کد مطلب: 

268642

توسعه همکاری‌های صندوق نوآوری و بانک تجارت در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

مدیرعامل بانک تجارت گفت: کمک به خریداران محصولات شرکت‌های دانش بنیان در کنار پشتیبانی از فرایند توسعه این شرکت‌ها اثری فزاینده در تولید محصولات ایرانی دارد و بانک تجارت در تلاش است در حوزه‌هایی همچون اعطای تسهیلات، صدور ضمانتنامه، گشایش اعتبارات اسنادی و انتشار اوراق تعامل با صندوق نوآوری را توسعه دهد.
صندوق نوآوری و شکوفایی

به گزارش سیتنا، صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک تجارت بعدازظهر دوشنبه 19 اردیبهشت ماه سال جاری در مراسمی و با امضای الحاقیه تفاهم‌نامه سال ۹۸ خود، حمایت مشترک از شرکت‌های دانش بنیان را به مدت سه سال دیگر تمدید کردند. 

در این نشست که دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و دکتر هادی اخلاقی فیض آثار، مدیرعامل بانک تجارت حضور داشتند، دکتر وحدت به اقداماتی که صندوق نوآوری در حوزه مبادلات بانکی انجام داده اشاره کرد و گفت: ما با بانک کارآفرین همکاری‌های بسیار خوبی داشتیم که منجر به رضایت طرفین و پیشروی تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان شد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در طرح جهش تولید دانش بنیان، نمایندگان مجلس پیشنهاد ایجاد بانک اختصاصی حوزه دانش‌بنیان را ارائه کردند اما ما با آن مخالف بودیم چرا که بانک‌هایی هستند که قابلیت فعالیت در روند توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را دارند و می‌توانند در این حوزه تخصصی کار کنند چرا که هم نهاد این بانک‌ها شکل گرفته و هم تجربه کاری بالایی دارند و با همکاری‌‎ها و تبادل اطلاعات، این بانک‌ها می‌توانند همان نقشی را ایفا کنند که یک بانک نوپای تخصصی در حوزه دانش‌بنیان ایفا می‌کند.

صندوق نوآوری شکل‌دهنده نظام تامین مالی نوآوری در کشور

وحدت در ادامه با تاکید بر اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی شکل‌دهنده نظام تامین مالی نوآوری در کشور است، به تشریح روند فعالیت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری در اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک‌تر پرداخت و گفت: صندوق نوآوری با تقویت صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی و تبادلات با بانک‌هایی نظیر بانک قرض‌الحسنه مهر توانسته نیازهای خرد بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌ها را فراهم آورد.

وی بیان کرد که هدف صندوق نوآوری تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان برای رایزنی مستقیم آن‌ها با بانک است. «ما می‌خواهیم این هدف را توسعه دهیم چرا که معتقدیم چنین کاری قابلیت توسعه جدی دارد».

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: اکنون 76 شرکت دانش‌بنیان با بانک کارآفرین به طور مستقیم کار می‌کنند و این رویه قابلیت توسعه جدی دارد.

وحدت همچنین با اشاره به فعالیت‌های صندوق نوآوری، بر این نکته نیز تاکید کرد که این صندوق با تمهیداتی که انجام داده پرداخت به‌موقع تسهیلات از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان را تضمین کرده است. «ما با اینکه تعهدی در اینباره نداریم قصد داریم در وصول تسهیلات کمک کنیم اما چون می‌خواهیم خوش‌حساب باشیم در اینباره به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌‎کنیم.»

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: در تمام ضمانت‌نامه‌هایی که برای شرکت‌های دانش بنیان صادر شده است حتی یک فقره مشکل هم پیش نیامده و این شرکت‌ها در بازپرداخت تسهیلات نیز عقب‌افتادگی نداشته‌اند.

پس از این، دکتر وحدت به رایزنی با طرف مقابل درباره توسعه خدمات جاری بانک‌ تجارت به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت.

او گفت: من همیشه به همکارانم تاکید کرده‌ام که صرف یک عدد روی کاغذ برای بانک هیچ چیزی به مدیریت آن بانک منعکس نمی‌کند اما اگر برای مدیر یک بانک گزارش کیفی تهیه کنیم و او بداند سرمایه‌ مجموعه بانک در کدام حوزه‌ها ورود کرده و منجر به تولید چه محصولات یا فناوری‌های سوددهی شده اهمیت فناوری بیشتر دیده خواهد شد.

وی همچنین اظهار کرد که وضعیت اوراق قابلیت توسعه دارند و اجازه‌ای که برای سرمایه گذاری مشترک داده شده ورود به یک دنیای جدید را رقم خواهد زد یعنی می‌شود در 100 شرکت دانش بنیان با رقم‌های کوچک سرمایه‌گذاری کرد و توسعه و سودهای کلان را دید. «یکی از نیازهای جدی ما در اینباره این است که با بانک‌هایی همکاری کنیم که روند تصمیم‌گیری در آن‌ها چابک‌تر است».

صندوق نوآوری و شکوفایی

توسعه همکاری استراتژیک بانک تجارت با صندوق نوآوری و شکوفایی

در ادامه دکتر اخلاقی مدیرعامل بانک تجارت بر ضرورت توسعه همه جانبه همکاری‌های دو طرف تاکید کرد.

مدیرعامل بانک تجارت با بیان اینکه هدف از همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی هدایت بهینه منابع به سمت توسعه و پیشرفت صنایع دانش بنیان و اشتغالزا است، گفت: برون‌داد همکاری با شرکت‌های معرفی شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی کاملا برجسته و قابل لمس بوده و با توجه به شعار ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین این همکاری در سال 1401 با جدیت و توانی بیشتر پیگیری خواهد شد.

دکتر اخلاقی ترویج فرهنگ تامین مالی زنجیره تولید شرکت‌های دانش بنیان را حائز اهمیت بسیار دانست و افزود: کمک به خریداران محصولات شرکت‌های دانش بنیان در کنار پشتیبانی از فرایند شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان اثری فزاینده در ارزش‌آفرینی و تولید تکنولوژی و محصولات ایرانی دارد و بانک تجارت در تلاش است در حوزه‌هایی همچون اعطای تسهیلات، صدور ضمانتنامه، گشایش اعتبارات اسنادی و انتشار اوراق تعامل با صندوق نوآوری و شکوفایی را توسعه دهد.

در این جلسه همچنین دکتر علی ناظمی، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی به ارائه بحث‌هایی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های بانکی پرداخت. دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری نیز در ادامه به معرفی خدمات و کارویژه‌های صندوق نوآوری برای مسئولان بانک تجارت پرداخت.

بر اساس این گزارش، بر اساس الحاقیه شماره سوم تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک تجارت، طرفین توافق کردند در راستای توسعه تعاملات مشترک در زمینه سرمایه‌گذاری نظیر انتشار اوراق نوآوری، تامین سرمایه تخصصی حوزه نوآوری و تاسیس صندوق‌ها و شرکت‌های مرتبط با یکدیگر همکاری کنند.

همچنین در این تفاهم‌نامه عنوان شده است که علاوه بر سرمایه‌گذاری، تسهیلات و ضمانت‌نامه نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-05-11 15:16

افزودن دیدگاه جدید