کد مطلب: 

267715

دلیل افزایش تعرفه‌ی اینترنت ثابت توسط برخی اپراتورها چیست؟

در پی افزایش اخیر تعرفه‌های اینترنت ثابت توسط برخی اپراتورها بدون اخذ مجوز از وزارت ارتباطات، شرکت‌های FCP تاکید دارند که علی رغم چندین برابر شدن هزینه‌ی سایر خدمات مرتبط با زنجیره سرویس اینترنت و روند رو به رشد هزینه‌ی منابع انسانی طی سال‌های اخیر، تعرفه‌های فروش خدمات اینترنت از سال 1396 تا پایان 1400 تغییر نداشته است ولذا با توجه به عدم تغییر تعرفه‌ها توسط سازمان تنظیم مقررات، قیمت پایه‌ی بسته‌ی سرویس‌های اینترنت پرسرعت را تا سقف قانونی مصوب پنج سال پیش افزایش داده‌اند و در همین حال از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخواست دارند که افزایش مازاد بر مصوبه پنج سال پیش را بر اساس هزینه‌ها و شرایط روز، به صورت قانونی در کمیسیون تصویب و ابلاغ نماید.
دلیل افزایش ناگهانی تعرفه‌ی اینترنت ثابت توسط برخی اپراتورها چیست؟

به گزارش سیتنا، در پی افزایش اخیر تعرفه‌های اینترنت ثابت توسط برخی اپراتورها بدون اخذ تاییدیه از سازمان تنظیم مقررات، شرکت‌های FCP ابزار می‌کنند که از سال 92 تا سال 96 تعرفه خدمات اینترنت ثابت روند نزولی داشته و از سال 96 تاکنون هیچ گونه تغییری در تعرفه فروش خدمات اینترنت ایجاد نشده است، در حالی که سایر خدمات مرتبط با زنجیره خدمت سرویس XDSL از جمله خدمات رانژه، فضا و برق مخابراتی، چندین برابر افزایش یافته است، از سوی دیگر هزینه منابع انسانی هر ساله حدود 40 درصد افزایش داشته است.  

اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی اینترنت ثابت تاکید دارند که بارها در چند سال اخیر گزارش‌هایی از جزئیات و ساختار هزینه‌ای سرویس XDSL به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت گروهی یا منفرداَ ارسال شده، ولی ترتیب اثری داده نشده است؛ در همین حال و با توجه به دلایل مطروحه، رگولاتوری می‌تواند افزایش تعرفه را در کمترین زمان ممکن در کمیسیون تصویب و ابلاغ نماید.

در همین حال یکی از اپراتورهای اینترنت ثابت در توضیح دلیل افزایش تعرفه‌ها، خطاب به کاربرانش آورده است:

«همان طور که با زندگی در یک کشور با اقتصاد تورمی لجام گسیخته، روزانه شاهد افزایش قیمت همه‌ی کالاها و خدمات هستیم، متاسفانه روند فزاینده‌ و غیر قابل کنترل هزینه‌ها و بهای تمام شده برای ارایه دهندگان خدمات اینترنت نیز وجود دارد و با آن که قیمت تقریبا" همه‌ی کالاها و خدمات طی چند سال گذشته، چندین برابر شده است، به هر روش ممکن تلاش کرده‌ایم قیمت خدمات اینترنت افزایش نیابد و تا جایی که امکانش را داشته‌ایم، حتا از حقوق قانونی خود برای افزایش قیمت‌ها استفاده نکرده‌ایم.
با این اوصاف، با رشد شگفت آور هزینه‌ی تجهیزات، حقوق و دستمزد، نرخ ارز و ...، دیگر غیر ممکن است بتوان خدمات اینترنت پرسرعت را به بازار عرضه کرد و به همین دلیل است که متاسفانه تعدادی از سرویس‌دهندگان مطرح کشور، دیگر حیات اقتصادی یا فعالیت ندارند.
به همین خاطر، ناگزیر شدیم ضمن حفظ کیفیت خدمات سرویس و پاسخ‌گویی به مشتریان، قیمت پایه‌ی بسته‌ی سرویس‌های اینترنت پرسرعت (با کیفیت یا ضریب دسترسی بالاتر از گذشته) را تا سقف قانونی مصوب پنج سال پیش (و نه بیش‌تر) افزایش دهیم. با این همه، همچون گذشته تا جایی که برای این شرکت (بدون هیچ حمایت مالی یا دریافت بودجه) مقدور باشد، از طریق اعلام جشنواره‌های دوره‌ای، خشنودی کاربران را افزایش دهیم».

وزارت ارتباطات: افزایش تعرفه‌ی اینترنت ثابت صرفا در چارچوب مصوبات قانونی سال‌های ۹۵ و ۹۶ مجاز است

به دنبال افزایش اخیر تعرفه‌های اینترنت ثابت توسط برخی اپراتورها، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس مقررات مصوب سالهای گذشته اپراتورها در محدوده مشخصی مجاز به تعریف بسته های خدماتی بودند که به دلیل شرایط رقابتی بعضا در سطح بسیار پایین‌تری اقدام به تعرفه گذاری می‌کردند ولذا افزایش اخیر قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتورها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی (مصوبات سالهای ۹۵ و ۹۶) باشد، نسبت به اصلاح صریح و جریمه قانونی متخلفان اقدام شود.

به گزارش سیتنا، اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرح ذیل است:

۱. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان بالاترین رکن تصمیمگیر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچگونه مصوبه جدیدی در مورد تعرفه اینترنت نداشته است و آخرین تعرفه مصوب اینترنت همراه مربوط به سال ۹۵ و برای دسترسی ثابت مربوط به سال ۹۶ است که طی آنها سقف و کف قیمت تعیین شده است تا اپراتورهای بخش خصوصی نسبت به تعیین قیمت خدمات و بسته‌های اینترنتی در محدوده سقف و کف اقدام نمایند.
۲. مورد اخیر افزایش قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتورها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی (مصوبات سالهای ۹۵ و ۹۶) باشد، نسبت به اصلاح صریح و جریمه قانونی متخلفان اقدام شود.
۳. از آنجا که فراهم کردن تمهیدات لازم برای خدمات باکیفیت و پایدار توسط اپراتورها از مسئولیتهای اصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، لازم می‌دانیم توجه کاربران عزیز به این نکته را نیز جلب نماییم که بر اساس مقررات مصوب سالهای گذشته اپراتورها در محدوده مشخصی مجاز به تعریف بسته های خدماتی بودند که به دلیل شرایط رقابتی بعضا در سطح بسیار پایین‌تری اقدام به تعرفه گذاری می‌کردند و اکنون با افزایش چندبرابری هزینه‌ها، ادامه سرمایه گذاری و پاسخ به مصرف روزافزون مشترکین با چالش جدی مواجه شده است و قطعاً ادامه این روند، دسترسی مردم عزیزمان به خدمات با کیفیت و پایدار را دچار مشکل خواهد کرد.
۴. در عین حال، اپراتورهای ارتباطی ضروری است با رعایت شرایط اقشار مختلف جامعه و حتی الامکان تامین بخشی از منابع مالی موردنیاز خود از طرق دیگر و با هماهنگی با این سازمان، افزایش حداقلی قیمت ها را مبتنی بر چارچوب مصوبات مدنظر قراردهند و آن هم حتما صرف توسعه شبکه شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2022-04-08 12:39

افزودن دیدگاه جدید