کد مطلب: 

268127

معتمدی: ثابت ماندن قیمت اینترنت در تورم 40 درصدی، به ضرر توسعه‌ی ارتباطات است

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید: اگرچه با جهش های خیلی زیاد در قیمت اینترنت مخالفم اما اگر بخواهیم در یک تورم 40 درصدی، قیمت اینترنت را ثابت نگه داریم، به ضرر توسعه ارتباطات و مردم است، لذا مردم تعرفه منظقی و توجیه پذیر را قبول خواهند کرد.
معتمدی: ثابت ماندن قیمت اینترنت در تورم 40 درصدی، به ضرر توسعه‌ی ارتباطات است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سید احمد معتمدی، عضو کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوالی پیرامون افزایش اخیر تعرفه‌های اینترنت، گفت: شاید من به عنوان یک مصرف کننده مانند سایرین دوست داشته باشم که قیمت ها نه تنها افزایش نیابد بلکه کاهش نیز پیدا کند، اما طبیعی است ثابت نگه داشتن قیمت ها بدون در نظر گرفتن شرایط و یا برعکس افزایش بیش از حد قیمت ها هر دو می تواند آثار زیانباری هم برای توسعه شبکه و هم برای کاربران به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری باید در بهینه ترین حالت ممکن با در نظر گرفتن وضع موجود اتفاق بیافتد، اظهار داشت: اینکه هر سال شاهد تورم بیش از 30 درصدی در کالاها و خدمات مصرفی باشیم اما انتظار داشته باشیم که نرخ ارتباطات، ثابت بماند و یا کاهش پیدا کند، انتظار معقولی نیست.

معتمدی با اشاره به اینکه باید بپذیریم که تورم در کشور ما با شرایط بین المللی متفاوت است، گفت: حتی مقایسه قیمت اینترنت در ایران با کشورهای اروپایی و غربی نیز درست نیست؛ چرا که آنها شاید نهایتا تورم های 2 تا 3 درصدی را در سال تجربه کنند و این طبیعی است که قیمت اینترنت در این کشورها ثابت بماند و حتی ممکن است براساس افزایش کاربران، شاهد کاهش قیمت اینترنت در این کشورها باشیم، اما زمانی که تورم در کشور ما 30 تا 40 درصد است، نمی توان انتظار داشت که قیمت اینترنت طی چند سال، ثابت نگه داشته شود.

وزیر ارتباطات دولت هشتم با تاکید بر اینکه باید نقطه بهینه قیمت گذاری برای اینترنت با درنظر گرفتن افزایش قیمت سایر خدمات مشخص شود، اضافه کرد: اگر افزایش قیمت اینترنت به طور مناسب نباشد باز هم به ضرر مضرف کننده است. همانطور که اگر قیمت ها ثابت بماند، به ضرر مصرف کننده خواهد بود و توسعه ای از سوی اپراتورها صورت نمی گیرد. موضوعی که هم اکنون در شبکه اینترنت ثابت دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر درآمد اپراتور مناسب نباشد سرمایه گذاری هم در شبکه اتفاق نمی افتد و کیفیت پایین خواهد آمد و اپراتور از تکنولوژی های جدید استفاده نخواهد کرد، گفت: زمانی حدود 15 سال پیش تقریبا واگذاری تلفن ثابت در کشور به روز شده بود اما امروز می بینیم که تلفن ثابت به روز نیست و خیلی از مناطق هم اکنون تلفن ندارند؛ در زمینه اینترنت نیز همین طور است. سرعت اینترنت در کشور ما قابل مقایسه با سرعت اینترنت سایر کشورها و حتی کشورهای منطقه نیست و کیفیت روز به روز افت می کند. دلیل اصلی آن نیز این است که در این بخش سرمایه گذاری لازم انجام نمی شود.

دکتر معتمدی در پاسخ به این سوال که اپراتور چه میزان مجاز هستند که نرخ های خود را افزایش دهند، گفت: در یک تورم 40 درصدی انتظار افزایش قیمت، متناسب با نرخ تورم می رود. در صورتی که افزایش قیمت اینترنت می توانست زیر تورم باشد؛ اگر هر سال یک افزایش معقول زیر نرخ تورم صورت می گرفت و دیگر نیازی به افزایش 100 درصدی نبود، اما با وجودی که نرخ ها چند سالی است که ثابت نگه داشته شده، هم اکنون باید منتظر یک جهش محسوس تعرفه ای باشیم.

وی گفت: البته من با جهش درصدی قیمت موافق نیستم و معتقدم که افزایش تعرفه باید به تدریج و ظرف چند سال انجام شود. به هر ترتیب افزایش قیمت 100 درصدی در هر کالا و خدماتی پذیرفتنی نیست و بهتر است اپراتورها با تغییر بسته های تشویقی خود، تغییر تعرفه ها را پیش ببرند.

عضو کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با تاکید بر اینکه رگولاتوری و اپراتورها باید با همکاری یکدیگر مدل مناسبی برای نرخ اینترنت پیشنهاد دهند، افزود: افزایش به یکباره و جهشی 100 درصدی تعرفه، باعث کاهش کاربر و مصرف پایین می شود و این هم به ضرر اپراتور خواهد بود. به همین دلیل قیمت گذاری بهینه بهترین راه حل در شرایط فعلی است.

وی با بیان اینکه نباید تعرفه اینترنت چند سال ثابت می ماند، گفت: من با جهش های خیلی زیاد در قیمت اینترنت مخالف هستم اما در عین حال اگر بخواهیم در یک تورم 40 درصدی، قیمت اینترنت را ثابت نگه داریم به ضرر توسعه ارتباطات و مردم است. اگر عدد تعرفه منظقی و توجیه پذیر باشد مردم آن را قبول خواهند کرد.

معتمدی ادامه داد: باید برای مردم ملموس باشد که بخش عمده ای از افزایش منطقی تعرفه، صرف سرمایه گذاری و توسعه می شود و تنها مربوط به سود شرکت ها نخواهدبود. در مقابل این افزایش قیمت نیز مردم شاهد افزایش کیفیت و سرعت خواهند بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2022-04-21 21:44

افزودن دیدگاه جدید