کد مطلب: 

268283

پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ استان هرمزگان توسط صندوق نوآوری

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری از سال 98 تاکنون بیش از 82 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان استان هرمزگان پرداخت کرده است.
دکتر سیاوش ملکی‌فر

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر در نشست وبیناری معرفی خدمات مالی و اعتباری صندوق نوآوری ویژه شرکت‌های دانش بنیان استان هرمزگان با بیان اینکه این استان از 48 شرکت دانش بنیان برخوردار است، گفت: صندوق نوآوری از سال 98 تاکنون بیش از 82 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان استان هرمزگان پرداخت کرده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه از 48 شرکت دانش بنیان استان هرمزگان، 13 شرکت تاکنون هیچ خدمتی از صندوق نوآوری دریافت نکرده‌اند اظهار کرد: صندوق نوآوری بیش از 60 خدمت به شرکت های دانش بنیان ارایه می دهد که این شرکت‌ها می‌توانند به تناسب نیاز خود از آنها بهره‌مند شوند.

وی در ادامه افزود: ضریب نفوذ تسهیلات صندوق نوآوری در هرمزگان 45 درصد، توانمندسازی 51 درصد و کل خدمات صندوق 71 درصد بوده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، سرمایه اولیه این صندوق را سه هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این سرمایه در زمان خودش پاسخگوی نیازها بود اما این مبلغ برای امروز و تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان کافی نیست و باید افزایش یابد، چرا که امروز تعداد شرکت‌های دانش بنیان به بیش از 660 شرکت رسیده است.

ملکی‌فر به ﻗﺎﻧﻮن ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺷﺮکت‌ها و ﻣﺆﺳﺴﺎت داﻧﺶ ﺑﻨﻴﺎن اشاره کرد و افزود: در این قانون به منظور کمک به تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات و شکوفاسازی و کاربردی کردن دانش فنی از طریق ارائه کمک و تسهیلات، صندوقی تحت عنوان «صندوق نوآوری و شکوفایی» تاسیس شد.

وی در ادامه به فعالیت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی در کشور اشاره کرد و گفت: این صندوق‌ها از جمله همکاران صندوق نوآوری در تامین مالی زیست‌بوم فناوری هستند. در حال حاضر 69 صندوق پژوهش و فناوری در همه استان‌های کشور فعال است که در زمینه ارائه تسهیلات، ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری خطرپذیر مشغول به فعالیت هستند.

ملکی‌فر در ادامه به میزان تسهیلات پرداختی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان طی سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: صندوق نوآوری در سال 98 مبلغ 2873 میلیارد تومان، در سال 99 مبلغ 5388 میلیارد تومان و در سال 1400 بیش از 4700 میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات و خدمات ارائه کرده است.

وی با اشاره به عملکرد صندوق نوآوری در حوزه ارائه ضمانت‌نامه به شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: از آذر ماه 1397 تا پایان اسفند سال گذشته 3334 فقره ضمانت‌نامه به مبلغ 7096 میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل صادر شده است که با دریافت این ضمانت نامه‌ها شرکت‌های دانش بنیان موفق به انعقاد بیش از 35480 میلیارد تومان قرارداد با دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان دولتی شدند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی میانگین زمان صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش بنیان را کمتر از یک هفته اعلام کرد.

ملکی‌فر در مورد عملکرد صندوق نوآوری در حوزه سرمایه‌گذاری نیز گفت: با بازنگری در مدل سرمایه‌گذاری مستقیم، مدل هم‌سرمایه‌گذاری، توسعه نهادهای تخصصی و انتشار صکوک نوآوری را جایگزین آن کردیم و طی دو سال گذشته بعد از بازنگری و طراحی مدل‌ها، در 112 طرح با 28 صندوق و 17 شتابدهنده عامل هم‌سرمایه‌گذاری کردیم. همچنین در تاسیس 20 صندوق جسورانه و خصوصی بورسی و یک شرکت سهامی عام مشارکت داشتیم.

وی همچنین با اشاره به عملکرد صندوق نوآوری در حوزه خدمات توانمندسازی اظهار کرد: به منظور کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان، صندوق نوآوری با پرداخت بلاعوض بخشی از هزینه خدمات تجاری‌سازی، به بهره‌مندی بیشتر شرکت‌ها از این نوع خدمات کمک می‌کند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات این صندوق را متنوع و از آموزش و مشاوره تا حفاظت از مالکیت فکری، دریافت استانداردها، تائیدیه‌ها و گواهینامه‌ها، رویدادهای بهم‌رسانی، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری اعلام کرد و گفت: 45/2 میلیارد تومان حمایت بلاعوض در سال 1400 برای 10321 درخواست شرکت‌های دانش بنیان، پرداخت شده است.

ملکی‌فر در پایان با اشاره به توزیع خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در استان‌ها و بهره‌مندی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در استان‌ها از این خدمات، اظهار کرد: بسته همکاری با پارک‌های علم و فناوری با هدف افزایش بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در استان‌ها از خدمات توانمندسازی و عدالت در توزیع کشوری این خدمات، از طریق انعقاد و تمدید توافق‌نامه با 31 پارک علم و فناوری اجرایی شده است.


معرفی خدمات مالی و اعتباری صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان استان هرمزگان

در ادامه این رویداد نیز مهندس محسن نوتاش، مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات و تسهیلات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان را شامل تسهیلات محصول‌محور و تسهیلات شرکت‌محور عنوان کرد.

وی تسهیلات محصول‌محور را شامل نمونه‌سازی، پیش از تولید صنعتی، تولید صنعتی، فروش اقساطی و سرمایه در گردش و همچنین تسهیلات شرکت‌محور را شامل سرمایه در گردش فوری، سرمایه در گردش بانکی، خرید فضای کاری، رهن فضای کاری، اشتغال پایدار و اوراق خزانه اسلامی اعلام کرد.

مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری در پایان اظهار کرد: ثبت درخواست شرکت‌های دانش بنیان برای اخذ تسهیلات تا 500 میلیون تومان از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری و بیش از آن از طریق صندوق نوآوری (سامانه غزال) صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-04-27 14:22

افزودن دیدگاه جدید