کد مطلب: 

268962

ستاری: شرکت‌های دانش‌بنیان به هوشمندی و چابکی دستگاه قضا سرعت می‌بخشند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گفت: توسعه ارائه خدمات حقوقی و قضایی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق که در این حوزه فعالیت می‌کنند، هوشمندی و چابکی دستگاه قضا را به ارمغان آورده است.
سورنا ستاری

به گزارش سیتنا، پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی، میزبان نمایشگاه دستاوردهای نوآورانه و خلاقانه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در این حوزه شد. در حاشیه این نمایشگاه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری یک تفاهم‌نامه همکاری امضا شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمد صاحبکار خراسانی معاون راهبردی قوه قضائیه و محمد کاظمی فرد معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات، از نخستین نمایشگاه دستاوردهای حوزه فناوری‌های حقوقی و قضایی که با حضور بیش از ۳۰ شرکت‌دانش‌بنیان و خلاق در پردیس نوآوری‌های‌ حقوقی و قضایی برگزار شد، بازدید کردند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بازدید از این نمایشگاه، با بیان این‌که اقداماتی تحول‌آفرین در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه با تلاش‌های مسئولان و به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق صورت گرفته است، ادامه داد: توسعه ارائه خدمات حقوقی و قضایی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق  که در این حوزه فعالیت می‌کنند، هوشمندی و چابکی دستگاه قضا را به ارمغان آورده است.

ستاری ادامه داد: این نمایشگاه، نمونه کوچکی از دستاوردهایی است که در حوزه فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به دست آمده است و موجب می‌شود ضمن کاهش دغدغه‌های مردم، بسیاری از رویه‌های زمان‌بر در حوزه دادرسی و فرآیندهای قضایی، ضمن هوشمندی، سرعت و دقت قابل توجهی پیدا کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به نشست هفته گذشته با رئیس قوه قضاییه در خصوص نقش آفرین شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت: این نمایشگاه، پیرو آن نشست و با تدبیر ریاست محترم قوه قضاییه برگزار شده است و امیدوارم با توسعه فناوری‌های قضایی، خدمات بهتری به مردم ارائه شود.

ستاری با بیان این‌که بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق از زیست‌بوم نوآوری که توسط معاونت علمی و فناوری، در سال‌های اخیر شکل گرفته است برآمده‌اند، ادامه داد: با توجه به این‌که امسال نیز به طور اخص از سوی رهبر فرزانه انقلاب به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید شده است، این حمایت‌ها با شتاب و جدیت بیش‌تری ادامه خواهد یافت.

شرکت‌های دانش‌بنیان به هوشمندی فرآیندهای قضایی کمک می‌کنند

محمد صاحبکار خراسانی معاون راهبردی قوه قضاییه نیز، اجرائی سازی سند تحول قضایی را یکی از مهم‌ترین اقدامات این قوه دانست و گفت: در سند تحول قضایی، چند محور اصلی مد نظر قرار گرفته است که هوشمندسازی قوه قضاییه، یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. بر اساس این سند، در راستای هوشمندسازی حکمرانی قضایی، باید از روش‌های هوشمند استفاده شود تا پرونده قضایی تشکیل نشود. یعنی در رفتارها و تعاملات مختلف، سازوکارها به نحوی تعریف شود که تعارضی صورت نگرفته و پرونده ای تشکیل نشود. در صورتی که پرونده ای شکل گرفت، با روش‌های هوشمندانه، دقت و سرعت بالا، به آن رسیدگی شود.

وی افزود: قوه قضاییه، با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، این نحوه خدمت‌رسانی را ارتقا می‌دهد و این نمایشگاه، نمونه‌ای از توانمندی موجود این شرکت‌ها به شمار می‌رود و باید این شرکت‌ها به کمک دستگاه قضا بیایند تا امور قضایی و حقوقی، با روش‌های هوشمند، سرعتی بالاتر و دقت بهتر سامان دهی شود.

توسعه خدمات برخط و هوشمند قوه قضاییه با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

محمد کاظمی فرد معاون و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات، این نمایشگاه را ماحصل تعامل و همکاری معاونت علمی و فناوری و قوه قضاییه دانست و گفت: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مسیر هوشمندسازی این قوه، از سال 1399، اقدامات مختلفی را در دستور کار قرار داده است که دو محصول دانش‌بنیان نتیجه این تلاش‌ها دبا موضوعات احراز هویت برخط و دادرسی برخط که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان وخلاق توسعه یافته، در نمایشگاه حاضر به نمایش درآمده است.

وی با اشاره به توسعه پنجره واحد قوه قضاییه گفت: تعداد خدمات این پنجره واحد به 20 خدمات رسیده است. با کمک این پنجره واحد مردم به خدماتی که مورد نیازشان هست، به صورت یکپارچه دسترسی پیدا می‌کنند. این خدمات با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان وخلاق افزایش یافته است. دریافت ثنا و احراز هویت برخط برای ایرانیان داخل و خارج از کشور با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ممکن شد.

تفاهم نامه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه امضا شد.

هدف این تفاهم نامه، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور و برای گسترش استفاده از فناوری های نوین در زیست بوم قضایی کشور و در جهت نیل به اهداف سند تحول دستگاه قضایی است.

این تفاهم نامه همچنین به منظور کمک به اجرای سیاست های کلان کشور برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و با توجه به ضرورت ایجاد زیست بوم نوآوری، فناوری و پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، افزایش سهم تولید و خدمات دانش بنیان و همچنین هم افزایی و تعامل در جهت توانمندسازی، ارتقای بهره وری اقتصادی، کارآفرینی و بهره مندی از ظرفیت های علمی و فناوری کشور برای رفع نیاز های قوه قضائیه به امضای حمید ذوالفقاری رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمد کاظمی فرد رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه امضا شد. 

این پردیس کار خود را با 40 شرکت دانش‌بنیان و خلاق آغاز کرده است تا ضمن تامین نیاز قوه قضاییه به هوشمندسازی و چابک سازی، زمینه را برای تجاری‌سازی محصولات و خدمات این کسب و کارها فراهم کند.

در این نمایشگاه یک روزه، بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق، محصولات ایران‌ساخت و خدمات خود در حوزه‌های حقوقی و قضایی را ارائه کردند تا ضمن کمک به هوشمندی این حوزه،  زمینه برای کاهش چالش‌ها و نیازهای جامعه فراهم شود.

در این رویداد، محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه احراز هویت آنلاین، امضای دیجیتال، پلتفرم ارائه خدمات حقوقی، پلتفرم ارتباط وکیل و موکل، ساماندهی به پرونده‌ها و دعاوی، دادگاه آنلاین و دادگاه یار، ژئواینفورماتیک قضائی و... در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

محصولات ارائه شده در حوزه‌های فرآیندسازی‌های قوه قضائیه، احراز هویت، کاداست و چالش‌های پزشکی قانونی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2022-05-22 09:10

افزودن دیدگاه جدید