تناسب دارد.

ملکی‌فر از سوی دیگر اظهار کرد: ما سعی کردیم پا به پای شرکت‌های دانش‌بنیان پیش بیایم، کنارشان باشیم و به آن‌ها کمک کنیم. همکاران ما از همان آغاز نوروز سال 99 در محل صندوق نوآوری حضور داشتند تا ساز و کاری برای حمایت از 70 شرکت دانش‌بنیان پیدا کنند که می‌توانستند تجهیزات مورد نیاز مثل ماسک، اکسیژن‌ساز، ضد عفونی‌کننده و ... را در بحبوبه کرونا تولید کنند. فقط در همان زمان بیش از 350 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان اعطا کردیم و با کمک این شرکت‌ها، کشور توانست از بحرانی به سهمگینی بحران کرونا عبور کند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه بیان کرد: نقدینگی در شرکت‌های دانش‌بنیان به خصوص شرکت‌های حوزه سلامت مسئله‌ای جدی است. تلاش ما این است که با ابزارهای مختلف به آن‌ها کمک کنیم. ما تاکنون توانسته‌ایم از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای توسعه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم. اکنون دو شرکت دانش‌بنیان به صورت آزمایشی در بازار بورس، اوراق نوآوری منتشر می‌کنند.

وی افزود: شاید تا پنج سال پیش شرکت‌های دانش‌بنیان گمان نمی‌کردند که بتوانند اوراق منتشر کنند، اما امروز این کار در شرف انجام است و یکی از شرکت‌هایی هم که اقدام به انتشار اوراق کرده در حوزه تولید دارو فعال است.

ملکی‌فر همچنین گفت که تصور غلطی رایج شده که شرکت دانش‌بنیان یعنی شرکت کوچکی که تازه از دانشگاه درآمده اما واقعیت این است که شرکت‌های دانش‌بنیان با حجم فعالیت و سرمایه‌های مختلف مشغول کارهای بسیار متنوعی هستند و برخی از آن‌ها توانسته‌اند در برخی بازارهای بین‌المللی، شرکت‌های اروپایی و آمریکایی را نیز عقب برانند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه از خدمات توانمندسازی این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت و افزود:  ما به توسعه بازارهای شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کنیم و چه در نمایشگاه‌های داخل و چه خارج، از حضور آن‌ها به شکل‌های گوناگون حمایت به عمل می‌آوریم.

صندوق نوآوری هم‌اکنون 15 استاندارد صادراتی را حمایت می‌کند

وی همچنین با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی هم‌اکنون 15 استاندارد صادراتی را حمایت می‌کند، گفت: از این تعداد پنج استاندارد در حوزه سلامت است. در این نمایشگاه نیز افتخار داریم که 15 شرکت دانش بنیان در یک پاویون کنار هم قرار گرفته‌اند و امیدواریم بتوانند محصولات خود را به مشتریان با موفقیت هرچه بیشتر عرضه کنند.

ملکی‌فر در پایان خبر داد که بر اساس اقدامات صندوق نوآوری که یکی از آن‌ها اعزام یا پذیرش هیات تجاری از کشورهای مختلف برای توسعه بازارهای صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان است، در این نمایشگاه نیز دست کم یک هیات تجاری از افغانستان برای بازدید از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به این نمایشگاه می‌آیند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-05-25 11:05

افزودن دیدگاه جدید