کد مطلب: 

268117

برنامه 1401 صندوق نوآوری؛ سرمایه‌گذاری مشترک با بانک‌ها در طرح‌های دانش بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: پیش‌بینی ما در سال 1401 در حوزه سرمایه‌گذاری، تدوین طرح‌های سرمایه‌گذاری مشترک با بانک‌های اصلی کشور در حوزه دانش‌بنیان است که از تاثیرگذاری بسیاری در حوزه دانش‌بنیان برخوردار خواهد بود.
 صندوق نوآوری و شکوفایی

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست مشترک صندوق نوآوری با بانک آینده بیان کرد: طبق ماده 17 قانون جهش تولید دانش بنیان، بانک‌ها می‌توانند با صندوق نوآوری در طرح‌های دانش بنیان هم‌سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه برنامه صندوق نوآوری در سال 1401، اجرای سرمایه‌گذاری مشترک با بانک‌ها در طرح‌های دانش بنیان است، ادامه داد: ما در صندوق نوآوری، چهار مدل تاسیس شرکت سهامی عام پروژه، شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ سهامی عام نمونه، صندوق‌های جسورانه و شرکت تامین سرمایه نوآوری برای هم‌سرمایه‌گذاری با بانک‌ها را دنبال می‌کنیم.

دکتر وحدت به انتشار نخستین صکوک نوآوری با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: انتشار صکوک نوآوری روشی جدید برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان بزرگ از طریق بازار سرمایه است. نخستین اوراق برای شرکت دانش‌بنیان داروسازی دکتر عبیدی با نماد «نوآور» در سال 1400 در فرابورس منتشر شد.

وی در ادامه با بیان اینکه صندوق نوآوری در انتشار اوراق نوآوری نقش رکن ضامن را در بورس ایفا می‌کند، تصریح کرد: در قانون هم آمده است که صندوق نوآوری می‌تواند رکن ضامن باشد لذا اولین اوراق نوآوری را با همکاری بانک کارآفرین منتشر کردیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه ضمن اظهار امیدواری نسبت به همکاری این صندوق با بانک آینده در انتشار اوراق نوآوری، شیوه عملکرد این بانک در ارائه تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه بانکی به نفع شرکت‌های دانش بنیان را خوب توصیف کرد و گفت: عملکرد بانک آینده در حوزه اعطای تسهیلات و صدور ضمانت نامه‌ برای شرکت‌های دانش بنیان بین بانک‌های عامل همکار صندوق نوآوری، در رتبه سوم قرار دارد.درخواستی که از این بانک داریم این است که اگر بازپرداخت پرونده‌هایی از شرکت‌های دانش بنیان با مشکل مواجه است، به ما اطلاع داده شود تا به وصول مطالبات کمک کنیم.

 صندوق نوآوری و شکوفایی

آمادگی بانک آینده برای سرمایه‌گذاری مشترک با صندوق نوآوری در حوزه دارو

در ادامه این نشست نیز دکتر محمد فطانت، مدیرعامل بانک آینده در مورد رکن ضامن در انتشار اوراق نوآوری گفت: در مورد رکن ضامن موافق هستیم و می‌تواند راهکار خوبی باشد، چرا که رکن ضامن، شاه بیت اصلی در انتشار اوراق نوآوری است، اما این کار منحصرا با تصویب بانک مرکزی قابل انجام است.

وی افزود: اگر شرکت‌های دانش بنیان بزرگ و متوسط را به بازار سرمایه متصل کنیم، قطعا به توفیقات خوبی دست خواهیم یافت و البته با ظرفیتی که صندوق نوآوری از آن برخوردار است، به نحو شایسته‌ای می‌توان اهداف را محقق کرد.

مدیرعامل بانک آینده، این بانک را در حوزه دانش بنیان سرآمد عنوان کرد و با اشاره به فعالیت بانک آینده در حوزه فین تک‌ها اظهار کرد: در مورد فین تک‌ها، از یک هلدینگ مشخص و چند بخش متمرکز برخورداریم که در بازار در رده اول یا دوم قرار دارند و تعدادی از آن‌ها نیز در حوزه نوآوری و خلاقیت به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌اند.

فطانت ادامه داد: در حوزه فین تک از شرکت‌های استارت‌آپی که ایده‌هایی در مرحله بلوغ دارند و نسبت به موفقیت آنان اطمینان داریم حمایت خواهیم کرد.

وی در ادامه آمادگی بانک آینده را برای راه‌اندازی هلدینگ و سرمایه‌گذاری مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه دارو و نیز تاسیس صندوق مشترک در حوزه VC اعلام کرد و گفت: برای حمایت از دانش بنیان می‌توان از  VC استفاده کرد.

مدیرعامل بانک آینده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما از معدود بانک‌هایی هستیم که می‌توانیم امکان امضای الکترونیک سفته‌ها را برای مشتریان فراهم کنیم و دیگر نیاز نیست تا مشتری به دنبال خرید سفته در خارج از بانک باشد. همچنین می‌توانیم با کمک صندوق نوآوری، برات را به گردش درآوریم چرا که برات قابل تنظیم است و می‌تواند به سبد محصولات اضافه شود.

 صندوق نوآوری و شکوفایی

بانک آینده در حوزه دانش بنیان، خوشنام است

در ادامه این نشست نیز دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در سخنانی گفت: بانک آینده طی سه سال گذشته، 1500 میلیارد تومان تسهیلات با معرفی صندوق نوآوری به دانش بنیان‌ها اعطا کرده است. همچنین مبلغ 230 میلیارد تومان ضمانت‌نامه توسط بانک آینده به نفع شرکت‌های دانش بنیان‌ صادر شده است. 

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک آینده را در حوزه دانش بنیان بانکی  خوشنام  عنوان کرد و یادآور شد: بانک آینده به تعهدات خود نسبت به صندوق نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان به طور کامل عمل کرده است.

همچنین دکتر علی ناظمی، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی به چهار مدل همکاری مشترک این صندوق با بانک‌ها اشاره کرد و گفت: تاسیس شرکت سهامی عام پروژه شامل پذیره‌نویسی پروژه‌های دانش بنیان، شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ سهامی عام شامل مدیریت سبدی از دارایی‌ها، صندوق‌های جسورانه شامل سرمایه‌گذاری جسورانه و شرکت تامین سرمایه نوآوری، چهار مدل همکاری صندوق نوآوری با شبکه بانکی برای تامین مالی طرح‌های دانش بنیان است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-04-21 10:16

افزودن دیدگاه جدید