کد مطلب: 

267470

توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری با فعالیت شش هزار و 624 شرکت دانش‌بنیان

شرکت‌های دانش بنیان در نخستین روزهای تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» 55 مجموعه بود، امروز به بیش از شش هزار و 624 شرکت رسیده است. این شرکت‌ها ایفاگر نقشی اثربخش در رونق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان کشور هستند.
زیست‌بوم فناوری و نوآوری

به گزارش سیتنا، تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال 1389 سرآغاز گسترده‌ترین برنامه دولت برای حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در سال‌های اخیر بود.

در این قانون موضوعات مهمی نظیر تشکیل کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و ارائه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تاکید قرار گرفته است.

کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان به ریاست معاون علمی و فناوری رییس جمهور و عضویت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط و نمایندگان بخش خصوصی، شرکت‌های مشمول استفاده از مزایای این قانون را تایید می‌کند.

علاوه بر حمایت‌های مورد نظر قانون، مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سایر دستگاه‌ها اقدام به ایجاد حمایت‌های متنوعی به منظور توسعه کسب و کار دانش‌بنیان کرده است که در مجموع بیش از 110 عنوان را شامل می‌شود.

همین پلت‌فرم در طی این چند سال به یکی از بزرگ ترین حامیان شرکت های دانش بنیان بدل شد و توانست به توسعه کسب و کارهای این حوزه کمک کند. همین تلاش ها هم باعث شد تعداد شرکت های دانش بنیان که در نخستین روزهای تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان 55 مجموعه بود، امروز به بیش از شش هزار و 624 شرکت برسد. شرکت‌هایی که ایفاگر نقشی اثربخش در رونق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان کشور هستند.

این مجموعه ها در حوزه های فناورانه مختلف فعالیت می کنند. عرصه هایی چون «کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی»، «دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان»، «مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی»، «ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته»، «وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی»، «سخت افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای»، «خدمات تجاری‌سازی و «صنایع فرهنگی، خلاق و علوم انسانی و اجتماعی».

سهم هر کدام از این عرصه ها از زیست بوم فناوری و نوآوری متفاوت است. به طور مثال حوزه «کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی با 277 مجموعه»، «دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان با 408 مجموعه »، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی با 935 مجموعه »، «ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته با 1466 مجموعه »، وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی با 236 مجموعه»، «سخت افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک با 1403 مجموعه »، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای با 1541 مجموعه »، «خدمات تجاری‌سازی با 331 مجموعه » و «صنایع فرهنگی، خلاق و علوم انسانی و اجتماعی با 11 مجموعه» نقشی موثر در این حوزه دارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-03-30 14:56

افزودن دیدگاه جدید